Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
NS 8100 in 0 door moonlicht
Vandaag om 21:45:27
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
modulebaan in spoor 1 door hervé
Vandaag om 20:17:37
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:56:57
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 15:33:08
  

Auteur Topic: Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar  (gelezen 2959 keer)

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Gepost op: 23 January 2012, 12:15:19 »
Ik ben weer begonnen met onderstaand baanplan.





In het kort: een kopstation en keerlus, in 2-rail analoog. Aangestuurd door een Tams PZS-2 pendelmodule.
In de keerlus rijdt de trein door, in plaats van terug te rijden. Dit door de rijrichting om te draaien met behulp van een 4-tal diodes. Behalve dan bij het kopspoortje natuurlijk.

Nu zit ik met de aansturing van de seinen. In het kopstation is dit vrij eenvoudig. Immers, de pendelmodule heeft een mogelijkheid te wisselen van sporen door middel van het aansturen van een relais. Die tegelijkertijd het sein kan bedienen.
Voor de volledigheid: wisselen met het 3e spoor zal ik doen met drukknoppen en relais.

Bij het kopstation kunnen seinen dus bediend worden (op groen gezet). En met een timerschakelaar, zoiets dus http://www.circuitsonline.net/schakelingen/38/diversen/timer.html wordt het sein weer op rood gezet.
Je ziet, het hoeft dus allemaal niet precies te kloppen.

Nu zit ik wel met de situatie in de keerlus. De pendelmodule zet daar de rijrichting om. Er is echter geen aansturing van wissels/seinen etc voorzien.
Nu kan ik me voorstellen dat dit toch op 1 of andere manier aanwezig is in de pendelmodule. Ik zoek dus een puls die wordt afgegeven door/in de pendelmodule op het moment dat de module de rijrichting weer omdraait.

Waar vind ik die? Hier trouwens de handleiding van de module: http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/244047-an-01-nl-BST_PENDELZUGSTEUERUNG_fuer_DC_PZS_2.pdf

Uiteraard kijk ik ook naar andere opties, maar verder dan een lichtsluis of reeds kom ik niet. Reeds wil ik niet meer, lichtsluizen zijn een dure grap zie ik en dan nog niet eens betrouwbaar.
Andere opties zijn dan ook zeer welkom.


Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #1 Gepost op: 28 January 2012, 12:00:14 »
Niemand een idee?

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #2 Gepost op: 28 January 2012, 12:20:57 »
In de Pendelsturing van zit een wisselaansturing. Bedoeld voor het laten pendelen van twee treinen naar één ander kopspoor, dus afwisselend.
In jouw baanplan zie ik een Kopstation en een doorgangsstation in een keerlus. Dat lijkt mij wat moeilijker besturen vanuit de pendelmodule.
Het omschakelen van de rijrichting gebeurt in de H-brug voor de railaansluiting; er is voor zover ik weet geen aparte pen op de microcontroller die de rijrichting bepaalt.
Hoe had je zelf gezien dat de trein (of treinen) zouden gaan rijden? Eén trein op de hele baan die vanuit het kopstation door de keerlus hier weer terugkeert? Of twee treinen die om-en-om dit doen?
Analoog is de keerlus een uitdaging; je zou de keerlus éénrichtingsverkeer kunnen maken en de rest van de baan ompolen vòòr het uitrijden van de keerlus, maar hoe je dit goed kunt rijmen met de Pendelmodule is misschien een nog grotere uitdaging  ;)
Ik heb deze pendelmodule ook liggen voor een toekomstig project, maar helaas geen ruimte en tijd om hier eens rustig mee te experimenteren.

m.vr.gr.
Daan Neijenhuis
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #3 Gepost op: 29 January 2012, 13:29:53 »
Er gaat telkens 1 trein per keer. De start is in het kopstation, het doorgangsstation is het andere einde.

Het laten doorrijden de keerlus in is juist het meest makkelijke. En helemaal met een pendelmodule. Immers, die poolt de baan om als de trein stilstaat in het doorgangsstation, ideaal voor een keerlus dus. Het voorkomen dat deze terugrijdt, maar verder de keerlus ingaat is heel simpel: met 4 diodes hef ik de ompoling voor die sectie weer op. Met als resultaat dat de trein gewoon doorrijdt, en de pendelmodule de rest van de baan heeft omgepoold. Werkt prima.

Voor de seinen ga ik werken met lichtsluizen. In deze opzet zal dit het beste gaan werken. 

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #4 Gepost op: 29 January 2012, 16:50:05 »
Heb je een schema van de oplossing met de 4 diodes voor de keerlus? Of is dat die die Fleischmann in zijn "Keerlusgarnituur" toepast?

Het ompolen van de H-brug zou je ook kunnen gebruiken voor het aansturen van de keerluswissel. Twee optocouplers waarvan de LEDs anti-parallel zijn aangesloten (één gemeenschappelijke weerstand) geven als het goed is een Vooruit/Achteruit indicatie waarmee de wissel in de juiste in- en uitrijstand te zetten is.

Voor lichtsluizen is de IS471 (Conrad 185094) misschien interessant. Met een IR-LED erbij heb je een complete schakeling en ongevoelig voor omgevingslicht.
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D

Severt

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #5 Gepost op: 29 January 2012, 22:35:00 »
Geen schema voorhanden. Maar wat ik eigenlijk doe is het baanvak volledig isoleren, op beide railstaven zowel de + als de - zetten, en dan de kortsluiting blokken met diodes.

Oftewel: de pendelmodule output "6" en "9."

De keerluswissel wordt nu opengereden. Het is een Peco insulfrog, welke uit het zicht is. Moet nog even testen of dat goed genoeg is. Zo niet, gebruik ik wel de lichtsluizen die ik ook voor de seinen ga gebruiken.

Daan Neijenhuis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • HCC!m-IG
Re:Puls vanuit pendelmodule en timer schakelaar
« Reactie #6 Gepost op: 29 January 2012, 22:58:16 »
Klinkt goed! Ik ben benieuwd naar het resultaat.
Je hebt me wel op een idee gebracht om de Pendelmodule op een andere manier in te kunnen zetten.
Wanneer lees je nou een handleiding?   ;D