Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Gert Arkema
Vandaag om 09:08:48
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
30 July 2025, 21:02:06
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
30 July 2025, 12:25:51
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
30 July 2025, 11:58:00
Spoorhumor door Biessendorf
30 July 2025, 11:49:19
  

Auteur Topic: Mechanisch seinstelsel in NL  (gelezen 4393 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2012, 20:39:13 »
staat het heuvelsein in Onnen er nog?
Die is al een poosje weg, ik weet niet hoelang :-\
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2012, 21:50:39 »
Citaat van: Jeroen
V.w.b. Godwin. Deze discussie is geen Godwin.

Fijn, weer wat geleerd! Dank je!
Als je alles van tevoren weet, kun je met een kwartje de wereld rond. Misschien had ik het waarom van mijn vraag moeten toelichten. Maar komaan, de cirkel is rond.
Misschien een gebbetje van jouw kant, Jeroen, maar er is toch iets nuttigs uit voortgekomen. Dank je. Van het delen van kennis wordt niemand armer.

Mocht er nog ter zake doende info zijn, houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Jan

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2012, 15:52:09 »
Hier is ook nog het nodige te vinden over onze klassieke beveiliging,

Dick

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2012, 19:10:52 »
Dank je Dick, ook een informatieve site!

Gr. 44

guest7823

  • Gast
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2012, 20:30:35 »
Het is misschien spijkers op laag water, echter ............

Een redelijk deel van het emplacement van Hoorn is nog openbare infrastructuur / Prorail. Hoe dit precies in elkaar steekt qua regelgeving weet ik niet. Wel weet ik dat "in rust"(wanneer er niemand van de SHM aanwezig is) de seinen dusdanig staan dat je vanaf de wisselkam / uithaalspoor (lijn naar Medemblik) naar spoor 10 (inzetspoor werk materieel) kan rijden, waarbij alle (mechanische)seinen op veilig staan. Tevens liggen dan alle wisselskloten ook dusdanig dat die bediend hoeven te worden (mag een moderne machinist/rangeerder niet meer van de ARBO). Wij hobbyisten mogen nog gewoon klootgooien, wat zeker bij een Engelsman een leuke sport is.

Hoe het (formeel) precies gaat wanneer de SHM in bedrijf is weet ik niet. Het kan zijn dat het onder "wegbekendheid" valt, het kan zijn dat de SHM een begeleider stelt.

De andere Nederlandse museumlijnen ken ik niet goed genoeg om te weten hoe het daar in elkaar steekt op de grensgebieden tussen openbare en eigen infrastructuur.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2012, 20:40:52 »
ik denk dat het op eigen terrein wel kan, maar niet dusdanig noodzakelijk is. de mil. lijn is ook van de zlsm zelf dacht ik. en bij de vsm is het laatste deel met overwegen beveiligd met seinen voor de indicatie(of zoiets ;D) en ook in apld geen 'kloten'meer (helaas. die arbo kan ook overdrijven)

gr

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2012, 17:29:39 »
Dames en heren,

allereerst wens ik allen een goede dag toe!

Namens mijn kennis wil ik graag iedereen die hier heeft bijgedragen danken voor de genomen moeite.
Ook een dankjewel van mijn kant is op zijn plaats, niet alleen ben ik weer wat wijzer geworden omtrent het nederlandse mechanische seinstel, maar via mijn buitenlandse kennis in het bezit gekomen van wat -voor mij- onbetaalbare foto's.

Met vriendelijke groeten,

Jan