Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 17:12:38
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 16:56:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:54
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Mechanisch seinstelsel in NL  (gelezen 4592 keer)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2012, 20:39:13 »
staat het heuvelsein in Onnen er nog?
Die is al een poosje weg, ik weet niet hoelang :-\
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2012, 21:50:39 »
Citaat van: Jeroen
V.w.b. Godwin. Deze discussie is geen Godwin.

Fijn, weer wat geleerd! Dank je!
Als je alles van tevoren weet, kun je met een kwartje de wereld rond. Misschien had ik het waarom van mijn vraag moeten toelichten. Maar komaan, de cirkel is rond.
Misschien een gebbetje van jouw kant, Jeroen, maar er is toch iets nuttigs uit voortgekomen. Dank je. Van het delen van kennis wordt niemand armer.

Mocht er nog ter zake doende info zijn, houd ik me aanbevolen.

Groeten,

Jan

dickt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2012, 15:52:09 »
Hier is ook nog het nodige te vinden over onze klassieke beveiliging,

Dick

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2012, 19:10:52 »
Dank je Dick, ook een informatieve site!

Gr. 44

guest7823

  • Gast
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2012, 20:30:35 »
Het is misschien spijkers op laag water, echter ............

Een redelijk deel van het emplacement van Hoorn is nog openbare infrastructuur / Prorail. Hoe dit precies in elkaar steekt qua regelgeving weet ik niet. Wel weet ik dat "in rust"(wanneer er niemand van de SHM aanwezig is) de seinen dusdanig staan dat je vanaf de wisselkam / uithaalspoor (lijn naar Medemblik) naar spoor 10 (inzetspoor werk materieel) kan rijden, waarbij alle (mechanische)seinen op veilig staan. Tevens liggen dan alle wisselskloten ook dusdanig dat die bediend hoeven te worden (mag een moderne machinist/rangeerder niet meer van de ARBO). Wij hobbyisten mogen nog gewoon klootgooien, wat zeker bij een Engelsman een leuke sport is.

Hoe het (formeel) precies gaat wanneer de SHM in bedrijf is weet ik niet. Het kan zijn dat het onder "wegbekendheid" valt, het kan zijn dat de SHM een begeleider stelt.

De andere Nederlandse museumlijnen ken ik niet goed genoeg om te weten hoe het daar in elkaar steekt op de grensgebieden tussen openbare en eigen infrastructuur.

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2012, 20:40:52 »
ik denk dat het op eigen terrein wel kan, maar niet dusdanig noodzakelijk is. de mil. lijn is ook van de zlsm zelf dacht ik. en bij de vsm is het laatste deel met overwegen beveiligd met seinen voor de indicatie(of zoiets ;D) en ook in apld geen 'kloten'meer (helaas. die arbo kan ook overdrijven)

gr

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re:Mechanisch seinstelsel in NL
« Reactie #21 Gepost op: 30 January 2012, 17:29:39 »
Dames en heren,

allereerst wens ik allen een goede dag toe!

Namens mijn kennis wil ik graag iedereen die hier heeft bijgedragen danken voor de genomen moeite.
Ook een dankjewel van mijn kant is op zijn plaats, niet alleen ben ik weer wat wijzer geworden omtrent het nederlandse mechanische seinstel, maar via mijn buitenlandse kennis in het bezit gekomen van wat -voor mij- onbetaalbare foto's.

Met vriendelijke groeten,

Jan