Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:33:27
Seuthe gaat stoppen door Sven
Vandaag om 15:21:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 15:18:38
schok bij vertrek door Sven
Vandaag om 15:12:01
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:03:06
Arduino loconet-interfaces door NTeering
Vandaag om 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 14:07:51
Lima door W.Broere
Vandaag om 13:58:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 13:54:13
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 13:52:47
Spuitmondjes door Bahn-AG
Vandaag om 13:51:34
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 13:43:49
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 13:31:26
Yamorc booster door Montanbahn
Vandaag om 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
Vandaag om 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 12:49:58
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:54:04
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 09:52:25
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
Vandaag om 07:05:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
24 July 2025, 23:34:30
Br 38 Piko Superen. door wob
24 July 2025, 21:31:24
Station Roodeschool door Torikoos
24 July 2025, 21:26:02
Keerlusmodule klappert nog...... door Ronald Halma
24 July 2025, 21:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
24 July 2025, 20:53:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
24 July 2025, 19:26:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
24 July 2025, 19:20:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
24 July 2025, 18:43:03
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
24 July 2025, 18:37:20
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
24 July 2025, 18:13:55

Auteur Topic: van analoog naar digitaal overstappen.  (gelezen 5372 keer)

Daniels

• Offline Offline
Re:van analoog naar digitaal overstappen.
« Reactie #15 Gepost op: 22 January 2012, 23:18:19 »
Hoi Cottage Railways,

Misschien moet je het gewoon een keer ergens zien, dan zul je zien dat jou plus en min draadje gewoon in de digitale besturing geprikt worden, digitale trein erop en rijden.

Digitaal hoeft niet moeilijk te zijn, het tegendeel is waar. De uitbreidingsmogelijkheden zijn alleen zoveel dat je inderdaad een overspoeld gevoel kunt krijgen. Maar gewoon een treintje rondrijden zoals je dat analoog gewend bent, kan ook digitaal en dan hoef je enkel de stroomdraadje van je analoge besturing in je digi besturing te hangen. (het is echt zo simpel, ik wissel nog welleens tussen digitaal en analoog als ik een analoge loc moet testen)

Als dat kan wat is dan het voordeel wat je direct hebt met digitaal? dan je elk treintje apart kan sturen. Uitbreiden hoeft niet namelijk.

Simpeler dan simpel is de Fleischmann loc boss, mijn eerste besturing, vier treintjes sturen, lampjes aan uit en dan heb je het zo'n beetje gehad. Eenmaal gezien...is doen.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 January 2012, 23:29:57 »
Ik zou het niet te snel opgeven !
Het is helemaal niet zo ingewikkeld. Je zegt zelf "om te weten moet je proberen.................."
Ik kom zelf nog uit het analoge tijdperk en ben verre van een techneut. Ook electronica gaat meestal boven m'n pet.
OK ik weet van plus en min en van wissel en gelijkstroom. Ik kan een beetje solderen maar dat is het dan wel.

Ook bij digitaal heb je twee draden naar je baan. Daar kun je dan wel een behoorlijk aantal treinen onafhankelijk van elkaar op laten rijden met continue brandende verlichting. Je kunt optrek en afremtijden instellen, de sterkte van de verlichting. En heus....ik kan het ook en op dit forum zijn genoeg échte deskundigen om je er doorheen te praten.

Wat al geadviseerd wordt: een Multimaus setje is genoeg. Na ervaring weet je of je er dieper in wilt duiken of dat dit  genoeg is. In het laatste geval ben je toch weer verder dan bij analoog bedrijf.

Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

kaytrious

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 23 January 2012, 00:05:56 »
Hee allen,

Top voor de reacties, en ik ga dan maàr op zoek naar de multimaus of een leuke startset.
Zelf weet ik er ook nog weinig van en zie termen voorbij vliegen als bezetmelders enzo, en dat je t op de computer aan kan sluiten.
Maar ja ik volg de komende tijd gewoon wat digitale draadjes en neem aan dat er ook handleiding bijzit.

Nou nogmaals bedankt en tot spreeks :)

Groeten mathijs.

P.s. Kan je t ook op de beurs in houten kopen of is dat niet aan te raden, en kunnen alle digitale locs op dit systeem ??

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 January 2012, 00:35:38 »
Alle locs met DCC-decoders. DCC is het protocol, zeg maar de taal, waarin de centrale (de maus) z'n commando's geeft.

In principe kun je er vanuit gaan dat alle nieuwe digitale locs voor het tweerailsysteem tegenwoordig een DCC-decoder hebben.

Als je zelf een analoge loc wilt ombouwen, moet je dus even opletten dat je daarvoor een DCC-decoder koopt.
« Laatst bewerkt op: 23 January 2012, 00:37:13 door Reinier Z. »
Reinier

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 23 January 2012, 08:37:15 »
Zoals gezegd heb ik de meeste spullen overgenomen van mijn vader en is het ± 55 jaar oud - bij veel loks is er niets eens de mogelijkheid om een decoder in te bouwen en het grootste bezwaar zijn de kosten die ik moet maken om alles digitaal te maken. Vaak gelezen dat een combinatie van analoog en digitaal niet wordt aanbevolen en soms zelfs onmogelijk is, dus ik houd het toch echt bij analoog. Inderdaad is mijn motto, "Om te weten, moet je proberen"  en dat heb ik dan ook gedaan, met een op de rommelmarkt gekocht setje van Roco, incl. loks en maus - maar het voegt voor mij niets toe. Eigenlijk vind ik het enige voordeel dat de verlichting mooi continu brand, ook als de trein stilstaat - maar met de tegenwoordige led verlichting lukt dat ook als je de stroom net niet helemaal uitdraait en met de condensators kan je het knipperen tijdens het rijden ook flink verminderen. Ik heb wel wat digitale zaken, zoals geluidsmodules etc. rond mijn modelbaan, maar de treinenloop blijft analoog - tot er een fabrikant met iets komt zodat er digitale en analoge treinen op hetzelfde traject DOOR ELKAAR kunnen rijden.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 23 January 2012, 08:52:56 »
Hmm volgens mij ben je dan toch een beetje het verkeerde pad in gedoken, want voor zover ik heb gezien is het bij elke lok wel op een manier mogelijk om een decoder in te bouwen. Bij oude loks heb je dan wel geen stekker, maar meer dan 20 minuten knutselen heeft het mij tot op heden nog niet gekost... behalve misschien de eerste dan... ;).

Ik zelf ben ook nog maar een ruim jaar digitaal bezig, maar dat durf ik rustig te beweren met ruim 40 stuks gemotoriseerd materieel waar bijna bij geen een een decoderplug zit.

(En je ziet hier toch vaak genoeg op het forum hoe vaak ik mezelf in de problemen help... ;)  ::))

Groet,

Richey

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #21 Gepost op: 23 January 2012, 09:19:03 »
Ik heb wel wat digitale zaken, zoals geluidsmodules etc. rond mijn modelbaan, maar de treinenloop blijft analoog - tot er een fabrikant met iets komt zodat er digitale en analoge treinen op hetzelfde traject DOOR ELKAAR kunnen rijden.

Nou, begin maar met ombouwen :) Dat systeem is er namelijk al heel lang:het DINAMO-systeem. Daarmee kan je zowel analoge als digitale treinen door elkaar heen laten rijden. Ook op hetzelfde traject.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

kaytrious

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 23 January 2012, 12:54:00 »
Hee allen,

Okee ik begrijp dus dat ombouwen niet zo moeilijk is ookal is er geen voorbereiding.
Want ik heb nju 5 loc's staan die al een aantal jaar oud zijn.

Groeten mathijs

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 23 January 2012, 13:09:57 »
Voordat je begint met ombouwen eerst zorgen dat de loc analoog goed rijdt. Digitaal kan een hoop maar een loc die analoog al niet goed rijdt krijg je digitaal ook niet goed.
En bij het ombouwen is het zaak om de motoraansluitingen goed te isoleren van het frame. Idem dito voor lampjes, kan ook wel via het frame maar als je toch aan het ombouwen gaat kan je beter gelijk alles isoleren.
Kijk voor ombouwvoorbeelden ook een sop de site van HP Pfeifer.
Daar vindt je veel voorbeelden terug. Echt een aanrader om daar eens rond te neuzen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 23 January 2012, 15:36:40 »
Mathijs,
Als je nu even zegt welke locs het betreft is het misschien eenvoudiger om je wat specifieke informatie te geven.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 23 January 2012, 19:46:21 »
Help, nu lees ik opeens dat er van alles geisoleerd moet worden - ik weet het zeker en kies gewoon voor de gemakkelijke weg en blijf analoog.

Willem B

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 23 January 2012, 19:55:42 »
ik ga toch voor digitaal (y)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
« Reactie #27 Gepost op: 23 January 2012, 22:31:49 »
Ik weet het zeker en kies gewoon voor de gemakkelijke weg en blijf analoog.

Dat dacht ik in het begin ook. Totdat ik merkte dat het erg lastig was om met verschillende stroomkringen te werken, ieder gevoed door een eigen trafo of apart in- en uit te schakelen. Altijd eerst kijken: waar is die trein? welke stroomkring is dat? Aan welke trafo moet ik draaien?
Geef mij maar digitaal. Daar stuur je gewoon de lok met je regelaar.

Okay, het wordt ingewikkelder als je automatisch wilt rijden, bestuurd met een computer. Maar automatisch analoog rijden is ook een hele toer.

Een bekende van mij ging moest ook niets hebben van digitaal en al helemaal niets van computers. Tot hij eens met mij meeging naar een rijavond op onze club. Daar reden meerdere treinen, bestuurd door Koploper en die haalden ook nog kunstjes uit, zoals automatische lokwissel. Daar stond-ie toch wel met schitterende ogen naar te kijken en overweegt toch een omschakeling naar digitaal.

Mvg,

Henk
H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 24 January 2012, 06:32:27 »
Op mijn vorige baan kon ik 15 treinen analoog tegelijk laten rijden, het gewone bloksysteem van Fleischmann, later uitgebreid met die van Conrad. Reed contacten op de rails die het bloksysteem aansturen, spoorbomen sluiten en openen en wissels omzetten. Toegegeven, het gaat wel eens een enkele keer mis, maar dat zie ik op diverse beurzen bij digitale banen ook gebeuren, of er gebeurt juist helemaal niets en staat alles stil. Bij mijn nieuwe baan, die ik nu aan het opbouwen ben, moeten er straks 20 treinen tegelijk kunnen rijden en dat gaat allemaal analoog.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #29 Gepost op: 24 January 2012, 09:48:20 »
Het is inderdaad maar wat je 'gemakkelijker' vindt. Als je flink thuis bent in de electronica en ook nog overweg kunt met soldeerbout, dan kun je met analoog inderdaad leuke kunstjes uithalen. Voor sommigen onder ons lijkt hier soms meer de uitdaging te liggen dan in het daadwerkelijk 'bouwen', maar ieder beleeft natuurlijk z'n hobby op eigen wijze.

Zelf ben ik nooit zo'n ster in electronica geweest en de soldeerbout is in mijn handen eerder een gevaarlijk wapen van vernietiging dan een instrument van creatie. Toch zag ik als tapijtrijder en later als liefhebber van kleine baantjes (micro's) ook wel de voordelen van analoog: simpele trafo met twee draadjes op je baan aansluiten en karren maar! Zeker omdat ik weinig locs had rijden, bleef het allemaal heerlijk overzichtelijk. Iets wat ook digitaal mogelijk is, maar het had m'n interesse niet zo.

Pas sinds kort overweeg ik een overstap naar digitaal. De reden hiervoor is dat er tegenwoordig erg mooie locs met digitale functies op de markt zijn gekomen die ik met m'n analoge trafootje niet kan bedienen. Is m'n leven er minder op omdat ik de cabineverlichting van m'n Class 201 nu niet kan in- en uitschakelen? Nee, natuurlijk niet, maar het is wel leuk als het kan voor relatief weinig geld. Een Multimaus en een decodertje kosten niet zoveel en maken de boel - voor mij - eigenlijk nauwelijks ingewikkelder. En het programmeren van CV's? Ach, was het programmeren van de videorecorder 20 jaar terug eigenlijk niet net zo lastig? Tegelijkertijd hoeft digitaal rijden de boel niet noodzakelijkerwijs simpeler te maken - je hebt nog steeds een fijne kabelsalade nodig om de boel aan te sturen. of zijn de eerste elektrische wissels met WiFi al verkrijgbaar?  ;)

Persoonlijk denk ik dat Cottageways wel een punt heeft indien hij wil aangeven dat het niet allemaal digitaal moet. En wanneer je erg thuis bent in de analoge electronica, heb je waarschijnlijk sneller je schakelingen uitgedacht dan dat je hebt uitgezocht wat wel en niet compatibel met elkaar is in de digitale wereld. Aan de andere kant: die digitale wereld biedt ook een aantal verleidingen die de analoge wereld niet of in mindere mate biedt, zoals baanbesturing via de computer of locsound, om maar iets te noemen. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat. En een keertje experimenteren met iets waar je nog niet bekend mee bent, kan ook heel verfrissend zijn. Of het nou analoog is, of digitaal.

Groeten, Geoffrey