Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 07:11:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:09:19
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 03:41:34
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Altenburg im Schwarzwald.(H0, TP III/IV) door Ronald69
Vandaag om 00:58:55
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald69
Vandaag om 00:12:53
De Projecten van RetroJack door RetroJack
18 July 2025, 23:59:29
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
18 July 2025, 23:43:09
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
18 July 2025, 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
18 July 2025, 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
18 July 2025, 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
18 July 2025, 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
18 July 2025, 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
18 July 2025, 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
18 July 2025, 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
18 July 2025, 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
18 July 2025, 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
18 July 2025, 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
18 July 2025, 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
18 July 2025, 16:04:09
Fleischmania Nostalgia door hervé
18 July 2025, 15:16:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
18 July 2025, 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
18 July 2025, 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
18 July 2025, 12:51:41
Railpro 607 door henk
18 July 2025, 12:47:11
  

Auteur Topic: Roco 2200 met FRIE lampringen  (gelezen 12118 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Roco 2200 met FRIE lampringen
« Gepost op: 21 January 2012, 12:15:44 »
Hallo allemaal

Afgelopen week was ik ff in Nederland en lagen de bestelde onderdelen van Erwin Frick op me te wachten. Ik had setjes voor de Mat'54, Mat'46 en losse lampringen voor de 2200 besteld. Deze wil ik gebruiken omdat ik de grote ogen niet helemaal passen vind.

Welnu, lok uit elkaar gehaald en begonnen te vijlen en snijden. Secuur te werk gaan en liever 8 keer stoppen met vijlen en kijken of het al goed is. Eraf vijlen is onherroepelijk....

Hier de cabine:


De ramen zijn er ook uitgehaald en uitgesneden. Die komen nu vlak met het front te liggen, wat er meteen al een stuk beter uitziet. Het verlichtingssetje van Digirails gaat nu ingebouwd worden.

Hier nog een foto van de huif die al voorbereid is voor de lampen.



Groeten

Bas


Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #1 Gepost op: 21 January 2012, 14:13:09 »
Ziet er goed uit. Ik wacht met smart op het eindresultaat.  :)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #2 Gepost op: 21 January 2012, 14:56:25 »
Verdikkeme nu moet ik mijn hele vloot weer onder handen gaan nemen.  
Wel een vooruitgang zo en het smoelt des te beter.  (y)
Goed idee ook van die ramen!

Nu je toch lekker bezig bent Bas zou ik die 2 lompe dakluiken wegsnijden en hier voor in de plaats een styreen plaatje voor nemen om de juiste dakluik te verkrijgen. Ook de handrelingen van het machinistendeurtje zou ik gaan verlengen. En mocht je het helemaal bont willen maken dan dien je ook 2 deurtjes aan te brengen op de huif. Het kleine deurtje aan de voorkant dien je dan weg te snijden om plaats te maken voor die hoge deurtjes. Dit hadden alle 2200'n met bovenste derde pit. Zelfs de bruinrode 2275 had deze deurtjes gekregen. Hoop werk, maar het resultaat mag er dan naar zijn. Er is hier wel meer over geschreven op dit forum. Succés en ik ben benieuwd naar de vorderingen. ;)

Jeroen


Hier is dat deurtje goed te zien.. op de 2209 in aanbouw.

« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 15:04:41 door Thowra »
We're all riders on this train.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2012, 14:59:01 »
Tussenstand tijdens het drogen







Groeten

Bas

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2012, 15:06:57 »
Prachtig Bas,, goed gelukt zo te zien.  :D

Jeroen
We're all riders on this train.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #5 Gepost op: 21 January 2012, 15:15:32 »
Tnx Jeroen

Jou 2200 is anders ook niet verkeerd...Ik persoonlijk laat het deurtje maar zitten, voor mij is dat net teveel van het goede ;) ;) optisch springen de lampen en ramen duidelijk in het oog, vandaar dat ik ze heb aangepast. Helemaal 100% correct maken is onmogelijk tenslotte, die mini 12 cylinder diesel is nog niet voorhanden  ;D ;D

Groeten uit Zwitserland

Bas

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #6 Gepost op: 21 January 2012, 18:31:57 »
Beide ramen lopen nu net zoals in het echt direct aan het front en ziet er stukken beter uit als ervoor



Nu de lampen eens gaan bewerken, kijken of de boel al droog is

Groeten

Bas

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #7 Gepost op: 21 January 2012, 19:34:32 »
Hele verbeteringen; nog een ding voor de gevorderden :
De sluitseinen op de lange huif kloppen niet qua positie. Bij de bruine valt het niet op, maar bij de grijs-gele krijg je de vorm van het gele slabbetje nooit goed qua vorm (hoort met een radius om de sluitseinen heen te gaan, om in een punt onder de zwaailamphouder uit te komen. De sluitseinen zitten iets te hoog, daardoor komt de punt van het slabbetje niet uit onder maar in de zwaailamphouder.

Ik heb een kap ooit verbouwd maar uiteindelijk (ook vanwege de vele andere compromissen van Roco) de ombouw gestaakt. Ik hoop nu alleen dat Philip Friskorn deze fouten niet nog eens maakt dit jaar ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #8 Gepost op: 21 January 2012, 20:35:59 »
Voor diegene die al wel eens met de lampringen van Frie heeft gewerkt. Ik heb een ponstang gekocht, en kan dus de gewenste diameters uitponsen. Nu heb ik er 2 mogelijkheden bij zitten: of hij ligt er keurig op als lampglas, of ik kan hem erin laten vallen als het ware. Welke mogelijkheid hebben jullie gekozen?



Hier ligt hij er als "lampglas" overheen (als het al te zien is tenminste...)
Het verbaasd mezelf eigenlijk hoeveel beter het eruitziet als met de "oude" Roco lampen erop. De lens zelf heb ik rond 1 mm achter het glaasje gedaan, zoals de truuk bij de hondekop

Groeten

Bas
« Laatst bewerkt op: 21 January 2012, 20:43:44 door Lokführer Bas. Reden: foto erbij »

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #9 Gepost op: 21 January 2012, 21:23:21 »
Ziet er goed uit, Bas!
Ik zou het glaasje in het venster laten vallen, zo was het in het echt ook.
TEvens zou ik de raamlijsten van de cabineramen aan de binnenzijde ook nog even zwart schilderen, knapt ie wéér een stukje van op!

Groet,
Edwin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #10 Gepost op: 21 January 2012, 21:27:00 »
Bij de 2200 ligt de ring wat over het glas heen; de ring drukt het glas tegen het huis. Geen detailfoto van bij de hand, maar glas ligt circa 1 cm dieper dan hoogste rand van de ring.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #11 Gepost op: 21 January 2012, 22:54:11 »
Aldus geschiedde...het lampfenster zit een mm in het Frie-ringetje



Ze zitten er allebei keurig in. Het is glas gemaakt uit overheadsheets, dus flinterdun en moeilijk te zien op de foto.

Groeten

Bas

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #12 Gepost op: 21 January 2012, 23:23:28 »
Lampen zijn nu top (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #13 Gepost op: 22 January 2012, 00:15:33 »
Ja beter zo. Zelf zou ik kiezen voor Micro Kristal Klear. Daar heb ik zelf goede ervaringen mee. En het binnenste van de lampringen zou ik wit schilderen. Deze waren ook zo geschilderd voor de 2200'n als je voor tijdperk IV gaat.

Jeroen
We're all riders on this train.

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:Roco 2200 met FRIE lampringen
« Reactie #14 Gepost op: 22 January 2012, 00:22:13 »
Netjes gemaakt.

Zelf vind ik de lichtgeleiders van de roco 2400 heel mooi.
Deze geven een mooi "pitje".
Geen idee of deze ook in de 2200 passen, maar heb er een aantal besteld
en ga hier ook eens naar kijken.


Tinus.