Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door KNed
Vandaag om 00:15:53
Aachenau West door ceuleer
23 July 2025, 23:55:03
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
23 July 2025, 23:41:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
23 July 2025, 23:40:21
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
Mijn geweatherde modellen door Tedo
23 July 2025, 23:28:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
23 July 2025, 23:23:58
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Klaas Zondervan
23 July 2025, 23:08:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
23 July 2025, 23:05:43
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
23 July 2025, 22:18:48
Een NS 5500 knutselen door vpeters1984
23 July 2025, 21:29:29
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 July 2025, 20:55:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
23 July 2025, 20:38:14
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
23 July 2025, 20:29:42
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Sofie
23 July 2025, 20:19:38
Gewoon wat busfoto's door RikM
23 July 2025, 20:08:03
Station Roodeschool door Torikoos
23 July 2025, 19:26:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
23 July 2025, 19:07:01
Line-up foto's van modellen door ArjanB
23 July 2025, 17:55:11
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
23 July 2025, 16:40:28
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
23 July 2025, 16:19:44
Göhrener Viaduct door MaraNCS
23 July 2025, 15:58:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
23 July 2025, 15:41:04
Frans loodsje et cetera door Huup
23 July 2025, 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
23 July 2025, 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
23 July 2025, 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
23 July 2025, 11:48:18
  

Auteur Topic: Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?  (gelezen 2935 keer)

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Ik heb hier en daar wat treinen die digitaal zijn en die neem ik zo af en toe eens mee om een klein stukje te laten rijden op de clubbaan. Na de 3e keer begin ik nu echter wel redelijk gefrustreerd te worden omdat geen van die dingen goed wilde ijken. >:(

Het gaat hier om modellen die ik gewoon kant en klaar gekocht heb, zoals de Roco TEE Ram en de Artitec SS 755, beiden met ingebouwde locsound van ESU en een Artitec DE-I, waar een ESU LoPi4 in geprikt is.

Wat is nu het probleem; elke keer als ik zo'n ding wil ijken dan gaat de snelheid per stap omhoog, bijv. stap 14 is 80 km. en stap 15 is 85 km. Het gekke is echter dat als ik bij een bepaalde stap kom, bijv. stap 22, de snelheid ineens weer lager wordt, terwijl die juist hoger zou moeten zijn. Ook lijkt het me dat de snelheid verdeeld wordt over 28 stappen, d.w.z als de loc maximaal 160 rijdt bij stap 28, hij dan bij stap 14 80 rijdt. Dit is ook niet het geval, soms scheelt het per stap ineens 20 km. om bij de volgende stap ineens 1 km. verschil te maken.

Nu dacht ik, het ligt vast aan de decoders en ESU is volgens mij niet echt rotzooi, dus het zal aan de rijstappen liggen. Die staan echter goed ingesteld, bij allemaal op 28 stappen, wat correspondeert met Koploper.

Ik ben echt een digibeet, heb verder nog nooit wat met CV waarden of andere sh#t te maken gehad en op de club ben ik het lachertje van de avond en verdenken ze me ervan met goedkope zooi aan te komen (wat heet, een SS 700 voor € 630,- en dan niet doen wat ik wil gloeiende, gloeiende...)! De afgelopen tijd neem ik dus ook maar niks meer mee, maar ik erger me kapot dat het elke keer zo moet >:(

Was ist los? ???
Spoor 0 adept

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2012, 19:57:06 »
... en op de club ben ik het lachertje van de avond en verdenken ze me ervan met goedkope zooi aan te komen...

Was ist los? ???

Je zit bij een verkeerde club. Als ze je uitlachen en je niet vertrouwen, dass ist wass ist loss!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11647
    • Mijn fotoarchief
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2012, 20:06:17 »
Gewoon stoppen met de hobby, als nare mensen je beginnen uit te lachen. En dan mij je SS 755 geven. Ben je ook van dat onding af...  (y)  ;D

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2012, 20:08:38 »
zo belangrijk is dat ijken toch niet.

en of die decoder op 28 of 128 staat, koploper doet het met 28 en die esu's luisteren wel.


volgens mij word je in de maling genomen, is het die club in Wageningen?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2012, 20:27:43 »
Tom,

Voordat je gaat ijken is het zaak om eerst de decoder goed in te stellen dat de lok of treinstel netjes en soepel rijdt.
Heel in het kort komt het er op neer dat je eerst de maximum snelheid zodanig instelt dat de lok op stap 28 de gewenste maximum snelheid rijdt. Zelf ga ik niet verder dan 80 km/h en dat is voor een modelbaan al wat aan de hoge kant, tenzij je een racebaan wilt.
Dit doe je door in koploper de lok op stap 28 te ijken en te kijken welke snelheid daaruit komt. Is deze te hoog dan verlaag je de waarde in CV5 (max snelheid). Deze procedure herhaal je tot je tevreden bent. Stel dan CV6 (midden snelheid) op ca. 1/3 van CV5. De geeft dat de snelheidsstappen tot stap 14 met klene stapjes gaat (mooi optrekken) en daarboven met war grotere stappen.
Zet ook CV3 en CV4 (optrek en afremvertraging) op een lage waarde (bv 1) zodat koploper het optrekken en afremmen zelf kan regelen.
Verder kan je met de motorregelings CV's nog wat stoeien als dat nodig is maar ik denk dat dat voor nu een stapje te ver is.

Uiteraard moet je in koploper de juiste instellingen gemaakt hebben voor je ijktraject (begin en eindmelder jusit aangeven, de afstand tussen de melders en heel belangrijk de juiste schaal), zie hiervoor de handleiding, anders zal het niet lukken.

Hiermee moet het te doen zijn om de loks goed te ijken.

En als ze je hier om uitlachen zou ik inderdaad eens op zoek gaan naar een club die je wel helepen om het goed te krijgen.

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2012, 21:11:05 »
zo belangrijk is dat ijken toch niet.

en of die decoder op 28 of 128 staat, koploper doet het met 28 en die esu's luisteren wel.


volgens mij word je in de maling genomen, is het die club in Wageningen?

Nee, in Veenendaal ;D Maarre, het ergste is, ik doe het ijken zelf, dus... :P

Gewoon stoppen met de hobby, als nare mensen je beginnen uit te lachen. En dan mij je SS 755 geven. Ben je ook van dat onding af...  (y)  ;D

JA, al die nare mensen met modeltreinen. Echt van die obscure modelbouwzoldermannekes die het daglicht amper kunnen verdragen en alleen in modelspoorjargon kunnen praten. Daarom doe ik het ook, om juist dat patroon te doorbreken. Zeg maar Neerlands hoop in bange dagen ;D

Je zit bij een verkeerde club. Als ze je uitlachen en je niet vertrouwen, dass ist wass ist loss!

Daar was ik al lang achter, maar er moet iemand het imago van de club omhoog krikken (zei ik met mijn meest innemende en betrouwbare gezicht) :P

Tsja, en dan waar het echt om gaat. CV 5 is de maximum snelheid in de decoder of is dat de waarde in Koploper (ja, hier hoort u een echte digibeet aan het woord...)? De rest is volgens mij wel goed geregeld, zoals de bezetmelders...
« Laatst bewerkt op: 20 January 2012, 16:45:40 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2012, 21:34:52 »
CV5 is de waarde in de decoder voor stap 28.
Koploper stuurt alleen het commando "rij op stap 28" maar heeft kort door de bocht gezegd in wezen geen weet van de echte snelheid.
Alleen uit de ijktabel weet koploper welke stap bij een bepaalde snelheid hoort.
Stel dat er ergens op de baan maar 40 km/h gereden mag worden (bv een wisselstraat).
Dan kijkt koploper in de tabel welke snelheidsstap daar bij hoort (bv stap 20) en stuurt het commando "rij met stap 20". Of de lok dat dan ook echt rijdt daar heeft koploper geen zicht op.
Daarom moet je vooraf eerst zorgen dat ded decoder goed ingesteld staat. Anders heeft ijken geen zin en kan je net zo goed fictieve ijkwaarden invullen.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2012, 21:41:10 »
Als je het perfect wilt doen : testplank van circa 4-5 meter bouwen, met in het midden dik 1 meter vrij, daarbuiten 2 secties van circa 25-30cm als bezetmelder secties en dan aan beide einden circa 1.5-2 meter 'uitloop' (ja dat is helaas echt nodig....)

Begin nu met ijken van stap 28 en pas daarop CV5 aan, totdat stap 28 (van 28) de juiste topsnelheid geeft van het voorbeeld (ervan uitgaande dat je schaalsnelheid hanteert...) Ga daarna verder met aanpassen van CV6, welke op iets meer dan 1/2 van de CV5 waarde moet en zet CV2 zo laag mogelijk (zodat de trein nog net start) (je kunt ook iedere stap apart instellen maar zeker zonder beter gereedschap zoals rollenbank met snelheidsmeter en iets als een LokProgrammer is dat een klotewerk....)

Pas hierna kun je de trein echt eiken.

Verdere zaken die rijgedrag verbeteren

- Analoog rijden uit
- Alle luxe dingen als remdetectie ed uit

En helemaal perfect : eerst een half uur inrijden, dan pas ijken, en steeds in een richting ijken en ook alleen in die richting rijden. Er zit (helaas) vrijwel altijd verschil tussen voor- en achteruit. Sommige decoders kunnen zelfs dat corrigeren maar dat is wel vergezocht en helemaal onbegonnen werk...
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 21:47:19 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2012, 21:50:26 »
Kleine aanvulling op bovenstaande verhalen: Zorg er ook zeker voor, dat je loc al een tijdje gereden heeft voordat je 'm gaat ijken. En dan bedoel ik niet dat 'ie ingereden is, maar dat hij tot vlak voor het moment van ijken (dus de avond zelf) goed z'n ritten heeft gereden. Dan loopt de motor ook wat lekkerder.

Dit kan namelijk verklaren, dat je tijdens het ijken ook aparte 'snelheidsverschillen' krijgt. Tijdens het rijden, word de motor wat warmer, en zal hij makkelijker gaan lopen...

Ik begin trouwens zelf altijd met de hoogste snelheid te ijken (anders duurt het zo lang, voordat de loc weer terug is voor de volgende meting...  ;D ), en dan laat ik Koploper steeds verder teruggaan, totdat ik de laagste stappen heb bereikt. Die vul ik meestal handmatig in...

Verder zou ik inderdaad de decoder zo afstellen, dat de hoogste snelheid de 'maximum schaalsnelheid' is. Dan kan Koploper je decoderstappen optimaal benutten. Want, een decoder in een loc die in het echt maar 80 kan/mag, word dus met de 10 stappen die qua snelheid erboven liggen, niet optimaal benut...

En, wat betreft die club: wel een zielig clubje. Als ze je hier niet mee kunnen helpen...  :-X

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 19 January 2012, 22:00:29 door Ronald81. Reden: toen ik het verhaal aan het typen was, heeft m\'n voorganger m\'n verhaal eigenlijk al \'getypt\'... »
Je rolt van het één in het ander...

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2012, 22:08:18 »
Wat bij ons op de club gebruikt wordt is JMRI.

Met dat programma is de decoder geheel uit te lezen en begrijpelijk in te stellen.
Ook de snelheid is daarmee zeer goed in te stellen middels een curve die naar eigen inzicht is in te stellen tot de gewenste maximale snelheid.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2012, 22:10:24 »

Wat bij ons op de club gebruikt wordt is JMRI.


Hier op Washtown ook. Goed programma! Eenvoudig in te stellen, werkt met (bijna) alle decoders.

Gerard

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2012, 16:39:49 »
Wat betreft de club chargeer ik een beetje, het is echter wel zo dat er niemand bij ons op de club is die er echt verstand van heeft. De know how ontbreekt gewoon echt bij de leden en dus ook bij mij. 2 mannen weten samen aardig wat en vooral ook van de electronica onder de baan, maar juist net die dingen van koploper weer niet helemaal (ook weer aardig wat wel, ze hebben de hele baan met rijstraten en al ingeprogrammeerd, maar andere dingen weten ze dan juist weer minder van). Het digitale gebeuren is dus al tijden een raadselachtig iets op de club en niet iedereen kan of wil zich er op die manier in verdiepen (ik snap er ook niks van, het draait op 3 aparte systemen zoals het Van Meekerensysteem, Loconet, dan nog een ander systeem en dat draait dan allemaal weer met koploper en een intellibox. Daarnaast is alles handgemaakt en moet je kennis van electronica zoals weerstanden en al het andere hebben... Bij mij komen er gewoon kant en klare bouwstenen.).

Wat betreft die CV's dat is me nu duidelijk, dat stel je dus in via bijvoorbeeld de Intellibox, maar daarvoor moet je eerst de snelheid weten van de trein/loc zoals die nu ingesteld staat. Dan wijzig je CV 5 naar de maximum schaalsnelheid, om daarna CV 6 aan te passen naar iets meer dan de helft van CV 5. CV 2 op kruipsnelheid en daarna ijken op een stuk van zo'n 5 meter of langer. De loc's moeten al even een tijdje warmgedraaid zijn.

Goed, het gedeelte waar de meting gedaan wordt op de club is zo'n 4 meter lang en gaat tussen ik dacht 3 bezetmelders (dat zou ik maandag nog eens moeten navragen). 1 aan het begin, 1 halverwege en 1 aan het eind (is dat dan goed of 1 bezetmelder te weinig?). Verder zit het ingebouwd op een recht stuk van de baan, dus de uitloopmogelijkheden zijn onbeperkt. Wat betreft 1 kant op rijden, tsja er zitten ook treinstellen tussen en die rijden toch echt beide kanten op, dus 1 kant op rijden wordt hem niet. Het is ook niet heel erg als daar iets verschil tussen zit.

Dan die 'luxe' dingen zoals remdetectie en analoog rijden uitschakelen, staan dat soort dingen in het boekje van de desbetreffende decoder?
« Laatst bewerkt op: 20 January 2012, 16:46:57 door Tomasso »
Spoor 0 adept

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2012, 16:46:24 »
IJken over een stuk van 5 meter is wat veel van het goed. Dan duurt het op de lage snelheden een eeuwigheid voor je klaar bent.
1-2 meter is ruim voldoende.

Voor het ijktraject zijn twee bezetmelders voldoende.

En bij het ijken kan je verschillende mogelijkheden kiezen. O.a ijken in 1 richting en in twee richtingen.
Ik neem altijd twee richtingen. Dan wordt het gemiddelde van beide metingen gebruikt. Voor loks die niet te veel in snelheid afweijken in de verschillende richtingen werkt dat goed.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #13 Gepost op: 20 January 2012, 16:53:13 »
IJken over een stuk van 5 meter is wat veel van het goed. Dan duurt het op de lage snelheden een eeuwigheid voor je klaar bent.
1-2 meter is ruim voldoende.

Het gaat niet om de ijklengte, die had ik ook op dik een meter, maar zorg dat je aan beide einden ruim 1 meter uitloop hebt. Dus als je een dedicated ijkplank maakt heb je in totaal circa 5 meter nodig, terwijl je maar over ruim een meter ijkt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Decoderdrama of Koploperdrama, ijken gaat i.i.g. niet goed. How now?
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2012, 17:00:11 »
Goed, het gedeelte waar de meting gedaan wordt op de club is zo'n 4 meter lang en gaat tussen ik dacht 3 bezetmelders (dat zou ik maandag nog eens moeten navragen). 1 aan het begin, 1 halverwege en 1 aan het eind (is dat dan goed of 1 bezetmelder te weinig?). Verder zit het ingebouwd op een recht stuk van de baan, dus de uitloopmogelijkheden zijn onbeperkt.

Dat is voor Koploper niet correct; 2 melders nemen, niet meer en niet minder. De lengte tussen de 2 meldsecties moet ongeveer 1 meter zijn, en beide meldersecties moeten even lang zijn (ivm heen en weer rijden en verrekenen) Lees de Koploper manual nog een keer goed door, dan word het wel duidelijker.

Dan die 'luxe' dingen zoals remdetectie en analoog rijden uitschakelen, staan dat soort dingen in het boekje van de desbetreffende decoder?

Jazeker, bovendien zit een groot deel van die opties vaak in 1 CV verscholen, namelijk CV29.
Die heb ik meestal op 34 staan (32 voor lange adressen + 2 voor 28/128 rijstappen) Dat scheelt al veel narigheid.

Wat betreft vooruit/achteruit. ESU LokPilot's hebben een trimfunctie waarmee je vooruit en achteruit kunt proberen gelijk te krijgen. Wel een aanrader als er grote verschillen zijn (meer dan 2-3 schaalkm/uur in iedere rijstap ofzo)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden