Roestend ijzer neemt meer ruimte in, omdat er nu eenmaal zuurstofmoleculen aan het ijzer zijn toegevoegd.Bij zinkpest neemt het resultaat meer ruimte in doordat de moleculen niet meer keurig in het gelid van een kristallijne structuur staan. Zeg maar zoals een berg losse legosteentjes meer ruimte inneemt dan wanneer je diezelfde steentjes tot een mooie kubus hebt verwerkt.
Ik moet wel toegeven, dat de lijst fabrikanten die NIET in China laten produceren waarschijnlijk een heel stuk korter is, als die van fabrikanten die wel in China laten produceren.Het wil er alleen bij mij nog niet in dat een niet organisch materiaal uitzet door een (ver)rottingsproces.Volgens mij kan dat alleen bij organismen voorkomen, niet bij metalen.Groet Peter,
PS: Ik ken iemand (ook hier aanwezig) die al jaren waarschuwt voor de kwaliteit van de kunststoffen die Mehano gebruikte. Dat is weliswaar een andere discussie en ik hoop dat hij ongelijk heeft, maar ik hou het wel in de gaten.
Elke handelaar die ook Roco verkoopt heeft van Roco een email gehad dat Roco afgelopen jaar nogal problemen had met zijn kwaliteitscontrole en het schijnt nogal een flinke lijst afgelopen jaar geweest te zijn.Mijn handelaar was er niet echt over te spreken. Maar hij begon er zelf over.
Ikzelf heb eens zinkpest gehad in wagonvloeren van Klein Modellbahn,bij eaos-wagens... heeft nog een artikel over gestaan in Modelspoor magazinehoe je die vloeren kon repareren.
Wat ik me nou afvraag , zijn er nou al meerdere mensen die zinkpest bij dit model hebben geconstateerd , of gaat het nou nog steeds om èèn melding hiervan (want ik hoor er verder niks over)
Bij onze V200 van Roco is ook een verzwarings deel gebroken door zinkpest. Konden in Emmen een vervangend onderdeel bestellen. Alleen moet die op maat worden gemaakt, nu past dat onderdeel nog niet.