Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lengte blok en bezetmelders door kar
Vandaag om 19:45:55
EifelBurgenBahn door Noordernet
Vandaag om 19:44:56
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Jeroen Trainz
Vandaag om 19:40:36
3,51° ofzoiets 😉 door Noordernet
Vandaag om 19:33:48
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
bovenleiding Mader door Marc tramt
Vandaag om 19:26:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
  

Auteur Topic: Storing; stilstaande locs  (gelezen 10266 keer)

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Storing; stilstaande locs
« Gepost op: 26 juni 2006, 17:04:30 »
Als ik op mijn bescheiden baantje een loc wil laten rijden, gaat dat zonder problemen. Echter, wanneer mijn trafo halverwege staat (tussen de nummers 100/150 en ik rijd marklin, gebruik een 32VA trafo) staat mijn locomotief opeens stil. Ook gaan de lampjes uit, dus de locomotief krijgt dan geen stroom meer. Ik heb 2 locs:

 - Een marklin 3000;
 - Een Henschel met opschrift 6505 (uit de startset van het Kruidvat).

Ik snap niet hoe dit kan. Het kan ook niet aan vieze rails liggen, want het probleem doet zich overal voor, als de trafo halverwege staat. Wie helpt ?!?! ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ??? ???

pep ;)
« Laatst bewerkt op: 26 juni 2006, 17:10:58 door Peppi »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2006, 17:51:21 »
Gebeurt dit bij beide loks? Want dan ligt de oorzaak zeker bij de trafo.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2006, 18:50:17 »
ja, dit gebeurt bij beide locs. het verbaast me zeer, omdat de trafo nog maar 1,5 jaar oud is... ik heb hem eind 2004 gekocht. Het is een witte, 32VA trafo.
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Hub

  • Offline Offline
  • Berichten: 255
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2006, 19:26:35 »
Hangen aan de trafo nog meer stroomverbruikers dan alleen de loc's ?.

Met vriendelijke groet,
Hub

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2006, 20:09:08 »
Nee. Mijn trafo wordt alleen gebruikt door mijn locs. En mijn baantje is zodanig klein dat er maar 1 loc tegelijkertijd op rijden kan, dwz dat er heel weinig VA wordt verbruikt. Ook gebeurt de storing (uitval v/d stroom) alleen op de 100 en een paar keer tussen de 100 en 150.

pep

Post Scriptum: bedankt voor jullie reacties!
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2006, 20:49:20 »
Dus als je de trafo langzaam van 0 tot 250 draaid, dan staan je loks bij 100 plotseling stil en bij 150 rijden ze weer weg. ???

Ik zit te denken dat de draaiknop halverwege geen contact meer maakt en dat de potmeter of sleepcontacten (ik weet niet hoe hij er van binnen uit ziet) verbogen of beschadigt zijn. Je kan de trafo open maken, maar ik denk dat dit een garantie gevalletje is.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25259
    • Pagina van klaas
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #6 Gepost op: 26 juni 2006, 20:56:41 »
In zo'n trafo zit een sleepcontact dat over de windingen van de secundaire wikkeling sleept. Het lijkt er op dat in een bepaald bereik dit contact weg is. Dat kan komen door corrosie of door vuil. Wat je kunt proberen is de knop een aantal keren heen en weer te draaien in de hoop dat de vervuiling weggeschraapt wordt.

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #7 Gepost op: 26 juni 2006, 21:37:11 »
@MMTB

Om precies te zijn: mijn loc stopt op 110, gaat weer rijden vanaf 111 (het is precies 1 puntje waar hij op stil blijft staan); hij hapert weer bij 120 en ergen bij 125/127, rijdt vanaf 130 weer velkkeloos door.

@Klaas

Heb ik geprobeerd, echter zonder noemenswaardig resultaat.
--------------------------
Ik heb alle draden van mijn trafo losgemaakt, de stekker eruit gehaald. Even gewacht. Daarna draden weer aangesloten, stekker erin en tadaa..... hij deed t weer niet goed.
Vervolgens heb ik mijn trafo los van de baan op een electromotortje uitgeteset, motor doet raar op de eerder genoemde punten: hij stopt, hapert erna.
Volgens 'sander' is mijn trafo kaduuk. Morgen breng ik hem naar HenH ter reparatie, of om hem naar de reparateur op te laten sturen, tenzij er nog een verlossende tip komt, waarmee hij het weer doet :o >:()

Allemaal bedankt voor de reacties!

pep
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #8 Gepost op: 26 juni 2006, 22:34:42 »
Het zal er op neerkomen dat je trafo moet worden opengeschroefd en als je niet 100% zeker weet waar je mee bezig bent, kun je dat beter niet zelf doen. Immers, er zijn dodelijke voltages binnenin aanwezig zodra de stekker in het stopcontact zit.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #9 Gepost op: 26 juni 2006, 22:38:28 »
Ja dat weet ik... dadelijk wordt 220 niet naar 16, maar naar iets anders omgezet... Daarom laat ik hem ook repareren ipv er zelf aan te klooien.

pep
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5282
    • grootspoorfoto's
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #10 Gepost op: 26 juni 2006, 22:39:38 »
Heel verstandig  ;D :D 8) :P.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peppi

  • Peppi1991
  • Offline Offline
  • Berichten: 370
  • Obey your master!:P MASTER!
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2006, 21:53:32 »
Update

Goed, eens rondgevraagd bij kennissen enzo... Eerst zei iemand dat het waarschijnlijk ook, zolas vermeld, vuil zou kunnen zijn. Dit zou verwijderd moeten worden, en eventuel een contactspraytje erover.
Ik heb het ook nagevraagd aan een engineer. Hij wist wel hoe zo'n trafo werkte, hij wist hem alleen niet open te krijgen. Vervolgens hebben we een expert gebeld welke vertelde dat een marklintrafo NIET open kan, zonder deze te beschadigen. Ook wist deze man te vertellen, dat ze bij marklin zelf de trafo NIET maken (wat ik zelf eigenlijk niet geloof, maar het zal wel zo zijn). De beste manier is, om in de zijkant, op 4 plaatsen, op de inkepingen een gaatje te boren. Daarna kan de bovenkant van de onderkant worden losgemaakt. Wat was er nou aan de hand: er was zodanig veel vet, dat op sommige plaatsen het contact onderbroken werd. Dit een beetje weghalen, schoonmaken en... hij doet het weer.

Dus, zo weet men ook hoe een marklin trafo te openen...

pep
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2006, 22:22:33 door Peppi »
Our brains are on fire with the feeling to kill and it won't go away until our dreams are fulfilled. There is only one thing on our minds. Don't try running away 'cause your'e the one we'll find. Searching...Seek and destroy! Searching...Seek and destroy!

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 965
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #12 Gepost op: 02 juli 2006, 12:27:13 »
Maar je moet de trafobehuizing zo dusdanig beschadigen om het te openen, nu vraag ik mij af of hij dan ook weer goed sluit, want er is altijd nog 220V daarbinnen?

Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Davy

  • Gast
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #13 Gepost op: 02 juli 2006, 15:21:32 »
Heb je geen tweede trafo om te controleren of het echt niet aan de locs ligt.
Waarom zoveel moeite doen. Als je hem eind 2004 heb gekocht en je hebt de bon dan ga je naar de handelaar of belt je Marklin op. Bijvoorbeeld Keuterman.

Je hebt twee jaar garantie of je koopt een nieuwe witte trafo die dingen kosten je ergens tussen de 15 en 25 euro. Want de meesten worden allemaal verkocht los uit een startset.


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Storing; stilstaande locs
« Reactie #14 Gepost op: 02 juli 2006, 16:36:57 »
@ Davy

Zoals ik het bovenstaand bericht lees. Heeft Peppi het probleem intussen met wat ulp verholpen. Dus hoeven er denk ik geen extra tests meer worden uitgevoerd om een intussen opgelost probleem op te sporen.  ;D  ;)

Met vriendelijke groet,

Mark
love to build realistic     let's be kind.