Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 23:23:01
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert V
Vandaag om 23:09:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 22:55:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Paul1969
Vandaag om 22:29:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:28:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 21:52:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 21:18:01
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door VAM65
Vandaag om 21:06:04
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
Vandaag om 20:57:34
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 20:56:53
Yamorc 7001 dood door ruudns
Vandaag om 20:51:36
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 20:50:27
Spelregels 'Raadplaatje' door Pauldg
Vandaag om 19:40:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Eric B
Vandaag om 19:13:44
Beekdaelen in H0 door Lambert
Vandaag om 19:04:49
Het schrootverwerkings bedrijf in aanbouw door ruudns
Vandaag om 17:55:35
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 17:49:19
BR 54 Minitrix problemen. door Rick
Vandaag om 17:16:11
Modelwensen 2026 door Eric B
Vandaag om 17:15:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 16:44:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:08:19
Pfarrerwinkel bahn door basjuh1981
Vandaag om 15:35:05
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door basjuh1981
Vandaag om 15:31:16
Even voorstellen Niels uit Den Haag door basjuh1981
Vandaag om 15:16:22
DCC-EX pinnen voor bezetmelders tekort door Wouter-N
Vandaag om 15:13:56
Modellbundesbahn in Brakel sluit in mei 2026 door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:31:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 11:56:34
Layne, Somewhere South. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:27:21
  

Auteur Topic: Snelheid  (gelezen 1393 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Snelheid
« Gepost op: 11 January 2012, 12:44:40 »
Op het werk is nogal wat onduidelijkheid over welke trein met welke snelheid mag rijden.
En waar kan ik dat nu beter vragen dan hier nietwaar.
Kan iemand mischien uitleggen hoe dat zit ?
vr gr
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2012, 12:55:51 »
Om wat voor treinen gaat het ? Hier in Nederland of elders ? Kan allemaal van invloed zijn voor het juiste antwoord.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2012, 12:59:59 »
ja dat had ik er even bij moeten vermelden, het gaat om hier in nederland
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:Snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2012, 13:05:19 »
Treinen van NS hebben in Nederland een max van 140km/h

Alle mat op SGMm (120), mat'64(140), DDM/DD-AR(140) en de Buffel(140) na is toegelaten voor 160km/h
Fyra (v250) 250km/h
ICE3 330km/h
Thalys 320 km/h

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2012, 13:58:30 »
Misschien handig te vermelden dat de snelheid waarmee een trein mag rijden gelimiteerd wordt door de baanvaksnelheid, zie hier voor een overzicht.
met vriendelijke groet, Jesse

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2012, 14:48:01 »
Snelheden zijn in nederland afhankelijk van:

-Dienstregeling snelheid.
-Inhaal snelheid. (bij vertragingen)
-Hoogst toegelaten snelheid materieel. (Reizigersmat)
-Hoogst toegelaten snelheid voor de trein. (goederentreinen) Word samengesteld naar onder welk remregime de trein rijdt, (welke baanvakken met bepaald gewichten) gewicht van de trein en het geremd gewicht.
-Baanvaksnelheid. (door borden aangegeven)
-Plaatselijke snelheid. (door seinen en eventuele TSB's)

Er zijn waarden vastgelegd waaronder een trein met een normale remming tijdig tot stilstand kan komen, hiervoor word een bepaald percentage vast gesteld.

Voorbeeld:
De ruimte tussen de seinen zijn groot en het traject ligt keurig vlak (geen tunnels en hellingen). Er word vast gesteld dat treinen die hier rijden minimaal 54% rempercentage moeten hebben.

De trein bestaande uit 1x6400 en 4 wagons van 50 ton.

Gewicht loc    82 ton
Gewicht wagens 200 ton
Totaal trein gewicht 282 ton


Remgewicht loc  58 ton
Remgewicht wagens 140 ton
Totaal geremd gewicht 198 ton

Totaal geremd gewicht x 100 gedeeld door totaal trein gewicht = 70,21
Daar het percentage altijd naar beneden word afgerond kan worden vast gesteld dat deze trein prima op dit traject kan rijden met 70% rempercentage.
Mocht het rempercentage kleiner zijn dan de vereiste 54% zal de snelheid naar beneden gebracht moeten worden.

Gr. Silvester
Gr. Silvester