Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door aad52
Vandaag om 16:29:47
Plux 16 decoder voor Roco H0 lok door Hasenwald
Vandaag om 16:26:42
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 16:17:51
Piko blauwe 1000 door Arjan6511
Vandaag om 16:04:15
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 16:00:35
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:47:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 15:20:39
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:17:20
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 14:54:23
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:34:35
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:15
Welke kleur groen voor NS bovenleidingportalen door grove den
Vandaag om 14:15:13
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:44:05
Baanonderbreking Trix door wielke
Vandaag om 13:29:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door basjuh1981
Vandaag om 13:18:39
Minibaan Visserskaai H0 door jan47
Vandaag om 13:06:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 12:41:23
Terschellinger Spoor door Tjalling
Vandaag om 11:31:12
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 11:18:54
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:00:57
fotowedstrijd 2025 welk onderwerp? door Charles_
Vandaag om 10:09:24
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 09:52:11
MLF Fielschmann motor kit door Besselspoor
Vandaag om 09:34:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:21:18
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 09:17:17
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 08:45:31
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:51
Ingezonden foto's en winnaars van voorgaande fotowedstrijden. door Bob R.
Vandaag om 08:06:31
Beekdaelen in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:04:40
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
  

Auteur Topic: Snelheid  (gelezen 1386 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Snelheid
« Gepost op: 11 January 2012, 12:44:40 »
Op het werk is nogal wat onduidelijkheid over welke trein met welke snelheid mag rijden.
En waar kan ik dat nu beter vragen dan hier nietwaar.
Kan iemand mischien uitleggen hoe dat zit ?
vr gr
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Snelheid
« Reactie #1 Gepost op: 11 January 2012, 12:55:51 »
Om wat voor treinen gaat het ? Hier in Nederland of elders ? Kan allemaal van invloed zijn voor het juiste antwoord.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Snelheid
« Reactie #2 Gepost op: 11 January 2012, 12:59:59 »
ja dat had ik er even bij moeten vermelden, het gaat om hier in nederland
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re:Snelheid
« Reactie #3 Gepost op: 11 January 2012, 13:05:19 »
Treinen van NS hebben in Nederland een max van 140km/h

Alle mat op SGMm (120), mat'64(140), DDM/DD-AR(140) en de Buffel(140) na is toegelaten voor 160km/h
Fyra (v250) 250km/h
ICE3 330km/h
Thalys 320 km/h

mvg

Sander
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Jes

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • Gebeurt er nog wat in Tiel?
Re:Snelheid
« Reactie #4 Gepost op: 11 January 2012, 13:58:30 »
Misschien handig te vermelden dat de snelheid waarmee een trein mag rijden gelimiteerd wordt door de baanvaksnelheid, zie hier voor een overzicht.
met vriendelijke groet, Jesse

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
Re:Snelheid
« Reactie #5 Gepost op: 11 January 2012, 14:48:01 »
Snelheden zijn in nederland afhankelijk van:

-Dienstregeling snelheid.
-Inhaal snelheid. (bij vertragingen)
-Hoogst toegelaten snelheid materieel. (Reizigersmat)
-Hoogst toegelaten snelheid voor de trein. (goederentreinen) Word samengesteld naar onder welk remregime de trein rijdt, (welke baanvakken met bepaald gewichten) gewicht van de trein en het geremd gewicht.
-Baanvaksnelheid. (door borden aangegeven)
-Plaatselijke snelheid. (door seinen en eventuele TSB's)

Er zijn waarden vastgelegd waaronder een trein met een normale remming tijdig tot stilstand kan komen, hiervoor word een bepaald percentage vast gesteld.

Voorbeeld:
De ruimte tussen de seinen zijn groot en het traject ligt keurig vlak (geen tunnels en hellingen). Er word vast gesteld dat treinen die hier rijden minimaal 54% rempercentage moeten hebben.

De trein bestaande uit 1x6400 en 4 wagons van 50 ton.

Gewicht loc    82 ton
Gewicht wagens 200 ton
Totaal trein gewicht 282 ton


Remgewicht loc  58 ton
Remgewicht wagens 140 ton
Totaal geremd gewicht 198 ton

Totaal geremd gewicht x 100 gedeeld door totaal trein gewicht = 70,21
Daar het percentage altijd naar beneden word afgerond kan worden vast gesteld dat deze trein prima op dit traject kan rijden met 70% rempercentage.
Mocht het rempercentage kleiner zijn dan de vereiste 54% zal de snelheid naar beneden gebracht moeten worden.

Gr. Silvester
Gr. Silvester