Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Hoe vind ik de schaal?  (gelezen 5299 keer)

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re:Hoe vind ik de schaal?
« Reactie #30 Gepost op: 09 January 2012, 16:41:57 »
Yep die is onder weg (y)
Gr Jan

vecohen

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Hoe vind ik de schaal?
« Reactie #31 Gepost op: 09 January 2012, 19:37:44 »
Super  ;D

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
    • Mijn van-alles website
Re:Hoe vind ik de schaal?
« Reactie #32 Gepost op: 09 January 2012, 22:00:17 »
Helemaal mee eens en het is een lima.
Nu ik terug denk, het model van mijn broer had geloof ik 6 assen, dus dat verklaart een hoop ;) (die van hem had sowieso 2 stroomafnemers, en er staat me iets bij dat het er zelfs 3 waren...)
@Menno, thanks!  Je zegt eerst "BB loc van de SNCF.." en daarna
"Die grijs-gele diesel loc is bij mijn weten een Piko, " Maar die "BB loc" en "Grijs-gele diesel loc" bedoel je daar niet dezelfde mee? Als ik dit google kom ik uit op dezelfde treinen.
Met 'BB loc van de SNCF' bedoel ik dat metallic grijze, rode en oranje gekleurde geval: de 2 B's staan voor het nummer (kan ik niet lezen op de foto) en SNCF is de maatschappij.

Die grijsgele NS-diesel-loc is dat zes-assige geval dat voor een Nederlandse dieselloc door moet gaan, maar in een heerlijk fantasiejasje gestoken is.
Ik heb overigens de kap van de grijze er af gehaald om te kijken waarom hij niet rijd. Nu ging die kap direct stuk (lekker handig) maar ik zie alleen een grijs/zwart rechthoekig blok(volgens mij is dit alleen voor gewicht?) en een plastic deel met tandwieltjes. Meer kan ik er niet van maken.
Wat ik me dus afvroeg, weet iemand een 'hoe maak ik mijn loc' handleiding die voor een beginner is te begrijpen? Ik heb gekeken in de 'encyclopedie' maar kwam er niet uit.
Dat van die kap: Dikke kans dat die kap aan hetzelfde euvel lijdt als een kap van een BR103: daarin is de weekmaker uit het plastic verdwenen waardoor elke aanrijding op de baan tot echte schade kan lijden. De kap openmaken op de manier zoals hoort is ook uitermate link. Ik denk dat de kap van die BB loc daar ook last van heeft.

Dat plastic deel met tandwieltjes is de motor, en ergens moeten 2 draadjes aan 2 messing stripjes zitten (daartussen zit vaak een condensator)
Kijk eerst goed of alle draadjes nog vastzitten, want de motor openmaken is iets wat je het best voor het eerst bij gewoon daglicht kunt doen.

Als je naar dat plastic deel met tandwieltjes kijkt zie je als het ware een koektrommel in het klein op z'n kant staan.
Het moet ongeveer hier op lijken:
http://www.m-voorloop.nl/benelux/motor2.jpg

Dat ronde gedeelte is de eigenlijke motor. Aan 1 van de 2 kanten zitten 2 schroefjes waarmee je het zogenaamde motorschild kan verwijderen: als je dat doet komen de veertjes die de koolborstels tegen het anker duwen los. Ook het anker kun je dan uitnemen als dat nodig mocht zijn.

Het anker wordt overigens ook nog wel eens de collector genoemd: anker is vollediger, omdat dat het deel aangeeft dat draait onder invloed van elektrische stroom. De collector is eigenlijk alleen het koperwerk waar de koolborstels op drukken.

Tipje: een simpele multimeter met diode-stand ('doorpiep-stand') is erg handig bij het controleren van een niet werkende loc: een doorgebrand anker komt zelden voor, breukjes in draden, afgebroken draadjes om simpelweg smerige stroomafname-strips of vuile wielen zijn veel vaker de oorzaak van een loc die weigert te rijden.