Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)  (gelezen 23057 keer)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Gepost op: 02 januari 2012, 23:33:05 »
Hallo allemaal,

Een kleine twee jaar geleden ben ik begonnen met de ruwbouw van wat mijn modelbaan moet gaan worden. Als voorbeeld dient de Rhätische Bahn, zonder een bepaalde plaats of spoorlijn als voorbeeld te nemen. De plaatsnaam Santa Maria komt in Graubünden meermaals voor, maar ook één van de doopnamen van mijn in 2009 overleden moeder was Maria, waarmee voor mij de naam van het station al snel vaststond.
Vanwege de ruimte en het feit dat dit mijn eerste "echte" poging is (het beroemde ovaal op een houten plaat tel ik maar even niet mee), heb ik het sporenplan van het station eenvoudig gehouden:



Omdat het maar een klein station is, passeren de sneltreinen over het buitenste spoor. Aan het middelste spoor zullen de regionale treinen halteren, het spoor voor het stationsgebouw en de wederzijdse kopsporen moeten voor enige bedrijvigheid gaan zorgen. Op de tekening staan er rechts nog twee korte kopsporen -dit is er uiteindelijk slechts één geworden- waaraan een cementsilo komt te staan. Naast het andere kopspoor wordt waarschijnlijk een losweg aangelegd.
Het schaduwstation bevat twee doorgaande sporen, zodat treinen rondjes kunnen rijden en elkaar hier ook kunnen kruisen. Daarnaast zijn er twee en drie kopsporen die van verschillende kanten toegankelijk zijn, zodat ook een "van A via Sta. Maria naar B"-bedrijf mogelijk is.

Kort na het begin van de bouw stond de ruwbouw er in februari 2010 zo bij:



De afstelsporen aan de muur komen op een vlakke plaat komen te liggen, het voorste deel van het frame heb ik iets lager gehouden, zodat het landschap ook onder het spoorniveau zou kunnen liggen.
Zoals op de foto's van augustus 2010 te zien is, ben ik later toch weer van de open bouwwijze afgestapt en heb ik ook het voorste gedeelte van de baan maar "gewoon" op een plaat gelegd:





Wordt vervolgd, Bart
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2012, 18:07:00 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast: Santa Maria voluit geplaatst i.v.m. herkenbaarheid »
Groetjes, Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2012, 00:22:38 »
Leuk! (y)
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

mass am see

  • Offline Offline
  • Berichten: 3731
  • de hondsrug baan
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2012, 09:21:55 »
Dat ziet er al goed uit Bart,

Blijf het volgen,komt er in het midden waar het gat zit een berg?


Veel succes met het bouwen van je baan.


mvgr Evert en Bas.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2012, 09:24:25 »
Benieuwd! Eerste foto's ziet het er goed uit.
had bij jou meer van die mijntjessmalspoormeuk gezocht  ;D

vrgr Steef
Mvh Steef

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2012, 15:53:15 »
Dank voor jullie reactie's!

De bouw van de baan heeft ongeveer een jaar stopgestaan, maar omdat ik de rails al had aangesloten, kon ik wel af en toe eens rijden. In de tussentijd ben ik met andere dingen bezig geweest, zoals (inderdaad Steef ;) ) het bouwen van smalspoortreintjesmeuk in schaal 1:22. Dit heb ik dus nooit afgemaakt... Daarnaast nog een paar andere dingen gedaan waaronder een kinderkamer gemaakt voor onze zoon Tijs, die is geboren op 15 februari 2011. (y)

Inmiddels schrijven we augustus 2011, mijn keuze viel op verderbouwen met de H0m baan, het smalspoorspul en andere dingen verdwenen in de kast. In de boog langs de muur wilde ik een rotswand achter het spoor en ervoor een bocht van een rivier. Dit ontstond allemaal uit piepschuim:



waarna dit alles onder een laag Knauf Rotband verdween:



Omdat het trace uit de rotsen uitgehouwen is, heb ik geprobeerd dit na te bootsen door -juist!- flink in de Knauf te gaan hakken. :) Daarna heb ik de wand ingewassen met verdunde zware verf maar dat liep uit de klauwen: de rots werd veel te zwart... Met een staalborstel heb ik de rots bewerkt totdat de kleur naar mijn zin was, met witte (grond-) verf heb ik er lichtere plekken en lekwaterstrepen op gekliederd. Daarna wat groen eroverheen en dit is het resultaat:



Wordt vervolgd, Bart
Groetjes, Bart

mijnspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 765
    • Station "Kolenmijn" ho
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #5 Gepost op: 03 januari 2012, 16:20:29 »
Hoi Bart,

Vooral die gelaagdheid in de rots op de voorgrond is je goed gelukt! Mooi (y)


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #6 Gepost op: 03 januari 2012, 16:38:00 »
Die rotswanden zijn erg mooi geworden Bart, net als bij Jajo
kan ik hier nog wat leren..

vrgr Steef
Mvh Steef

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Sta. Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #7 Gepost op: 03 januari 2012, 16:55:45 »
Voor de bouw heb ik regelmatig op de site van Jajo gespiekt, dus een groot deel van de eer moet ik eigenlijk aan hem doorgeven. :D

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 325
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2012, 15:12:35 »
Hoi Bart!

Ziet er al goed uit zeg (y) Top!

Ik ga je baan zeker volgen en succes verder!

Gr Steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #9 Gepost op: 04 januari 2012, 22:42:56 »
Dankjewel Steven! :D
Nadat de rotsen stonden, wilde ik verder met de rivierbedding, maar hoe? Eerst met Rotband maar eens een rand erin gemaakt, om het spoortracé te beschermen bij hoog water:



En daarna deze rand met stenen bekleed:



Nadat de bedding met fijne en minder fijne steentjes bekleed was, heb ik er een dun laagje Faller modelwater ingegoten en er een paar takjes ingelegd. Ik ben best tevreden met het resultaat. Omdat het water erg laag staat, leek het me niet nodig het water een kleur te geven. Wat vinden jullie daarvan?



Nu is het januari 2012 en ben ik bezig met vormen van het landschap aan de andere kant van de baan, wederom uit piepschuim en Knauf.
Tevens is niet ver van de rivier een begin gemaakt met het laadperron waar de cementsilo komt te staan en waaraan de typische RhB cementwagens gelost zullen worden:



Het trapje heb ik uit diverse Evergreen profielen in elkaar geflanst, op het houten blokje komt de silo te staan. Maar dat duurt nog eventjes...  :)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #10 Gepost op: 04 januari 2012, 22:51:30 »
Het water is daar doorgaans heel helder inderdaad. Niet te vergelijken met onze moddersloten. Maar ik denk dat je de ondergrond toch wel eerst iets had moeten kleuren.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2012, 16:13:19 »
Ja... maar daar ben ik nu te laat mee. Ik denk, dat wanneer de oevers verder aangekleed worden, het er best netjes uit zal zien.

Het begin van het landschap aan de andere kant van de baan: op de beproefde manier een groot stuk uit de plaat gezaagd en het gat opgevuld met een piepschuim plaat, zodat het daar geplande weiland deels onder het niveau van het spoor komt te liggen. Naar de achterzijde loopt het landschap op, zodat de trein in een ingraving verdwijnt.
Zowel aan de binnen- als aan de buitenkant van de baan heb ik een houten plaat met het landschapsprofiel gemonteerd en beschilderd, de volgende foto's tonen de stand van zaken:





Gisteren zo'n 2 kg Rotband ruwweg her en der op het piepschuim gesmeerd, als dit droog is komt de volgende laag aan de beurt en wordt de glooiing van het landschap gevormd.
Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

daan2353

  • Offline Offline
  • Berichten: 574
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2012, 17:14:03 »
Hoi Bart,

Je gaat lekker.. Kleine tip om net de puntjes op de "i" te krijgen. Koop of huur bij de bieb eens een mooi fotoboek uit die streek en kijk eens goed naar de kleuren. Op zich is de rivier goed gelukt, maar de stenen, die tenslotte ook van de rotsen afkomen, hebben een totaal andere kleur dan de rotsen waar ze vanaf gebroken zijn. Ook zijn er 2 verschillende soorten kleuren steen in dezelfde rivier te zien. De grootte is ook erg regelmatig. In de echte bergrivieren zijn de stenen groot en klein door elkaar, van keien met 4 meter doorsnede tot gruis. Op foto's kun je heel mooi zien hoe dat eruit ziet.

Het water in de rivier is helder, maar doordat het flink stroomt en bruist is het uiteindelijk troebelig-wittig en zeker niet vlak. Ikzelf heb erg goede ervaringen met doorzichtige siliconenkit. Verschillende groottes stenen kun je voor elkaar krijgen door met een hamer te regelmatige grindjes te bewerken tot er allerlei verschillende stukjes zijn die je kunt inplakken.

Dat is geen kritiek, maar een hint voor de volgende rivier. Ik loop er zelf ook vaak genoeg mee te knoeien en heb delen rivier een paar keer herbouwd tot het een beetje is wat ikzelf voor ogen heb bij een rivier. Maar dan nog is het verre van perfect, als ik er dan foto's bij pak ga ik meteen weer veranderingen aanbrengen. Er is altijd nog iets wat beter kan.

Combo piepschuim en rotband is een hele goede, ik heb er zelf goede ervaringen mee en het is ook prima inkrasbaar (als de laag rotband dik genoeg is) voor steunmuren e.d.
Ik heb nog geen problemen gezien met scheuren of loslaten van de rotband en door het piepschuim is het toch nog een redelijk lichtgewicht constructie.

Groet Daan.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2012, 18:22:50 »
Bedankt voor de tips! Het is nu mijn eerste probeersel en in dat licht vind ik het best wel geslaagd. Maar... tegen de resultaten van anderen kan ik natuurlijk nog lang niet op.  :)
Het wilde water op je site (met de kano's) ziet er trouwens erg fraai uit, net als de rest van je baan!

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Santa Maria aan de Rhätische Bahn (H0m)
« Reactie #14 Gepost op: 28 januari 2012, 19:25:19 »
Ben inmiddels weer een klein stukje verder gekomen, het laadperron is van Faller beton- en asfaltkleur voorzien. Tevens heb ik er een weegbrug opgeschilderd, maar de randen daarvan moet ik nog bewerken. Vanmiddag heb ik de cementsilo en het toebehoren er eens neergezet:







Zelf vind ik het er best leuk uitzien :)  Als volgende komen de losweg en de perrons aan de beurt.
Tevens ben ik op zoek naar het Faller station Langwies, art.nr. 190055, maar dat schijnt alleen maar in Zwitserland verkrijgbaar te zijn. :(  Kent iemand een winkel die ook in Euro's rekent of vanuit Duitsland verstuurd? Dit zou makkelijk zijn i.v.m. douanekosten. Of als iemand nog naar Zwitserland gaat en een modelspoorwinkel bezoekt... Wie niet vraagt...  ;)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart