Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 21:00:46
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 20:54:50
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:52:04
Aanpassen baanplan bestaande baan
door
San-Markos
Vandaag
om 20:25:46
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer
door
MarcoK1999
Vandaag
om 19:58:23
booster vraag
door
AP3737
Vandaag
om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0)
door
mamory
Vandaag
om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
defender
Vandaag
om 19:08:33
Molenbaan (werktitel)
door
defender
Vandaag
om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie.
door
defender
Vandaag
om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0.
door
Sven
Vandaag
om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
wob
Vandaag
om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Huup
Vandaag
om 17:29:32
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
wob
Vandaag
om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D
door
gtw6016
Vandaag
om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:23:24
Rijnstraat
door
Huup
Vandaag
om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0
door
tijgernootje
Vandaag
om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag
door
Montanbahn
Vandaag
om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:47:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Van Ost naar West (en vice versa)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Van Ost naar West (en vice versa) (gelezen 2140 keer)
Cambalou
Offline
Berichten: 486
Van Ost naar West (en vice versa)
«
Gepost op:
02 January 2012, 20:39:11 »
Naast mijn baan naar Frans voorbeeld heb ik ook nog een grote verzameling Duits materieel, waaronder een 628 en een VT98 (Schienenbus). Leuk voor in de vitrine, maar nog leuker op de baan. Ik moet dus een baan bouwen waarop ik dit materieel (tp IV) kan inzetten. Helaas is mijn ruimte niet onbeperkt, dus moet er een creatieve oplossing worden gezocht. Die heb ik gevonden op
http://www.moba-trickkiste.de/wie-macht-man-planen/datenbank-gleisplaene.html?id=310&task=view&total=13&start=3
Deze baan is zo smal, dat ie perfect langs een wand past of zoals ik van plan ben, in modules te bouwen. Na wat tekenwerk is dit mijn voorlopige ontwerp:
Het idee achter het baanplan is dat je ondanks de beperkte ruimte (4,5 m x 40 cm!) toch een afwisselend bedrijf hebt. Een rit die in West (+10) begint gaat eerst via een tunnel naar (schaduw)keerstation Ost (+30) Vanaf daar gaat het naar (schaduw)keerstation West (+70) en dan weer vanuit de tunnel naar Ost (+90). De stationsemplacementen zijn nog niet definitief, maar gezien de beperkte ruimte is veel meer niet mogelijk.
Voordelen van deze constructie is dat je zowel met getrokken materieel (2 rijtuigen max) kan rijden, omdat in het zicbtbare gedeelte de lok altijd voorop rijdt. Van schaduw naar schaduw wordt de trein geduwd. Deze manier van rijden leent zich natuurlijk ook goed voor een digitaal (pendel)bedrijf.
Aandachtspunten zijn de hellingen, met name de overgangen daarin. Omdat ik met treinstellen rijdt valt het risico op ontkoppeling wel mee. Ik ben nog wel aan het kijken of de baan 50 cm langer kan zodat ik met 3 rijtuigen kan rijden.
De start van de bouw duurt nog wel even, maar plannen maken is minstens zo leuk
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #1 Gepost op:
02 January 2012, 21:36:16 »
Zeer geinig plannetje Remco !!
( mijn DDPB is ook maar 40cm diep
)
Maar.... realiseer je je wel, dat de door jou genoemde hoogte getallen al bij de beide inrijwissels van het schaduwstation bereikt moet zijn
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:07 door Karst Drenth
»
Gelogd
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #2 Gepost op:
03 January 2012, 01:03:42 »
Hoi,
Ik werd zo geinspireerd, dat ik je plannetje maar even in Tillig Elite heb omgezet
In het zichtbare deel alleen maar EW3's ( 9' puntstuk, 12' hoek ) De hellingen zijn maximaal 2.6%, dus daar moet elke duitse loc tegen op kunnen !
Baan is 480 x 40 cm. Als je naar 5 meter kunt, heb je helemaal mooie perrons. Nu zijn ze 85 - 90cm tussen de wissels. De omloopsporen zijn korter. Uiteraard moet er via de 'hoofdbaan' omgelopen worden, maar da's niet anders
Bij de kruising stel ik me een Blechtraeger voor die rechts uitloopt op een arcademuur, waarbij rechts een klein stadje met flink hoogteverschil het schaduwdeel aan het oog onttrekt.
Het lage kruisende spoor duikt direct na de 'blechtraeger' een tunnel in waarbij het landschap glooiend omhoog loopt. Het middendeel achteraan is dicht bebost.
En... zo dromen we weg in het duitse mittelgebirge...
Grtzz,
Karst
«
Laatst bewerkt op: 03 January 2012, 08:35:59 door Karst Drenth
»
Gelogd
Cambalou
Offline
Berichten: 486
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #3 Gepost op:
03 January 2012, 21:07:48 »
Hee Karst, dank voor je commentaar en je aanvullende tekening! Ik had hem zelf ook al met Tillig rails getekend, maar dan met de EW1 wissels. De EW6's zijn natuurlijk mooier, maar met de EW1's win je ruimte die je de perronsporen ten goede kan laten komen.
Het 'vlakke' gedeelte van de schaduwstations begint bij mij al vóór de wissels. Ik heb daar 1 railstuk van 22 cm bedacht, net zoals voor (of zo u wilt, na) de inrijwissels van de stations. De helling daartussen overschrijdt nog steeds niet de 3,5% helling wat voor korte treinen geen probleem moet zijn.
Ik zie in jouw tekening dat de modulescheiding (althans, als de verticale lijn zo bedoeld is) wissels doorsnijdt. Ik moet zelf even kijken wat haalbaar is qua moduleformaat, maar gezien de geringe diepte van 40 cm kan ik het misschien met 3 modules af.
Gelogd
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain
Karst Drenth
Offline
Berichten: 10482
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re:Van Ost naar West (en vice versa)
«
Reactie #4 Gepost op:
04 January 2012, 01:08:26 »
Hoi,
Ja, mooi spul dat Tillig hoor. Heb hier nu zowel de EW1 als EW3 in huis. Als MArienberg de ruimte zou hebben, werden het zeker allemaal EW3's
Ik reken altijd met max. 2.5 direct tussen de punten. Dat zou een knik opleveren, daarom moeten er overgansbogen ( verticaal ) in, waardoor de helling op de steilste delen ( tussenstuk tussen de punten in ) ook richting 3 loopt
... baan nu op 5 meter gemaakt en modules van 100 x 40. Modules van 166 x 40 zou ook kunnen. Eigenlijk bijna wel elke maat wel. 't is maar net wat het handigst is
Verder wat scenery ingetekend om een idee te krijgen wat ik gisteravond zat te bazelen
Grtzz,
Karst
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Van Ost naar West (en vice versa)