Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Prestige Models : ervaringen
door
EddyK
Vandaag
om 13:08:53
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
jerrytrein
Vandaag
om 12:58:53
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
sncf231e
Vandaag
om 12:55:31
Vreemd probleem
door
RobVille
Vandaag
om 12:51:25
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Dick55
Vandaag
om 11:57:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
Vandaag
om 11:13:47
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw.
door
defender
Vandaag
om 11:00:27
Allereerste lok(je)
door
henk
Vandaag
om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke
door
bellejt
Vandaag
om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 10:46:07
Terugverende koppeling
door
ex-DR V100
Vandaag
om 10:27:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:58:15
YaMoRC YD8248 Servodecoder
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Bertholdowitsch
Vandaag
om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
Frits C
Vandaag
om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94
door
Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension? (gelezen 2057 keer)
Hermes73
Offline
Berichten: 24
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
«
Gepost op:
02 January 2012, 20:06:50 »
Bij mijn 2-rail baan met Tillig Elite rails maak ik gebruik van een ECoS 2, ECoSDetector, SwitchPilot Servo(SPS) en SwitchPilot Extension (SPE). De SPS en SPE zijn met elkaar verbonden. Aan de SPS hangt een servomotor om een wissel te bewegen (dit werkt). Met de SPE wil ik het puntstuk en wisseltongen van het wissel polariseren, maar dit lukt nog niet: er komt geen spanning op te staan.
In eerste instantie werd het wissel van stroom voorzien via de ringleiding (ongedetecteerde sectie) en had ik van de SPE 1 draad naar het puntstuk lopen (in onderstaande afbeelding heb ik de COM poort van 1A en 1B geprobeerd). Omdat dat niet werkte (puntstuk kreeg geen stroom) heb ik het wissel volledig geisoleerd van de rest van de baan, en de railstaven verbonden met de linker en rechter aansluiting van de poort 1A /1B, maar dan heeft het hele wissel geen stroom.
De SPE is met de SPS verbonden via de connector aan de zijkant, deze zit er goed ingeklikt. De 2 poorten (J) op de SPE voor servomotors hebben wel (continue) stroom.
In de handleiding staat dat een gewone SwitchPilot ingesteld kan worden in een k84-mode waarbij continue stroom gegeven wordt. Deze knop is niet op een SPS aanwezig. Ik heb wel geprobeerd om met CV3 deze mode in te stellen, maar dit geeft een "fout" melding bij het schrijven. Een andere CV, om servosnelheid in te stellen, kan ik wel aanpassen.
Hoe kan ik de SPE inzetten zodat het puntstuk van stroom voorzien wordt, en hoe moet ik het wissel correct aansluiten? Ik kan me niet voorstellen dat het lastig is, maar ergens mis ik iets.
Groet,
Harm
Gelogd
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
«
Reactie #1 Gepost op:
02 January 2012, 20:17:00 »
Je blijft de spoorstaven van de wissel aansluiten zoals je altijd deed. Alleen het hartstuk moet inderdaad worden gepolariseerd.
De SPE is een eenvoudige relais-kast die per servo aansluiting twee relaiscontacten (A en B) om laat gaan als de servo wordt bediend.
Het omschakelen wordt gedaan halverwege de ingestelde uitslag van het servo. Halverwege het omgaan van de wissel hoor je als het goed is een klik.
Er staat dus geen spanning op die contacten.
Laten we even aannemen dat je de "A" contacten gaat gebruiken van servo 1 (de meest linkse van de vier aansluitingen bij n).
Op het middelste van de drie contacten "1A" sluit je het puntstuk van de wissel aan. Op het ene buitenste contact 1A sluit je de rechte buitenste railstaaf van de wissel aan, en op het andere buitenste contact 1A sluit je de geboden buistenste railstaaf aan. Testen, en als je alsnog sluiting krijgt de twee buitenste relaiscontacten 1A omdraaien.
Laat maar weten of het zo duidelijk genoeg is.
Gerard
«
Laatst bewerkt op: 02 January 2012, 20:22:30 door Gerard Wassink
»
Gelogd
Zie
washtown topic
Hermes73
Offline
Berichten: 24
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
«
Reactie #2 Gepost op:
02 January 2012, 21:22:15 »
Hallo Gerard,
Dank je
, het werkt! Ik had niet door dat het wissel een dubbele aansluiting nodig had (1 voor stroom en 1 voor "voeding" t.b.v. polarisatie).
Ik heb nu vanaf het wissel lange draden getrokken naar de SPE (polarisatie + links + rechts). Ik ga deze nog aanpassen dat de linker en rechter contacten van de SPE via een korte draad direct aan de ringleiding verbonden worden, dat scheelt een boel draad.
Groet,
Harm
Gelogd
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
«
Reactie #3 Gepost op:
02 January 2012, 21:43:07 »
Graag gedaan Harm,
Je kunt inderdaad volstaan met één draad vanaf de SPE naar het hartstuk van de wissel. Dat vond ik zo in eerste instantie wat lastiger uitleggen...
Groet,
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
Henk N
Offline
Berichten: 98
Re:Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?
«
Reactie #4 Gepost op:
01 April 2013, 20:33:31 »
Mooie uitleg. Ik zit met dezelfde vraag.
Toch nog dit.
Linker railstaaf aansluiten op A1 en rechter op A2 en puntstuk op het middencontact als ik het geod begrijp.
Dan wordt er geopperd om de railstaven aan te sluiten op de ringleiding.
Kan iemand dit verduidelijken met een tekening.
Groet,
Henk
Gelogd
Station Simpelaar, de bouw van een baan.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Hoe wissel polariseren met SwitchPilot Extension?