Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel  (gelezen 4193 keer)

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Gepost op: 31 December 2011, 15:41:17 »
Hallo,

aangezien ik opnieuw wil beginnen naar nederlands voorbeeld maar er nog niet uit ben in welk tijdperk precies, ben ik druk bezig diverse boeken, websites etc aan het doorpluizen om te snappen welke ontwikkeling mbt welk materieel wanneer heeft plaatsgevonden.
Ik beperk me hierbij (voorlopig) op de ontwikkelingen welke in grote lijnen (duidelijk) zichtbaar zijn op locomotieven.  ::)
Het is zeker niet de bedoeling dat dit een compleet overzicht wordt maar meer een hulpmiddel om een keuze te kunnen maken mbt het te kiezen tijdperk.

Omdat ik hier op het forum ook regelmatig dergelijk vragen voorbij zie komen ( en dmv de zoekfunctie ook diverse antwoorden heb gevonden), dacht ik dat er wellicht meerdere mensen in een dergelijke lijst geinteresseerd  zouden zijn.

Daarom hierbij mijn overzicht wat ik tot nu toe heb gevonden;

1948/1949:
1000 start indienststelling

1950:
1100 start indienststelling (turquoise)

1952:
1200 start indienststelling (eerst in turquoise en later bruin)
1300 start indienststelling eerste serie (turquoise)

1954:
2200 start indienststelling
2400 start indienststelling (kleuren blauw & bruin)
1100 start vervangen turquoise kleur door berlijns blauw

1955:
2300 start indienststelling

1956:
1100 laatste 1100’en worden uitgeleverd
1300 start indienststelling 2de serie (berlijns blauw)

1959:
2200 & 2400, beperkte serie krijgt hoog A-sein

1960:
2200 start invoering nieuwe geluidsdemper
2400 (beperkte serie) krijgen geplastificeerde zandgele rangeer handgrepen
2400 invoering kort hekwerk

1963:
2200 & 2440 serie, invoering omgekeerd L-sein
2200, invoering gaten in de bufferbalk voor een sneeuwschuiver

1967:
2200, selecte groep krijgt blauwe zwaalichten

1968:
invoering NS Vignet
2400 invoering Webasto kacheltje met uitlaatpijpje op het dak

1969:
2200 & 2400 serie krijgen blauwe zwaailichten
2400, start invoering lang hekwerk

1971:
2200 & 2400 start invoering geel/grijze huisstijl

1972:
zijkant stelbalk wordt geel

1974:
2200 eerste uitvoering van radiografische versie

1977:
1100 invoering botsneus

1979:
2200 & 2400 invoering handgrepen op het cabine dak

1981:
2200 & 2400, selecte groep krijgt laag groot A-sein

1984:
2200 & 2400, blauwe zwaailichten worden vervangen door rode zwaailichten
2200 invoering Webasto kacheltje met uitlaatpijpje op de huif.

1988:
2200 inbouw telerail

1995:
2200 (beperkte serie) invoering extra Webasto kachel met nieuw hoog pijpje op de huif


Aanvullingen, tips, verbeteringen zijn natuurlijk van harte welkom.

Concreet heb ik zelf op dit moment nog 2 vragen:
1) Wanneer verviel de blauwe kleur op de 2400'en
2) Wanneer starte men met de berlijns blauwe kleur op de 1000 serie ?



De  groeten,
Marc
« Laatst bewerkt op: 06 January 2012, 13:09:05 door Jakop de Bruin. Reden: Tijdslijn >> Tijdlijn »

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2011, 16:35:09 »
Hoi Marc,

Uit het lijvige boek over de 2400 haal ik dat dit gefaseerd gebeurde tussen 1955 en 1957 tijdens revisie beurten en kleine constructie wijzigingen. Als je meer wil weten, zeg het dan.

de 10.000 of de 1.000? Je bedoeld de 1.000 denk ik.

Jeroen

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2011, 16:41:41 »
Bedankt.  (y)
Tikfoutje aangepast. Had natuurlijk 1000 moeten staan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #3 Gepost op: 06 January 2012, 10:17:55 »
Paar opmerkingen :

1200 kwam in 1951 reeds in dienst

1963 kreeg ALLE materieel eerst in de periode 18 maart 1963-20 mei 1963 een gewoon L-sein, daarna omgekeerd L-sein, niet slechts enkele lokseries. Ook alle treinstellen dus!

1967 zwaailampen kwamen eerder op NS200/300 en 500/600/700

1976 invoering tijdelijk los A-sein op 1100 en 1300 (zie foto in elektrische lokomotieven in NL) en inhaakbeugel op de 1200 op de kopdeur, mede ivm electrificatie Oldenzaal-Bentheim. Pas eind 1978 hadden alle eloks een echt A-sein.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #4 Gepost op: 06 January 2012, 11:52:07 »
Hoi Marc,

Grappig, ik heb in het verleden ook een dergelijk overzichtje trachten te maken en het in excel gezet. Op die manier kun je in 1 klap zien of bepaalde combi's mogelijk zijn. Ik zal hem eens opzoeken en updaten met jouw gegevens. Overigens heb ik me toen alleen beperkt tot de kleurstelling, ik ben niet zo'n purist...

Grtz,
Niels

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
    • MCKmodelbouw
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #5 Gepost op: 06 January 2012, 11:58:41 »
Misschien een leuk idee om zoiets dergelijks in de encyclopedie te zetten, maar dan een complete
tijdslijn met de treinstellen en wagons erbij. Ik vind het echt heel interessant wat hier nu gemaakt wordt!
Vergeet je de locseries 1500 en 16/17/1800 niet?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #6 Gepost op: 06 January 2012, 12:22:31 »
Wellicht ook mogelijk voor treinstellen (diesel en elektrisch). Voor de rijtuigen zou je dat kunnen combineren met de lokken.
Verder een mooi overzicht.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2012, 12:28:26 »
En dan misschien meteen combineren met een trein samenstelling overzicht en tzt de database van nsinmodel die op BNLS zou komen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ernest

  • Offline Offline
  • Berichten: 695
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2012, 12:55:46 »
Ik heb zelf weinig kennis op dit gebied maar wat een meesterlijk initiatief !
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #9 Gepost op: 06 January 2012, 13:28:01 »
leuk om de reacties te zien !
Met het opnemen in de encyclopdie heb ik geen enkel probleem. Kunnen we deze dan blijven updaten met aanvullende informatie ?


Nu wil ik de opmerking graag verwerken maar mag het originele bericht in dit draadje niet meer aanpassen ?!  ???

Iemand een idee hoe dit aan te passen is ?


Als alternatief kan ik de lijst natuurlijk "quoten" en aanpassen.
Wie kan me hier uitsluitsel over geven ?

MB6400

  • Offline Offline
  • Berichten: 750
Re:Tijdslijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #10 Gepost op: 06 January 2012, 13:30:15 »
Uit het lijvige boek over de 2400 haal ik dat dit gefaseerd gebeurde tussen 1955 en 1957 tijdens revisie beurten en kleine constructie wijzigingen. Als je meer wil weten, zeg het dan.

Meer info is altijd erg welkom  ;D  dus graag .......


Citaat
2) Wanneer starte men met de berlijns blauwe kleur op de 1000 serie ?

Heeft iemand misschien een antwoord op deze vraag. Ik heb tot nu toe nog nergens een duidelijk antwoord kunnen vinden  ::)

MC

  • Mvg Mark
  • Offline Offline
  • Berichten: 2490
  • 1145 & 1136 de 2 11-fjes (Mark)
    • Huidig Baanplan
Re:Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #11 Gepost op: 06 January 2012, 13:34:21 »

Iemand een idee hoe dit aan te passen is ?


Gemeld bij de knop: Meld dit bericht aan de moderator
is gedaan, wie weet kan er wat mee gedaan worden

mvg
Mark

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #12 Gepost op: 07 January 2012, 12:28:02 »
Vraag is opgepakt en ligt bij het ency-team  (y)
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

reMARKable

  • Offline Offline
  • Berichten: 2085
  • TP V-VI op duits territorium
    • Up to date fotostream met fotos uit NL-DE en CH
Re:Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #13 Gepost op: 11 January 2012, 21:27:17 »
Ter info: Ency denkt er over om een tijdlijn op te nemen. Wel redelijk basic, maar voldoende.
Regelmatig nieuwe foto's online! https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Tijdlijn ontwikkelingen NS materieel
« Reactie #14 Gepost op: 11 January 2012, 21:35:25 »
In 1 van de topic hier over auto's en tijdperken kwam iemand met een link van de duitse Opel wiki. Hier staat een mooie tijdlijn op van de types: http://de.wikipedia.org/wiki/Opel#Zeitleiste
Het zou mooi zijn als zoiets voor de NS gemaakt zou kunnen worden!  (y)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl