Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Montanbahn
Vandaag om 11:39:05
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 11:26:11
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 11:21:10
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:14
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
Vandaag om 11:13:47
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Wat was jullie allereerste loc? door gdh
Vandaag om 11:11:04
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
Allereerste lok(je) door henk
Vandaag om 10:58:33
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door bellejt
Vandaag om 10:52:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R v/d Hoven
Vandaag om 10:46:07
Terugverende koppeling door ex-DR V100
Vandaag om 10:27:47
Prestige Models : ervaringen door Rob Ellerman
Vandaag om 10:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57

Auteur Topic: Roest op rails  (gelezen 6436 keer)

Pietje

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Roest op rails
« Gepost op: 31 December 2011, 13:37:26 »
Hallo,

Ik heb hier een doos vol rails 35mm of spoor 0. Die zijn behoorlijk GEroest.

Heeft iemand enig idee hoe ik die kan ontroesten? Stralen kan maar liever andere methode (chemisch?) Een badje van het een of ander?

Overlord

• Offline Offline
Re:Roest op rails
« Reactie #1 Gepost op: 31 December 2011, 13:51:50 »
Poetsen van het loopvlak, en de rest is dus natuurlijk zoals ook in het grootbedrijf ;)

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 31 December 2011, 14:58:23 »
Mooi toch, inderdaad de bovenkant licht opschuren en jij hoeft niet aan de gang met verf in roest kleur en een klein penseel. Bekijk wel even de raillassen, als deze ook roestig zijn kan je problemen krijgen met de stroom voorziening. Succes en een mooi 2012.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #3 Gepost op: 31 December 2011, 15:25:46 »
Ehh, het gaat hier zo te horen om echt antieke volledig metalen reails? Van die 3-rail zelfs misschien?
Als het echt antiek is zou ik er niet teveel aan doen, ik begrijp dat onoordeelkundig schoonmaken de waarde vermindert.
Als je ze toch schoon wilt hebben, een nachtje in de coca cola misschien? En daarna eventueel ultrasoon?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

hobbybobby

• Offline Offline
  • De heren Hobby en Bobby, altijd bij de hand.
    • hobbybobby's weblog
« Reactie #4 Gepost op: 31 December 2011, 15:58:05 »
een nachtje in de coca cola misschien?

coca cola is een broodje aap verhaal, gaat niet werken.

Loopvlakken schoonmaken en de lassen, verder niet.

Overigens zijn naar mijn ervaring die oude rails daar gevoelig voor en blijven dus altijd erg snel corroderen.

Dus gebruik ze alleen daar waar je makkelijk bij kunt.
Ik gebruik mijn oude Fleischmann rails (40 jaar oud) inmiddels niet meer ivm teveel onderhoud.
stad "Monice" tijdperk II-III, dit project is vertraagd, maar gaat stapje voor stapje voorruit, om toch nooit af te komen.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2011, 20:46:25 »
Hi All,

Vanwege de grote hoeveelheid fosforzuur in cola is het zeker geen broodje aap verhaal, het ontroest zeker. Ook vastgekoekte bouten, krijg je er keurig mee los. Het werkt eigenlijk net als kruipolie, alleen is het veel goedkoper, vooral de B- of C-merken en smaakt beter.
Voor de rails zou ik overigen geen cola gebruiken maar alleen de bovenkant poetsen met een lapje koper- of chroompoets. Daarna goed schoonmaken natuurlijk.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2011, 21:36:57 »
@phdirk, doe even op youtube naar Mythbusters en Cola zoeken dan zie je daar dat het klinklare onzin is.
Het haalt roest weg (oppervlakkig) omdat door het koolzuur er veel bubbels ontstaan die los zittende roest verwijderd.

stig

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 December 2011, 22:21:34 »
Het fosforzuur verhaal klopt wel degelijk. Doe maar eens googlen en vergeet de twee discovery clowns.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 31 December 2011, 22:50:14 »
Hmm, bij Broodjeaap wordt er inderdaad gezegd dat het roest oplost. Mijn excuses dan voor de klinkklare onzin die ik uitsla!

Op de pagina van Coca Cola wordt er vermeld dat er 35 mg fosforzuur in 100 ml Cola zit dit betekend dat per 100 ml Cola er 0,00035 % fosforzuur zit. Waardes worden weliswaar afgerond en laag weergegeven door Coca Cola, en er zou rond de 125 mg Fosforzuur in 100 ml Cola zitten dus 0,0012 %, het zet aan tot denken! De meeste werkzame middelen hebben per 100 ml 1 gram nodig om tot een werkbaar resultaat te leiden, maar wij dwalen af. Roest op de rails is er niet mee verholpen, ergo de vraag moet zijn of het schadelijk is. Ik denk zelf van niet scheelt een hoop schilderen.

wvdm

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 01 January 2012, 06:15:54 »
Sterker nog. Als kruipolie niet werkte om een veroest moertje los te krijgen, dan pakten we de Cola.
Vijftig jaar geleden, al!!! Een nachtje later draaiden we zo het moertje los. (y) ;D
8 jaar geleden had ik twee heel erg veroeste echte Amerikaanse rail spijkers een week in de cola geweekt, toen met de staal borstel erover en ik had twee glimmende railspijkers. (Die nu dus weer veroest zijn!)
Dit is mijn ervaring met de echte Coca Cola, met Pepsi of goedkopere merken heb ik geen ervaringen.

Maar om die spoor O rails nou te ontroesten met Cola? Nee ???, ik heb zelf nog met die rails gespeeld met een opwind treinje  en wagonnetjes van blik vijftig jaar geleden. De rails waren zilver kleurig, dus verzinkt. De glimmende rails van de beginset met het opwind locomotiefje en drie wagonnetje pasten op de blikken rails, kruisingen en handwissels (van mijn vader), die 50 jaar ouder waren en er dof uitzagen. ;D Ik heb heel veel plezier gehad met die opwind trein! ;D
Mede daardoor kreeg ik op twaalf jarige leeftijd, toen ik gevormd (Rooms Katholiek) werd, (groot feest!) als kado een beginset met een electrische trein.

Dit verzinken is een methode om roest tegen te gaan. Dat ze nu verroest zijn betekent, dat de zinklaag weg is, verbrandt dus en dat nu het blik aan het verbranden is. De conserven blikken zijn verzinkt aan de buitenkant, maar tegenwoordig aan de binnenkant geverfd. Het zink kwam toch met minimale hoeveelheden in het voedsel terecht, niet schadelijk voor de gezondheid, dat niet, honderden jaren lang waren de conserven blikken aan de buiten en binnen kanten met een hele dunne laag verzinkt. Die O rails hebben een dikkere laag gehad, want een conserven blikje in de buiten lucht begint al gauw te roesten. Zink reageert veel langzamer met zuurstof, bovendien vormt de met zuurstof gereageerde zink een poeder, die zich niet hecht aan zink. Zinkoxide, "roest" van zink dus, die met water of gewoon blazen er van af gaat.
Jaja, de verbinding van metaal met zuurstof is verbranden, ook al komt er geen vuur aan te pas. Roest is as van "verbrand" ijzer/staal. Zinkoxide is de as van de zinklaag.

Wat je het best kan doen is een bedrijf zoeken, die metalen verzinkt.

De rails worden ultrasoon ontroest en opnieuw verzinkt. De eerste tien jaar zijn ze weer glimmend, zien er als nieuw uit, dan wordt de zink dof en na honderd jaar kan je de handeling weer herhalen, want dan zien ze er weer hetzelfde uit als nu.
Als je ze nu met Cola ontroest, dan haal je de beschermlaag, dat is de roest, weg en wordt het metaal kaal aan de lucht met 21 % zuurstof bloot gesteld en dan gaat het roesten sneller. Dus na een half jaar zit je weer met veroeste rails.

Maar zijn ze dat wel waard? Dat kan alleen de eigenaar bepalen.

Ik bedenk net een andere goedkopere methode. Verf de rails met Hammerite en daarna de bielzen donker bruin met gewone verf en de zijkanten met roest kleurige verf. Laat de bovenkant kaal en laat een poets wagon in je goederen trein meerijden. Dus met een railgum eronder, die de rails poetst. Alleen kan je nu de rails na ongeveer 20 jaar  weg gooien, want dan is de bovenkant van de rails helemaal weg gepoetst, want het roesten gaat nog steeds door.

Succes
Gelukkig Nieuwjaar en groetjes
Wil

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #10 Gepost op: 01 January 2012, 11:40:25 »
dat soort blikken rails is destijds in zulke hoeveelheden gemaakt dat er nog zat te krijgen is zonder roest, dus ik zou de moeite niet eens nemen...

Bello

• Offline Offline
  • Trains are Toys, Toys are trains
    • Leovardia
« Reactie #11 Gepost op: 01 January 2012, 11:55:23 »
Schoonmaken met Jif of Cif, dan haal je de roest er gemakkelijk af en krijg je geen krassen zoals je bij schuurpapier hebt.

Bert

zorro

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2012, 18:46:42 »
Ik zou ze inspuiten met wd 40 even een dagje laten staan daarna met een drooge doek schoonvegen.
Zo heb ik al heel wat metalen m rails van marklin ontroest.

Tony