Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Ronald A.
Vandaag
om 18:33:16
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren
door
Eric v C
Vandaag
om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Silvolde
Vandaag
om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Michiel2
Vandaag
om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
IJmc
Vandaag
om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama
door
Eric B
Vandaag
om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Jeronimos
Vandaag
om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D]
door
Blausee-Mitholz
Vandaag
om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jelmer
Vandaag
om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 13:47:11
NS 8100 in 0
door
rolfm
Vandaag
om 13:32:11
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 13:13:04
modulebaan in spoor 1
door
Mark D.
Vandaag
om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:55:28
Line-up foto's van modellen
door
Ben
Vandaag
om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
bask185
Vandaag
om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
ex44
Vandaag
om 12:17:51
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 10:57:08
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 10:41:54
Rangeren met een pec
door
j.ossebaar
Vandaag
om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 09:42:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
marklin 5146 vervangen door alternatief
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: marklin 5146 vervangen door alternatief (gelezen 3911 keer)
treinenwilhelm
Offline
Berichten: 13
marklin 5146 vervangen door alternatief
«
Gepost op:
30 December 2011, 16:42:38 »
Hallo
Kan iemand mij vertellen hoe ik de marklin 5146 contactrail kan vervangen voor iets anders.
Deze rails werken niet echt vlekkeloos, dus regelmatig problemen in de pendeldienst.
Ik gebruik de marklin 6600 regelautomaat, maar wil van de contactrails af.
Wie kan mij daarbij helpen, liefst met een tekening erbij.
Alvast een Fijne Jaarwisseling en een Hobbyrijk 2012.
Groeten Willy
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 16:47:18 door treinenwilhelm
»
Gelogd
HansQ
Offline
Berichten: 2040
Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:marklin 5146 vervangen door alternatief
«
Reactie #1 Gepost op:
30 December 2011, 17:02:11 »
Als je M-rails wilt blijven gebruiken en die niet flink wilt modificeren zou je kunnen denken aan reed-contacten of aan stroomdetectie. Als je K- or C-rails gebruikt kun je een van de beide railstaven isoleren en via de wielen schakelen, met M-rail gaat dat alleen als je ering gaat zagen ofzo. Ik heb volgens mij wel eens M-rails gezien met een geisoleerde railstaaf, maar of dat een standaard Marklin product was?
Voor reedcontacten of glasschaelaars zul je die die waar je nu een schakelrail hebt moeten inzetten, en dan onder iedere lok (of ander materieel met sleper) een magneet moeten zetten. Voor stroomdetectie onderbreek je plaatselijk de middelrail en kun je gebruik maken van bijvoorbeeld een 16SD van Huib Maaskant of een vergelijkbaar ding, eventueel met een paar relais-tjes erachter om die te combineren met je bestaande Marklin wisselstroom spullen.
Edit: Lichtsluis kan ook nog, zie bijvoorbeeld Huub Maaskant z'n site:
http://www.floodland.nl/aim/info_lichtsluis_1.htm
«
Laatst bewerkt op: 30 December 2011, 17:05:10 door HansQ
»
Gelogd
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix
Jan-Peter
Offline
Berichten: 2353
Bnlx treinendokter.
Re:marklin 5146 vervangen door alternatief
«
Reactie #2 Gepost op:
30 December 2011, 17:11:01 »
Hoi Willy,
Je kan naast de standaard 5104 of 5105 kontakt rail ook bv iets zelf maken zoals bv
hier
gebeurt.
Stroom detectie is een heel mooi alternatief, maar dan hoofdzakelijk voor een digitale baan. Dan kun je bv RM-GB-8-N van LDT gaan gebruiken (is nog nieuw).
Jan-Peter
Gelogd
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.
Lokpaint
Gast
Re:marklin 5146 vervangen door alternatief
«
Reactie #3 Gepost op:
30 December 2011, 17:18:16 »
Hoi
5146 e.d. kun je vlekkeloos laten werken over meerdere jaren. Maar dan dien je er wel vantevoren tijd in te stoppen.
Met een beetje buigen aan de kontakten kun je ze zo afstellen dat de pal met geweld weer naar de nulstand gedrukt wordt.
Stuur me anders een PM, eens kijken of ik het voor je kan doen.
Bart
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
marklin 5146 vervangen door alternatief