Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 23:45:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 23:41:34
Piko 2025 door kar
Vandaag om 23:36:44
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Petertje
Vandaag om 23:36:03
Roco wagon openen door AP3737
Vandaag om 23:29:40
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 23:29:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 23:16:36
rode multimaus defect door Sikko
Vandaag om 22:40:54
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 22:35:19
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
  

Auteur Topic: Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken  (gelezen 4027 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Gepost op: 28 December 2011, 11:52:28 »
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de verschillende rookvloeistoffen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Zelf gebruik ik momenteel die van Vollmer (4116), en die werkt tot nu toe prima.

Ik heb onlangs de BR 215 van ESU gekocht, en daar staat uitdrukkelijk in de handleiding voorgeschreven, dat de rookvloeistof die je erin doet, uitsluitend van ESU (51990) moet zijn...

Zou deze rookvloeistof veel anders zijn van samenstelling, dan bijv. die van Seuthe, of Vollmer?

Misschien dat de 'scheikundigen' hier op het forum antwoord kunnen geven...
Op de site van ESU staat een heel erg uitgebreide bijsluiter, waar de hele samenstelling van het goedje te vinden is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Dynaspan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 11:58:46 »
Meestal doen fabrikanten dit om hun eigen rookvloeistof te verkopen, en is het MEESTAL niet schadelijk om gewoon je huismerk rookvloeistof te gebruiken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2011, 12:08:03 »
Maar uitgerekend bij die ESU lijkt dat toch anders te liggen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41150.msg646605.html#new
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2011, 14:28:23 »
Op basis van de bij de producten behorende veiligheidsbladen, waarop de samenstelling vermeld moet staan, is duidelijk dat voor de ESU rookvloeistof en de Seuthe-variant dezelfde vloeistof wordt gebruikt. Het enige onderscheid zou kunnen zijn de toegevoegde reukstof (bv. dennengeur, rozengeur), maar die wordt in minieme hoeveelheden eraan toegevoegd.
Het betreft in beide gevallen een mengsel van isoparaffinische koolwaterstoffen met ongeveer 12 C-atomen. Uit mijn laboratoriumtijd had ik nog wat Isopar-H (voor de ingewijden: ook dat is hetzelfde mengsel), en dat gebruiken wij op de club tot volle tevredenheid als rookvloeistof. M.a.w. Dynaspan heeft gewoon gelijk....
De link van Henk, naar een ander draadje, wijst erop dat daar een ander probleem speelt.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2011, 21:32:40 »
@ Dick: bedankt voor de info. Weet je trouwens, of die van Vollmer ook (zo goed als) dezelfde samenstelling heeft?
Dat heb ik namelijk liever even duidelijk voor ogen, voordat ik dat spul in de BR 215 mik... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 22:09:37 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2011, 22:57:11 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 08:58:24 »
Niet schadelijk voor je rookgenerator maar wel voor je eigen gezondheid is een vloeistof met "Stoomloc. geur". Deze gekocht in Engeland en inderdaad ruikt het naar kolen, olie, stoom en metaal, dus je komt direct in de juiste sfeer. Nadeel is dat het op de keel slaat en tranende ogen veroorzaakt en niet alleen bij mij. Tijdens een open dag hadden diverse bezoekers hier last van. STOM dat ik het toen direct heb weggegooid, dus kan ik de ingredienten niet meer achterhalen. Ook bij Conrad is dit korte tijd verkocht, maar ik kom het nergens meer tegen. Zou wel eens willen weten of deze vloeistoffen ook kankerverwekkende elementen bezitten.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2011, 10:51:57 »
@Cottage Railways: kankerverwekkende ingrediënten is onwaarschijnlijk, dan zou het niet op de markt gebracht mogen worden. Weet je nog wel het merk, of de naam? Wellicht is het dan te achterhalen wat erin zit.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2011, 12:45:12 »
Zie dat het nog steeds verkocht wordt bij "Big Trains"  rookolie met kolengeur, maar ook met veel andere bijzondere luchtjes: diesel, olie etc. of als je een bos wilt nabootsen uiteraard ook dennengeur. (MTH 06 230) is de code die erbij staat, merk kan ik niet vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2011, 21:33:24 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

http://vollmer-online.de/en/articles/art_4116.html

Heb helaas zelf de verpakking niet meer... Alleen de fles met de vloeistof...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...