Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:11:03
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 00:27:56
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
12 October 2025, 23:57:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
12 October 2025, 23:51:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
12 October 2025, 23:27:56
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
12 October 2025, 23:21:04
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
12 October 2025, 23:01:42
zoeken waar een draad zit op de baan door Dirk
12 October 2025, 22:59:35
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
12 October 2025, 22:18:35
C12c rijtuig door maartenvdb
12 October 2025, 22:15:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
12 October 2025, 22:06:11
Kato ETA 515 door Benelux795
12 October 2025, 21:29:39
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
12 October 2025, 21:22:44
Dissel loc-tender van fleischmann BR 50, 4179 door Spoorzoeker58
12 October 2025, 21:03:32
Modelspoorbaan van Einte door Frank 123
12 October 2025, 20:39:51
Show je realistische treinsamenstelling door Cegielski
12 October 2025, 20:23:13
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
12 October 2025, 20:10:15
Blokken, isoleren en bezetmelders. Help! door Camickaeze
12 October 2025, 19:44:40
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
12 October 2025, 19:41:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
12 October 2025, 19:34:29
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door vpeters1984
12 October 2025, 18:58:33
HSM D1715 door vpeters1984
12 October 2025, 18:56:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
12 October 2025, 18:34:40
Tsjechische Sikken door maartenvdb
12 October 2025, 18:30:24
Overstap naar HTM door Jan Bennink
12 October 2025, 18:29:25
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
12 October 2025, 17:50:31
Project seaside Germany door Ronald Halma
12 October 2025, 17:10:54
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
12 October 2025, 17:07:58
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ben
12 October 2025, 16:57:30
NS motorpost in h0 van Piko.. ? door Arjan6511
12 October 2025, 16:22:28
  

Auteur Topic: Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken  (gelezen 4047 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Gepost op: 28 December 2011, 11:52:28 »
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de verschillende rookvloeistoffen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Zelf gebruik ik momenteel die van Vollmer (4116), en die werkt tot nu toe prima.

Ik heb onlangs de BR 215 van ESU gekocht, en daar staat uitdrukkelijk in de handleiding voorgeschreven, dat de rookvloeistof die je erin doet, uitsluitend van ESU (51990) moet zijn...

Zou deze rookvloeistof veel anders zijn van samenstelling, dan bijv. die van Seuthe, of Vollmer?

Misschien dat de 'scheikundigen' hier op het forum antwoord kunnen geven...
Op de site van ESU staat een heel erg uitgebreide bijsluiter, waar de hele samenstelling van het goedje te vinden is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Dynaspan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 11:58:46 »
Meestal doen fabrikanten dit om hun eigen rookvloeistof te verkopen, en is het MEESTAL niet schadelijk om gewoon je huismerk rookvloeistof te gebruiken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22586
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2011, 12:08:03 »
Maar uitgerekend bij die ESU lijkt dat toch anders te liggen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41150.msg646605.html#new
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2011, 14:28:23 »
Op basis van de bij de producten behorende veiligheidsbladen, waarop de samenstelling vermeld moet staan, is duidelijk dat voor de ESU rookvloeistof en de Seuthe-variant dezelfde vloeistof wordt gebruikt. Het enige onderscheid zou kunnen zijn de toegevoegde reukstof (bv. dennengeur, rozengeur), maar die wordt in minieme hoeveelheden eraan toegevoegd.
Het betreft in beide gevallen een mengsel van isoparaffinische koolwaterstoffen met ongeveer 12 C-atomen. Uit mijn laboratoriumtijd had ik nog wat Isopar-H (voor de ingewijden: ook dat is hetzelfde mengsel), en dat gebruiken wij op de club tot volle tevredenheid als rookvloeistof. M.a.w. Dynaspan heeft gewoon gelijk....
De link van Henk, naar een ander draadje, wijst erop dat daar een ander probleem speelt.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2011, 21:32:40 »
@ Dick: bedankt voor de info. Weet je trouwens, of die van Vollmer ook (zo goed als) dezelfde samenstelling heeft?
Dat heb ik namelijk liever even duidelijk voor ogen, voordat ik dat spul in de BR 215 mik... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 22:09:37 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2011, 22:57:11 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 08:58:24 »
Niet schadelijk voor je rookgenerator maar wel voor je eigen gezondheid is een vloeistof met "Stoomloc. geur". Deze gekocht in Engeland en inderdaad ruikt het naar kolen, olie, stoom en metaal, dus je komt direct in de juiste sfeer. Nadeel is dat het op de keel slaat en tranende ogen veroorzaakt en niet alleen bij mij. Tijdens een open dag hadden diverse bezoekers hier last van. STOM dat ik het toen direct heb weggegooid, dus kan ik de ingredienten niet meer achterhalen. Ook bij Conrad is dit korte tijd verkocht, maar ik kom het nergens meer tegen. Zou wel eens willen weten of deze vloeistoffen ook kankerverwekkende elementen bezitten.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2011, 10:51:57 »
@Cottage Railways: kankerverwekkende ingrediënten is onwaarschijnlijk, dan zou het niet op de markt gebracht mogen worden. Weet je nog wel het merk, of de naam? Wellicht is het dan te achterhalen wat erin zit.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2011, 12:45:12 »
Zie dat het nog steeds verkocht wordt bij "Big Trains"  rookolie met kolengeur, maar ook met veel andere bijzondere luchtjes: diesel, olie etc. of als je een bos wilt nabootsen uiteraard ook dennengeur. (MTH 06 230) is de code die erbij staat, merk kan ik niet vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2011, 21:33:24 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

http://vollmer-online.de/en/articles/art_4116.html

Heb helaas zelf de verpakking niet meer... Alleen de fles met de vloeistof...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...