Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 20:43:05
Dönsdorfer Bauberichte door Frank 123
Vandaag om 20:40:18
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:22:56
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
  

Auteur Topic: Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken  (gelezen 3971 keer)

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Gepost op: 28 December 2011, 11:52:28 »
Dag allemaal,

Ik heb een vraag over de verschillende rookvloeistoffen die op de markt verkrijgbaar zijn.

Zelf gebruik ik momenteel die van Vollmer (4116), en die werkt tot nu toe prima.

Ik heb onlangs de BR 215 van ESU gekocht, en daar staat uitdrukkelijk in de handleiding voorgeschreven, dat de rookvloeistof die je erin doet, uitsluitend van ESU (51990) moet zijn...

Zou deze rookvloeistof veel anders zijn van samenstelling, dan bijv. die van Seuthe, of Vollmer?

Misschien dat de 'scheikundigen' hier op het forum antwoord kunnen geven...
Op de site van ESU staat een heel erg uitgebreide bijsluiter, waar de hele samenstelling van het goedje te vinden is...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Dynaspan

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #1 Gepost op: 28 December 2011, 11:58:46 »
Meestal doen fabrikanten dit om hun eigen rookvloeistof te verkopen, en is het MEESTAL niet schadelijk om gewoon je huismerk rookvloeistof te gebruiken

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22533
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #2 Gepost op: 28 December 2011, 12:08:03 »
Maar uitgerekend bij die ESU lijkt dat toch anders te liggen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41150.msg646605.html#new
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #3 Gepost op: 28 December 2011, 14:28:23 »
Op basis van de bij de producten behorende veiligheidsbladen, waarop de samenstelling vermeld moet staan, is duidelijk dat voor de ESU rookvloeistof en de Seuthe-variant dezelfde vloeistof wordt gebruikt. Het enige onderscheid zou kunnen zijn de toegevoegde reukstof (bv. dennengeur, rozengeur), maar die wordt in minieme hoeveelheden eraan toegevoegd.
Het betreft in beide gevallen een mengsel van isoparaffinische koolwaterstoffen met ongeveer 12 C-atomen. Uit mijn laboratoriumtijd had ik nog wat Isopar-H (voor de ingewijden: ook dat is hetzelfde mengsel), en dat gebruiken wij op de club tot volle tevredenheid als rookvloeistof. M.a.w. Dynaspan heeft gewoon gelijk....
De link van Henk, naar een ander draadje, wijst erop dat daar een ander probleem speelt.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #4 Gepost op: 28 December 2011, 21:32:40 »
@ Dick: bedankt voor de info. Weet je trouwens, of die van Vollmer ook (zo goed als) dezelfde samenstelling heeft?
Dat heb ik namelijk liever even duidelijk voor ogen, voordat ik dat spul in de BR 215 mik... ;)

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 22:09:37 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #5 Gepost op: 28 December 2011, 22:57:11 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #6 Gepost op: 29 December 2011, 08:58:24 »
Niet schadelijk voor je rookgenerator maar wel voor je eigen gezondheid is een vloeistof met "Stoomloc. geur". Deze gekocht in Engeland en inderdaad ruikt het naar kolen, olie, stoom en metaal, dus je komt direct in de juiste sfeer. Nadeel is dat het op de keel slaat en tranende ogen veroorzaakt en niet alleen bij mij. Tijdens een open dag hadden diverse bezoekers hier last van. STOM dat ik het toen direct heb weggegooid, dus kan ik de ingredienten niet meer achterhalen. Ook bij Conrad is dit korte tijd verkocht, maar ik kom het nergens meer tegen. Zou wel eens willen weten of deze vloeistoffen ook kankerverwekkende elementen bezitten.

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #7 Gepost op: 29 December 2011, 10:51:57 »
@Cottage Railways: kankerverwekkende ingrediënten is onwaarschijnlijk, dan zou het niet op de markt gebracht mogen worden. Weet je nog wel het merk, of de naam? Wellicht is het dan te achterhalen wat erin zit.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #8 Gepost op: 29 December 2011, 12:45:12 »
Zie dat het nog steeds verkocht wordt bij "Big Trains"  rookolie met kolengeur, maar ook met veel andere bijzondere luchtjes: diesel, olie etc. of als je een bos wilt nabootsen uiteraard ook dennengeur. (MTH 06 230) is de code die erbij staat, merk kan ik niet vinden.

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re:Onderlinge verschillen van rookvloeistofmerken
« Reactie #9 Gepost op: 29 December 2011, 21:33:24 »
Van de Vollmer variant heb ik tot nu toe geen veiligheidsblad kunnen vinden, dus daar kan ik niets over zeggen. Ik zal morgen nog verder zoeken, maar deze variant ben ik nog niet tegengekomen, dus of hij wel bestaat?

http://vollmer-online.de/en/articles/art_4116.html

Heb helaas zelf de verpakking niet meer... Alleen de fles met de vloeistof...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...