Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rail away door henk
Vandaag om 19:24:03
Raadplaatje door Eric v C
Vandaag om 19:20:44
Roco 290 digtaliseren door Peter J K
Vandaag om 19:20:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 19:01:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 18:40:41
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 18:40:25
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Jelle1969
Vandaag om 18:04:54
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Eric v C
Vandaag om 17:41:46
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:02:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:19
Modelspoorbaan van Einte door daan2353
Vandaag om 16:32:06
13 en 14 december PFT-TSP naar Aachen door Seinhuis
Vandaag om 15:45:55
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door daan2353
Vandaag om 15:24:37
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door Gabriël Bergsma
Vandaag om 15:09:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 15:04:18
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:40:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 14:31:52
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door Jeroen Water
Vandaag om 13:58:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:11:53
Rheinburg, TP V/VI door Brouwersbaan
Vandaag om 12:12:46
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:19:33
Fleischmann 741005 BR 601 DB samenstellen? door maartenvdb
Vandaag om 11:15:34
EX-CSB1 DCC Centrale door bask185
Vandaag om 11:12:58
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 11:08:45
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Theo Mol
Vandaag om 10:29:37
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 09:48:32
Bf Kibronn door spoorijzer
Vandaag om 09:40:09
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 December 2025, 23:46:58
Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
01 December 2025, 23:45:46

Auteur Topic: Welke sein decoder voor NS seinen in combinatie met Koploper?  (gelezen 12745 keer)

Lokpaint

• Gast
Re:Welke sein decoder voor NS seinen in combinatie met Koploper?
« Reactie #30 Gepost op: 28 December 2011, 17:16:19 »

Probleem voor jou is, dat je de VR0/1/2 met het volgende HP0/1/2 sein wilt laten volgen.

Hoi

Dat een voorsein het hoofdsein volgt lijkt mij toch wel de eerste basisbehoefte, ook voor handmatig bedrijf. Wat heb je anders aan een voorsein?

Ik ga zelf ook nog even puzzelen, desnoods met een diodenmatrix of zoiets ertussen. Het moet gewoon mogelijk zijn.

bart
« Laatst bewerkt op: 28 December 2011, 17:18:12 door Lokpaint »

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #31 Gepost op: 28 December 2011, 17:24:10 »
Simpelste oplossing die ik zo zie, is met een transistor de 'plus' van het voorsein schakelen. de transistor stuur je dan aan met het signaal dat HP0 op je bloksein vertoond. Dat moet dan een PNP zijn, met de emitter aan 'C' en de collector aan de common van het voorsein.

Grtzz,

Karst, die benieuwd is wat er uit komt ;) (y)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #32 Gepost op: 28 December 2011, 17:32:35 »
Hoi

Grrrrrrr...Hp en Vr hebben een gemeenschappelijke plus  :(

Ik trek er wel een kabel bij.

Bart

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #33 Gepost op: 28 December 2011, 17:41:31 »
Voor je aan het slopen gaat...

Met 4 NPN's in de signaalleiding gaat het ook: Emitter aan de decoder, collector aan de seindraden.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 28 December 2011, 22:57:46 »
Hi All,

Vandaag vruchteloze pogingen gewaagd bij een medeKoploperist om twee DR4018 aan de praat te krijgen. Zelfs het toewijzen van een adres wilde al niet lukken, zowel niet op een IB als een TC (en daar verschillen beide kastjes principieel), laat staan te programmeren. Onze wizkids hebben het weer eens veel te moeilijk gemaakt met niet volgen CV-mapping. Het lijkt weer op de oude bediening van de videorecorder, die ook nooit opnam, wat bedoeld was, al had je het idee, dat hij wel goed was ingesteld. Ik houd het toch maar bij de DR425. Dat is ook voor NZH plug en play.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #35 Gepost op: 28 December 2011, 23:47:14 »
Nou nou Dirk,

Wat een frustratie...  :( jammer.  :-[

Citaat van: phdirk
...Zelfs het toewijzen van een adres wilde al niet lukken, zowel niet op een IB als een TC...

... Het lijkt weer op de oude bediening van de videorecorder, die ook nooit opnam...

Dirk, hoeveel makkelijker wil je het dan nog hebben ??? Ding aansluiten volgens de handleiding, knopje drukken, wissel schakelen, klaar is klara.....

Als dit niet werkt(e) bij jou of je maatje, heb je of te maken met een defecte module, of een ander probleem in je installatie.

...Onze wizkids hebben het weer eens veel te moeilijk gemaakt met niet volgen CV-mapping...

Thnx voor de feedback...  :P maar... welke CV-mapping is er niet gevolgd  ??? In tegenstelling tot alle andere op de markt zijnde decoders beschikt deze over niet minder dan 14 presets voor de meest uiteenlopende toepassingen. Die zelfs via POM ( Loc adres 9999 ) te programmeren zijn via welgeteld 1 CV...

...Ik houd het toch maar bij de DR425. Dat is ook voor NZH plug en play...

...  ;D (y) ... wist je dat daar exact de dezelfde programmeer algorithmes in zitten ? ;)

Maar... Dirk vind het ding gecompliceerd. Dat is zijn wereld, dus is het waar ( zegt mijn baas tenminste altijd ;) ). En inderdaad, ik zal de laatste zijn die beweert dat de DR4018 een simpel decodertje is, dat alleen een wisseltje of een seintje kan aansturen. Hij is zo goed als compleet vrij te programmeren. Zowel wat output-effecten, adrestoewijzing en adres naar uitgangsmapping betreft. Als je iets wilt dat niet onder de presets valt, aarzel dan niet te vragen hoe e.e.a. te realiseren kan zijn. 10 tegen 1 dat je er een prima antwoord op krijgt. Enige voorwaarde is een goed functionerende decoder en dito centrale. ( en uiteraard kennis om te weten hoe je e.e.a. bedient ;) )

Als laatste nog een tip: Mocht het adrestoewijzen lastig gaan, kijk dan eens of je toevallig gemixt gebruik maakt van DCC en MM tegelijkertijd. Tijdens het adrestoewijzen wordt namelijk ook het protocol gescanned en zou best wel eens tot verwarring kunnen leiden. Maar nogmaals, als het met de DR425 lukt, moet ook de DR4018 een eitje zijn :)

Grtzz,

Karst

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 29 December 2011, 21:01:37 »
Hallo Karst,

We dreigen wat off topic te gaan, maar toch maar even een reactie op jouw uitgebreide reactie, waarvoor dank, want ik leer er weer veel van.
We hebben twee 4018's geprobeerd, omdat ik eerst dacht dat de eerste mogelijk kapot zou zijn. Dat kan natuurlijk, maar dat ze alletwee kapot zijn lijkt me sterk. Eerst hebben we geprobeerd met de IB van mijn treinenmaat de decoders een beginadres te geven, conform handleiding, als is het al een heel geplus om uit te rekenen welk beginadres ze boven de 100 mogen hebben, is dat nu 109 of 117. Enfin bij beide was het een zinloze actie om met de IB een startadres te geven. Er gebeurde niets, na het drukken op de wisseltoetsen en ook daarna schakelde er niets op de uitgangen. Alleen lichte soms de programmeerLED op en synchroon daarmee één van de (>60mA) lampjes op OUT1. Dit probleem kan, zoals je zegt veroorzaakt zijn door MM<>DCC crossover.
Vervolgens hebben we het TC erachter gehangen, zodat we geen last zouden moeten hebben van MM interferentie. Het toewijzen van een beginadres leek ook beter te lukken, het programmeerLEDje ging uit na het drukken op de wisseltoets, maar daarna bleef het stil in de decoders. Ik neem toch aan dat de decoder zonder verdere programmering tenminste iets moet doen op de uitgangen, in ieder geval op OUT1, maar daar was niets van te merken. Ook het uitlezen van adressen via aansluiten op het programmeerspoor lukte niet. Of er wel CVwaardes zijn geprogrammeerd is dus niet vast te stellen.
Ik geloof zonder meer dat de 425 en de 4018 op hetzelfde algoritme werken. Het "voordeel" van de 425 is dat deze dedicated is voor één NS sein en dan hoef je niets te programmeren. We hebben ook geprobeerd Digirails te bellen, maar ze zijn kennelijk met Kerstverlof. Ik heb de 4018's natuurlijk nog liggen en we gaan ze zeker aan de praat krijgen, maar ik blijf het complexe dingen vinden.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Arreman

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 29 December 2011, 21:23:55 »
Ik heb hetzelfde probleem gehad. Dit is overgegaan toen ik de rode en zwarte draad omwisselde bij de aansluiting van het digitale signaal. Er staat nergens in de handleiding of op de decoder waar de rode draad in moet, maar blijkbaar maakt het wel uit. Daarna geen problemen meer gehad.
H0, DCC, Intellibox, Koploper

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #38 Gepost op: 29 December 2011, 21:47:57 »
@dirk

dank voor je antwoord  (y)

@arreman

hoort idd ook geen verschil te maken. ??? ??? ???

grtzz,

karst

Cambalou

• Offline Offline
« Reactie #39 Gepost op: 29 December 2011, 22:37:52 »
@dirk

dank voor je antwoord  (y)

@arreman

hoort idd ook geen verschil te maken. ??? ??? ???
Bij LDT-decoders maakt de manier waarop je de draden aansluit ook verschil. De ene keer moet je de boel andersom aansluiten, anders werkt het gewoon niet. Voordat je daar achter bent...

Trouwens, ik ben ook nog op zoek naar een SNCF-oplossing, weet jij raad?  ;D
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #40 Gepost op: 29 December 2011, 22:40:35 »
 ;D ;)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #41 Gepost op: 30 December 2011, 00:06:03 »

Trouwens, ik ben ook nog op zoek naar een SNCF-oplossing, weet jij raad?  ;D

hoi

Volgens mij gaat het Karst nu al boven zijn pet  ;D

Bart

Brs

• Offline Offline
    • Mat'89
« Reactie #42 Gepost op: 30 December 2011, 14:56:05 »
Na het doorlezen van dit topic ook maar twee stuks besteld aangezien ik flink wat seinen van Mitchell klaar had liggen. Afgezien van de nogal rare aansluiting volgens de handleiding (Power op DCC signaal?) werkte het instellen van de gewenste preset (4x NS Hoofdsein) lekker snel en ook het instellen was (voor mij) een fluitje van een cent.
Waar ik echter niet uitkom, is welke toetsen ik moet indrukken om het groene licht te laten knipperen. Geel en rood laten knipperen werkt prima, maar groen niet. Kan het kloppen dat maar 2 van de 3 lichten kunnen knipperen in de preset?

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #43 Gepost op: 30 December 2011, 15:04:29 »
Hoi,

Voor de adresindeling voor de seinbeelden, even de handleiding van de DR425 downloaden en kijken op Pag. 7

De seinen nemen 4 adressen in beslag, de eerste 3 bepalen het seinbeeld, de 4e is de dimstand

R=rood/afbuigend, G = groen/rechtdoor

R R R Rood
G R R Groen
R G R Geel
G G R Groen-knipper met Cijfer
R R G Geel met Cijfer
G R G Groen-knipper
R G G Geel-knipper
G G G Geel met Cijfer-knipper

grtzz,

Karst

Karst Drenth

• Offline Offline
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #44 Gepost op: 30 December 2011, 15:10:07 »
Citaat van: Brs
Waar ik echter niet uitkom, is welke toetsen ik moet indrukken om het groene licht te laten knipperen. Geel en rood laten knipperen werkt prima, maar groen niet. Kan het kloppen dat maar 2 van de 3 lichten kunnen knipperen in de preset?

Hoi,
ik las nog even je bericht opnieuw ;)

Ik denk dat je de aansluiting voor groen en rood omgewisseld hebt. Rood hoort niet te ( kunnen ) knipperen ;)

Even goed kijken naar het plaatje waar het nummer 7 onder staat op pagina 10 van de handleiding  :P

Grtzz,

Karst