Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
Vandaag om 21:42:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
  

Auteur Topic: Schaal  (gelezen 2957 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Schaal
« Gepost op: 19 december 2011, 12:27:42 »
Als je op schaal H0 een echte berg wilt nabouwen heb je een gebouw van zeker 20 meter hoog nodig  ;) met de aftrek van de tafelhoogte en speling naar het plafond heb je dan een berg van net 1500 meter. Dat is natuurlijk onmogelijk en daarom doen we veel concessies en met allerlei visuele kunstwerkjes lijkt het heel wat. Mijn berg is ook maar 2 meter hoog en toch ligt er altijd sneeuw op de top, dat klopt natuurlijk niet en toch komt het niet raar over (vind ik). Bovenin rijden er treintjes in schaal N voor nog meer optisch bedrog.

Maar nu zat ik onlangs in een Engelse trein van Brixton naar London Victoria en die rijdt door een geul, toen de trein stilstond voor een sein heb ik even de ruimte gemeten tussen de trein en de muur  ??? en dat was net een handlengte  (mijn hand = 18 cm) - als ik dit op schaal zou namaken zou er maar 2 mm ruimte tussen de wand en de trein zitten en dat vind ik dan weer te weinig. Als de trein een beetje wiebelt zit hij er tegenaan en ook optisch ziet het er erg "eng" uit.  :o Dus hieruit blijkt dat we aan zowel te groot als te klein concessies moeten doen om het allemaal te laten werken.

Zijn er mensen die wel alles ECHT op schaal nabouwen, dus stations van 3 meter, hoge gebouwen, bruggen etc? En wat zijn de evt. beperkingen en moeilijkheden die je daarbij tegenkomt.  (y)

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7848
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re:Schaal
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2011, 13:01:56 »
met de aftrek van de tafelhoogte en speling naar het plafond heb je dan een berg van net 1500 meter. Dat is natuurlijk onmogelijk
Dat lijkt mij ook.  ;)

In Miniatur Wunderland hebben ze wel een berg die naar de eerste verdieping gaat. Lijkt me niet dat iemand dat thuis kan doen.

Ik denk dat je het bij de P4 bouwers moet zoeken als je alles op schaal wilt hebben.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12016
Re:Schaal
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2011, 13:06:11 »
Als je de berg verder naar achteren plaatst op je baan dan hoeft hij toch niet zo hoog te zijn?  ;D

Leen.

Kas

  • N-Spoor
  • Offline Offline
  • Berichten: 381
    • Michorius Modellbau
Re:Schaal
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2011, 14:23:16 »
Een baan die helemaal op schaal is gebouwd is bijvoorbeeld deze:
http://www.freymodell.de/2.html

Is wel N en dan heb je eigenlijk al je hele huis nodig  :-\

gr,
Kas

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1221
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:Schaal
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2011, 14:27:07 »
In h0 een Nederlands station zie hier.
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

JH Radix

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Radix Modelhobby
Re:Schaal
« Reactie #5 Gepost op: 19 december 2011, 14:49:04 »
is dat N ?! Ik dacht altijd dat dat in H0 was joh..... Wel een prachtbaan overigens.
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Schaal
« Reactie #6 Gepost op: 19 december 2011, 14:57:50 »
Dat is N ja, kijk maar eens naar de koppelingen van de loks. ;)

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

JH Radix

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Radix Modelhobby
Re:Schaal
« Reactie #7 Gepost op: 19 december 2011, 15:03:49 »
Ja ik ben er eens op gaan letten en inderdaad..... Tjong, nooit eerder opgevallen. Dat maakt het overigens nog knapper en mooier!
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re:Schaal
« Reactie #8 Gepost op: 19 december 2011, 15:10:28 »

Zijn er mensen die wel alles ECHT op schaal nabouwen, dus stations van 3 meter, hoge gebouwen, bruggen etc? En wat zijn de evt. beperkingen en moeilijkheden die je daarbij tegenkomt.  (y)

Je bedoelt de baan die je persoonlijk bouwt of in verenigingsverband?

Maar op deze site kun je er een aantal vinden:
De baan van fissy (Bernd) over Gouda is al genoemd. Deze baan wordt toch een beetje gebouwd als een persoonlijke baan, ook al kan hij hem bouwen mbv zijn club.
Dan is er ook nog Mol Cargo (met Antwerpen station) van Erwin Janssens (is een persoonlijke baan?), Miwula, die baan in Berlijn, Railz (Rotterdam centraal), die in St. Petersburg.

Op Eurospoor stond de baan over liverpool street station?

De Twentsche modelspoorwegclub heeft verschillende stations nagebouwd, Hengelo, Oldenzaal. http://www.tmsc.nl/

Ik vergeet die in Oberhausen, maar is maar een representant van een traject maar wel mooi.

Dus ja, er zijn er die echt op schaal bouwen.
Jeroen

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Schaal
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2011, 15:16:39 »
Echt op schaal bouwen, kun je wel vergeten. Tenzij je een sporthal hebt. De vraag is of dat ook wel zo nodig is. De impact van je bouwsels wordt veel meer bepaald door sfeer, totale uitstraling, harmonie, details, etc. Of iets is ingekort, valt maar zelden echt op.

Overigens gaat de vergelijking van de berg niet helemaal op. Het kan best dat een berg in werkelijkheid 3000 meter hoog is, maar dat zie je nooit. Het omringende landschap is ligt namelijk niet op zeeniveau. Van die 3000 meter zie je bijvoorbeeld alleen de bovenste 1500. Afgezien daarvan heb je in model toch alleen ruimte om de direct omgeving van de spoorlijn na te bouwen. Aangezien de top van de berg hemelsbreed al snel kilometers van de spoorlijn af ligt, valt die dus eigenlijk altijd buiten je diorama. Kortom, de hoogteverschillen zijn nauwelijks een probleem.

Groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Schaal
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2011, 15:32:00 »
Precies, je hoeft toch ook niet eerst de planeet aarde op schaal na te bouwen voordat je aan een modellandschap begint.

Maar echt op schaal bouwen kan best op een beperkte ruimte en dan hoef je je niet eens tot een lokaalspoortje te beperken. Als je de modelbaan beschouwt als een uitsnede uit de werkelijkheid, dan kan (hoeft niet) die baan precies op schaal worden gemaakt. Waarom moet je het een heel perron van 300 meter nabouwen, een deel van het perron kan ook, om maar een voorbeeld te noemen.
« Laatst bewerkt op: 19 december 2011, 15:41:17 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

  • Gast
Re:Schaal
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2011, 16:12:36 »
Beetje off topic, maar in dit verband toch wel leuk om te vermelden: http://www.nu.nl/wetenschap/2695580/nieuwe-berg-in-nederland-geen-grap-meer.html

Over een jaartje of tien, vijftien klagen ze op de Veluwe dan misschien wel over droogte omdat ze in de 'regenschaduw' zitten!   :D

mvg,
Gert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21676
Re:Schaal
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2011, 16:32:45 »
De mensheid leert nooit.  :)



Volgens mij kunnen de berichten rond het genoemde misverstand wel weg Gert.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 825
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re:Schaal
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2011, 18:52:09 »
Ik bouw zelf zoveel mogelijk op schaal en heb nu een station van 3,50 meter in schaal N(station Hellendoorn) op drie modules van 1.20 meter lengte naar Fremo (FiNeScale)normen.Maar dat is een landelijk klein eindstationnetje, waar ik de tijd wel verschuif(het stations plan van ca 1920 en de tractie en wagons uit de periode 1955-1960)

Gr Hans
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Schaal
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2011, 20:09:28 »
Leuk hoe iedereen ermee bezig is. Wat mij opvalt zijn de kermisspullen van Faller. Als je bijvoorbeeld de zweefmolen in H0 naast het station Baden Baden plaatst is het echt geen gezicht, of het is een hele grote zweefmolen, hier zou een model in N beter staan. Omdat ik ook een circus bij de baan heb op werkelijk 1:87 plaats ik de kermisspullen daar in de buurt en zorg dat er ruimte blijft tussen de rest van de bebouwing. Aan de andere kant rijden er bij mij ook treinen van Hornby in 1:76, in 00 op dezelfde spoorbreedte en alleen als de treinen naast elkaar staan zie je dat de rijtuigen iets breder en hoger zijn dan de modellen in H0.