Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:20:24
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
25 July 2025, 22:42:29
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Chinese prut kabel door Menno
25 July 2025, 21:33:22
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Stadsregio Arnhem - Nijmegen  (gelezen 6568 keer)

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
Stadsregio Arnhem - Nijmegen
« Gepost op: 15 December 2011, 20:38:14 »
In dit draadje kunnen we verder gaan over Breng en het vervoer in de buurt van Nijmegen! (y)

gr. Viktor

Piet R Buren

• Offline Offline
Re:Stadsregio Arnhem - Nijmegen
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2011, 21:06:22 »
nou dan trap ik af, wat gaat er gebeuren met nijmegen kleef.

gr

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2011, 21:24:33 »
Ah bedankt daar ben ik ook wel benieuwd naar! (y)
Ik las in het andere draadje dat er een tram kwam te rijden?
En wat is er mis met de bussen van Breng?
Ze schommelden inderdaad nogal! Net als die arriva bussen van voor Qbuzz... dat misschien toch zo slecht nog niet is (y)

gr. Viktor

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
    • Gemeente Tram Waelstede
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2011, 23:02:13 »
OK, apart draadje over Nijmegen en omstreken....
Ik doe mee !

Op mijn site probeer ik het HOV gebeuren in Nijmegen een beetje te volgen, maar het valt niet mee om alle info te pakken te krijgen. En als er via de agenda's en verslagen van de raadsvergaderingen informatie vrijkomt, zijn het meestal dikke pdf-files van gigantische mB's, die ik niet op de server kwijt kan......

Wat er aan vooraf ging:

Nijmegen kent steeds groter groeiende vervoersstromen de stad in en uit, met name medewerkers en studenten van de Radboud Universiteit, het Radboud Medisch Centrum, de hogescholen en andere ziekenhuizen.
Er dient dus HOV (Hoogwaardig Openbaar Vervoer) te komen.

Eén van de HOV lijnen zou de wijk Heijendaal, via de Spoorkuil (een deel van de oude dubbelsporige lijn naar Kleve), het station en het centrum met de nieuwe wijken aan de overkant van de Waal moeten verbinden.
Allereerst werd gedacht aan een 'lichte systeemsprong', een systeem met geleide bussen / trolleybussen. Dat was reasonable thinking, omdat in het centrum de ruimte met voetgangers gedeeld zou moeten worden. Men sloot uit dat gewone bussen en voetgangers veilig samen konden gaan. Men had hierbij een oogje op het geleide trolleysysteem van Nancy in Frankrijk laten vallen.

Medio 2007 moest men echter concluderen, dat menig experiment met optisch, magnetisch en / of middenrail geleide bussen als mislukt beschouwd moest worden.
Alleen het systeem van Translohr kon als succesvol worden beschouwd. Hierbij omvat het voertuig een in de weg gelegen middenrail zodanig, dat 'loslaten' vrijwel onmogelijk is. Deze bussen kunnen 'het spoor' niet verlaten en hebben dan ook geen trolleystangen, maar gewoon een pantograaf. En ze lijken bedriegelijk veel op een tram.
Qua aanlegkosten doet de Translohr niet onder voor een conventionele tram, maar je kunt er niet op een regionale spoorlijn mee verder boemelen en hij kan ook nog eens een lekke band krijgen....

Dus werd het in Nijmegen de zogenaamde 'zware systeemsprong' en koos men voor de tram.
Heel toevallig was dit ook in de tijd, dat Novio door Connexxion werd overgenomen en Connexxion op haar beurt vervolgens weer door Transdev..... (zie het vorige draadje betreffende Veolia).

Wordt vervolgd...    Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2011, 23:06:53 »
Ok.
Het wordt dus een tram die Heyendaal met Lent gaat verbinden of zie ik dat verkeerd?
En het trace loopt door het centrum heen? Is dat al bepaald eigenlijk?
Bedankt voor de info!

gr. Viktor

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2011, 23:29:54 »
Er spelen een aantal belangen door elkaar....

De Stadsregio wil een tweede HOV verbinding (liefst per rail) tussen Arnhem en Nijmegen. Men zag de tramplannen van Nijmegen graag uitgebreid via Bemmel en Huissen naar Arnhem. Hiervoor is geld van het rijk nodig en dan moet de kosten / baten analyse wel kloppen.
Uit onderzoek blijkt dat Heijendaal -Nijmegen Centrum volledig tramwaardig is; het traject Centrum - Waalsprong (dat is een eind voorbij Lent...) is tramwaardig na 2020.
Het traject Waalsprong - Bemmel (transferium A15) is redelijk tramwaardig na 2020; daarna richting Arnhem wordt het lastig.
In principe is besloten de trolleybus uit Arnhem tegen die tijd door te trekken via Huissen naar het transferium in Bemmel.
HOV lijn 1 Nijmegen - Arnhem klaar met overstapje....

De gemeenteraad van Nijmegen heeft besloten het gedeelte Heijendaal - Station - Plein 1944 zo snel mogelijk aan te leggen, wanneer voor de tram gekozen gaat worden (amandement Theunissen).

In december vorig jaar heeft de Tweede Kamer besloten de Nijmeegse HOV plannen (althans HOV lijn 1) op te nemen in de investeringsplannen (MIRT) voor de tranche ná 2020. Binnen deze constructie is het al wel mogelijk eerder geld uit te geven en daarmee hoopt Nijmegen het stadsgedeelte tegen 2015 / 2016 in gebruik te nemen als tram.
Men heeft echter een ander geldpotje ontdekt: grensoverschrijdend openbaar vervoer, waarvan het dekseltje heel aardig op het Nijmeegse HOV potje past.....

Wordt vervolgd.....    Rob

Waelsteder

• In the groove.....
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 16 December 2011, 00:24:36 »
Inmiddels in HOV lijn 1 wat breder gedefinieerd:
(Kleve - Groesbeek -) Nijmegen Heijendaal - Nijmegen CS - Nijmegen Centrum - Nijmegen Waalsprong (- Elst) - Bemmel - Huissen - Arnhem (- Apeldoorn).
Dit wil overigens niet zeggen, dat de hele HOV lijn 1 in één systeem uitgevoerd zal gaan worden !

Terug naar het grensoverschrijdende openbaar vervoer.
Uit het project Syntropher is gebleken dat ook vanuit de Duitse grensregio de vervoersstromen naar Nijmegen enorm zijn toegenomen. Veel in Nijmegen werkende Nederlanders zijn in deze grensregio gaan wonen, maar ook veel Duitsers werken of studeren in Nijmegen.
Dat is nu reeds aan het OV te zien. In de voorgaande decennia reeds de Kleefse buslijn 58 ieder uur Nijmegen binnen met een ontzettend stabiele bezettingsgraad, namelijk nul... Nu rijdt er een SB (Schnell Bus) 58 met gelede bussen en heeft Breng daar nog eens een spitsuur lijn 57 Nijmegen - Kranenburg aan toegevoegd.

Nu zien we een aantal zaken op z'n plek vallen: de gemeente Nijmegen kan met (een voorschot op) MIRT geld én met subsidies voor grensoverschrijdend vervoer de eerste tramlijn optuigen. De tram gaat op het stadsgedeelte rijden in een 10 minutendienst Plein 1944 - CS - Heijendaal, waarbij iedere derde tram over de voormalige spoorlijn via Groesbeek en Kranenburg doorrijdt naar Kleve; zeer waarschijnlijk hybride, want ik kan me niet voorstellen dat de investeringen voor een volledige elektrificatie gedekt zullen kunnen worden.
Dit betekent natuurlijk het einde van het railfietsen-met-een-pilsje tussen Groesbeek en Kleve, maar daar kan ik mee leven  ;D

De enige, die hier nog dwarsligt, is de gemeente Groesbeek, omdat die bang is dat een spoor- dan wel tramlijn het dorp in tweeën zal delen en dat men de intensieve busverbinding met Nijmegen zal verliezen. Hier heeft men het blijkbaar allemaal nog niet zo goed begrepen.....
Waarschijnlijk helpt alleen nog een snelle excusie naar Franse steden als Bordeaux, Toulouse, Montpellier, etc om te ontdekken dat juist frequent rijdende bussen door de hoofdstraat een dorp meer verdelen, dat een tram die iedere 10 minuten voorbijzoeft en dat reizigers massaal voor de tram, boven de bus, blijken te kiezen vanwege de uitstraling, het comfort en de snelle reistijden.

Dit is (zeer in het kort) het verhaal over de tram in Nijmegen, maar ik neem aan dat er genoeg vragen overblijven om dit draadje mee te vullen....

Groeten, Rob.

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #7 Gepost op: 16 December 2011, 07:21:21 »
Ik vind het een geweldig idee eigenlijk (y)
Soms kom ik nog wel eens in Nijmegen dus dat gaan we dan met het blote oog aanschouwen ;)
Heb je misschien een kaartje met het tracé of is dat niet nodig? (als de route heel duidelijk is kijk ik wel op maps)

gr. Viktor

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 16 December 2011, 08:35:02 »
en komt daarbij ook de arnhemse tramlijn naar het openlucht museum??. het zou trouwens wel leuk zijn als de 'nostalgie'op de nijmegen kleef lijn niet verloren gaat.

gr

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 December 2011, 12:19:16 »
Arnhem-Nijmegen via Bemmel Huissen heeft niets aan een tram.  Wegenstructuur is totaal niet geschikt.  Bij wel aanleggen moet je dus met de fiets naar de halte. Dan fiets ik wel helemaal naar 't station.

Een doorgaande treinverbinding Nijmegen - Kleve lijkt mij interessanter dan een tram. Weer overstappen, minder comfortabel... geen doorgaande verbindingen... 

Overigens las ik net in de Gelderlander dat Elst 4 sporen krijgt.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2011, 12:24:39 door Arnold »

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2011, 12:20:34 »
Ja en dan reed syntus maar tot Elst toch?

Davy Beumer

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 December 2011, 12:47:02 »
Dag allen,

Met het riscio om schade aan mijn imago als spoorweghobbyïst, wil ik toch ook even reageren op dit draadje.
Vakinhoudelijk ben ik betrokken bij het Sintropher studieproject naar de mogelijke reactivering van de voormalige spoorlijn Nijmegen - Kleve als spoor- of tramlijn. Mijn opdracht is daarbij duidelijk: terughoudend meedenken en waar nodig kritisch zijn! Ja, mijn werkgever is dus de fraaie gemeente Groesbeek...

Uit het project Syntropher is gebleken dat ook vanuit de Duitse grensregio de vervoersstromen naar Nijmegen enorm zijn toegenomen. Veel in Nijmegen werkende Nederlanders zijn in deze grensregio gaan wonen, maar ook veel Duitsers werken of studeren in Nijmegen.

Bovenstaande quote is feitelijk onjuist.
Inderdaad is na het verdrag van Schengen en de invoering van de euro een grote migratiestroom opgetreden naar de Duitse grensregio. Ook de onderlinge banden zijn inmiddels veel sterker.
Merkwaardig genoeg blijkt echter NIET uit de Sintropher studie, dat daarmee ook de vervoersstromen naar Nijmegen enorm zijn toegenomen. Het geprognotiseerde aantal OV-reizigers voor de spoorlijn is nu niet eens hoger dan het aantal geprognotsieerde reizigers bij eerdere studies naar reactivering 15 jaar geleden! Ondanks de toegenomen mobiliteit is de verwachting aan reizigers dus niet toegenomen. Het marktaandeel van het openbaar vervoer zou daarmee dus zelfs lager zijn.
Wat is de voorspelling dan: het zou gaan om 1.800 grensoverchrijdende verplaatsingen per dag, waarvan volgens hetzelfde rapport 45% afkomstig is uit bestaand openbaar vervoer. Per saldo gaat dus om misschien 500 personen die extra het openbaar vervoer gaan gebruiken. En dat bij een investering van 80 tot 100 miljoen euro...of nog meer zelfs.

Overigens is het gebruik ook lokaal van aard: er is geen vervoerswaarde van Nederlandse bestemmingen naar het gebied tussen Kleve en Düsseldorf. Een doorgaande treindienst heeft dan ook nauwelijks een andere toegevoegde waarde dan een exploitatieve.

Waarschijnlijk helpt alleen nog een snelle excusie naar Franse steden als Bordeaux, Toulouse, Montpellier, etc om te ontdekken dat juist frequent rijdende bussen door de hoofdstraat een dorp meer verdelen, dat een tram die iedere 10 minuten voorbijzoeft en dat reizigers massaal voor de tram, boven de bus, blijken te kiezen vanwege de uitstraling, het comfort en de snelle reistijden.

Eens. Opmerkelijk in dat kader was dat de gemeente Groesbeek (in de vorm van ondergetekende) samen met de Stadsregio Arnhem Nijmegen én ProRail onlangs wel acte de presence heeft gegeven bij een Sintropher congres in het Noord Franse Valenciennes, om daar een modern tramnet te bekijken....maar waren Nijmegen, Kranenburg, Kleve?????
Zonder tot hier in detail te willen treden, maar Nijmegen zelf ligt wellicht meer dwars dan Groesbeek. Waarom laat Nijmegen contrarapportages uitvoeren waaruit alleen maar hogere kosten voor de tram blijkt, nog voordat het Sintropher rapport bestuurlijk is vastgesteld? En dat tot grote verontwaardiging van Nordrhein Westfalen en het VerkehrsVerbund RheinRuhr!
Wanneer gaat Nijmegen moeite doen om de andere bestuurders te overtuigen van hun tramplannen? 21 gemeenten vormen de Stadsregio elk met stemrecht....

Hoe nu verder?
De voorzitter van de Stadsregio, de heer J. Modder, heeft onlangs onze standpunten overgenomen en geconcludeerd dat een reactivering als spoorlijn inderdaad geen zinnige zaak is. Wat wel:
Alle partijen zijn overeen gekomen om verdere studies uit te gaan voeren naar de ruimtelijke inpassing van een tramsysteem.

Groetjes
Davy Beumer
« Laatst bewerkt op: 16 December 2011, 12:48:53 door Davy Beumer »

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #12 Gepost op: 16 December 2011, 12:53:57 »
Ok,
Er wordt nu dus beweerd dat er geen toename van reizigers tussen Duitsland en Nijmegen is terwijl er wel extra bussen worden ingezet? Dat lijkt me eigenlijk raar... ::)

gr. Viktor

Davy Beumer

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 16 December 2011, 13:05:44 »
Er wordt nu dus beweerd dat er geen toename van reizigers tussen Duitsland en Nijmegen is terwijl er wel extra bussen worden ingezet? Dat lijkt me eigenlijk raar... ::)

Dat heb ik niet beweerd...wat wel:
Er is geen toename geconstateerd in het verwachte aantal treinreizigers ten opzichte van 15 jaar terug.
En dat is gelet op de invoering van de euro, de migratiestroom die vanaf 2000 is opgetreden toch wel teleurstellend. Het gaat dus om berekende voorspellingen van toekomstig gebruik van een tram of trein en daaruit blijkt geen enorme vervoersstroom van ov-reizigers tussen Kleve en Nijmegen.

De busdienst doet het inderdaad redelijk goed. Maar het gaat nog steeds niet om enorme stromen reizigers, die de vraag om reactivering rechtvaardigen. De snelbus rijdt 1x per uur...in de spits aangevuld met 1x per uur de lijn 57.
« Laatst bewerkt op: 16 December 2011, 13:09:23 door Davy Beumer »

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #14 Gepost op: 16 December 2011, 13:24:06 »
Ok het ging dus om de treindienst. ;)
Ik denk zelf dat een tram beter zou werken als een trein.
Vooral omdat het spoor midden door een aantal dorpen splijt.
Voor het tracé tussen Heyendaal en Lent zijn natuurlijk wel genoeg reizigers te trekken neem ik aan?
Zoals Rob beweerd zou de eerste tram dan in 2016 rijden?

gr. Viktor