Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Pauldg
Vandaag om 22:26:12
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 22:24:35
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Frank 123
Vandaag om 22:14:13
Roco traxx 'Eurocity' door Rob Ellerman
Vandaag om 22:05:11
Roco wagon openen door FreekH
Vandaag om 21:49:35
Acme nieuwe ICNG door Huup
Vandaag om 21:41:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door barry1972
Vandaag om 21:14:20
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:08:51
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 21:06:11
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 19:57:19
WD 73755 Longmoor in 00 door Eelco Storm
Vandaag om 19:26:20
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:22:14
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 19:08:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:37:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door g-j
Vandaag om 17:25:32
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
Vandaag om 17:16:31
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 16:50:20
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 16:47:06
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 14:52:36
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 14:25:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:33
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door peterha
Vandaag om 12:30:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 11:36:20
Raar Motor geluid Piko NS 1100 spoor N door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:24
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:18:14
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:26:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:55
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Bert Senden
Vandaag om 08:46:50
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Lolke Bijlsma
Vandaag om 05:34:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
  

Auteur Topic: Wouters baanplan (N)  (gelezen 3183 keer)

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Wouters baanplan (N)
« Gepost op: 11 December 2011, 09:48:06 »
Hoi allen,

het idee voor dit baanplan zit al maanden in m'n kop, en sinds een aantal weken in AnyRail. Het is er nog lang niet - er komen vast nog vele verbeteringen.

Ruimte & opzet
De beschikbare ruimte is een L-vorm met poten van 2.6m en 2.8m. De schaal is N. Het plan bestaat uit drie nivo's: op -1 het schaduwstation, op 0 de paradebaan, en op 1 het hoofdstation. Het hoogteverschil tussen de verschillende nivo's zal zo'n 10cm zijn en via klimspiralen overbrugd worden.

Besturing
De besturing loopt via DCC (nu met een trix mobile unit), de wisselschakelingen ouderwets met knopjes. Blokkensystemen en aansturing via de pc heb ik vooralsnog geen behoefte aan.

Railmateriaal
Wat betreft railmateriaal denk ik er nu aan om peco80 voor het zichtbare deel te gebruiken, en een berg minitrix voor het schaduwstation. Daar heb ik ook meteen een vraag over. Ik zag dat peco alleen engelse wissels heeft in code 55 en niet in 80. In het huidige plan zit nog geen engelsmannen, maar het is wel fijn om die mogelijkheid wel te hebben. Is het dan mogelijk om een code55-engelsman tussen de code 80 rails te plaatsen? Of is het misschien toch wijzer om te overwegen om alleen maar code 55 te gebruiken?

Baanplan!
Vanuit het schaduwstation (niet weergegeven) rijdt een trein via de klimspiraal naar het paradestuk op nivo 0 (lichtblauw). Vervolgens klimt de trein via een volgende spiraal naar het station op nivo 1 (donkerblauw). Hier kan de trein doorrijden naar een keerlus of wilde dingen doen in het station.
Het station bestaat uit twee doorgaande sporen, en drie opstelsporen. Daaronder is via het uithaalspoor een rangeerspoor met goederenloods te bereiken. Via dit uithaalspoor kan je ook naar rechts een timesaver op om nog wat meer te kunnen rangeren. Hier moeten dan nog wat industriedingen en loodsen bij.
Rechtsboven in het station is nog een klein zijspoortje aanwezig voor wat ander lokaal spul. Misschien wel volledig met groen overwoekerd.

Het station is het stuk waar ik het meest over nadenk en steeds blijf aanpassen. Zo zit ik nu sowieso met de volgende dilemma's:
- is het uithaalspoor niet te kort?
- gaan de gebogen opstelsporen geen problemen geven?
- de timesaver zit nu niet op een fijne plek. Maar wat is een betere?

Wat vinden jullie ervan?!

Wouter

Hee buurman. Ik hier?!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #1 Gepost op: 11 December 2011, 10:47:16 »
Hoi Wouter,

Leuk plan.
Welke periode rij je? En wat voor treinverkeer heb je in gedachten?

Ik zou denk ik aan de linker/bovenkant van het station nog een inhaalspoor maken. Dan kan daar een stoptrein stoppen en ingehaald worden door een sneltrein. Dat inhaalspoor leg je dan aan het perron, en het middelste spoor ligt dan dus niet aan een perron.
Aan de andere kant kan een trein al ingehaald worden door gebruik te maken van de goederensporen.


Je entree naar je schaduwstation heb je nu linksonder. Rechtsboven ga je met de helix naar het paradespoor toe. Kun je het niet zo doen dat beide helixen zowel naar schaduwstation als paradespoor gaan? Dat geeft meer mogelijkheden tot afwisseling.
Nu heb je een keerlus rechtsonder. Dat betekent dat je een trein kort na elkaar twee keer door het station ziet komen in verschillende richtingen.

Verder zou ik denk ik het schaduwstation nog 10 cm lager leggen. Heb je meer ruimte tussen de verschillende lagen. En je krijgt meer rijlengte ;).

Wat betreft je vraag over engelsmannen: je station is ruim genoeg om ze niet nodig te hebben.

Het uithaalspoor lijkt me lang genoeg.
Opstelsporen in een bocht zijn op zich geen probeem. Alleen koppelen en ontkoppelen gaat minder goed in een bocht.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

loclion

  • Offline Offline
  • Berichten: 266
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #2 Gepost op: 11 December 2011, 13:10:22 »
Hoi Wouter,

Weet je zeker dat je de stations sporen in een boog wilt hebben?
Als de boog niet ruim is genomen krijg je tussen het perron en het midden van het rollend materiaal een gat die groter wordt naarmate de treinen langer worden.
Persoonlijk vind ik dit niet een erg fraai gezicht.

gr Leo.
wat een geluk dat het wat lukt met mijn geluk

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #3 Gepost op: 11 December 2011, 16:47:25 »
Wouter,

Ook kan je vanuit de spiraal wel van het linkerspoor naar rechts in het station, maar aan dce andere kant van het station niet meer terug?

Groetjes,

Ronald
Ronald Brandt

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #4 Gepost op: 17 December 2011, 14:33:08 »
Dank voor de ideeen allemaal!

@Wim: Ik probeer het station een beetje bescheiden te houden (moeilijk trouwens >:(), dus heb daarom in eerste instantie geen extra inhaalspoor neergelegd. Voor het rijden misschien wel weer handig, dus ik hou ‘m in gedachten!
Goed punt trouwens over de rijmogelijkheden en afwisseling – daar ga ik nog even naar kijken. Ook hoogte van schaduwstation zal ik extra rekening mee houden.

@Leo: Het station in de bocht is een compromis. Op deze manier kan ik de maximale ruimte gebruiken, de ruimte tussen rijtuigen en perron neem ik dan op de koop toe. In versie 2 heb ik de boog wel nog groter gemaakt. Straal van het buitenste stuk is nu 140cm.

@Ronald: scherp! overgang is nu toegevoegd.

Zie hier nieuwe versie van baanplan. Heb het hier toch ook eens geprobeerd met engelsmannen. Dit plan gebruikte dus ook code 55 rails ipv 80. Ik vind het zelf best geslaagd!


Hee buurman. Ik hier?!

WouterB

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #5 Gepost op: 31 December 2011, 11:25:22 »
...Je entree naar je schaduwstation heb je nu linksonder. Rechtsboven ga je met de helix naar het paradespoor toe. Kun je het niet zo doen dat beide helixen zowel naar schaduwstation als paradespoor gaan? Dat geeft meer mogelijkheden tot afwisseling.
Nu heb je een keerlus rechtsonder. Dat betekent dat je een trein kort na elkaar twee keer door het station ziet komen in verschillende richtingen.

Wim had hier een goed punt. De rijmogelijkheden op het plan zijn een beetje saai. Sindsdien aan het denken maar heb weinig ingevingen...

Ik kan in ieder geval de keerlus direct na het station vervangen door een verbinding naar het schaduwstation op deze manier.


De vraag is dan hoe de sporen in het schaduwstation gaan samenkomen. Heb even snel in paint twee mogelijkheden neergeflatst.
Linkerplaatje: de twee dubbelsporige verbindingen (rood komt vanuit station, blauw van paradespoor) worden direct aan het schaduwstation verbonden. Hiermee verdwijnen alle keerlussen en wordt het rondjesrijden.
Rechterplaatje: Het schaduwstation ligt in de keerlus van de blauwe aansluiting. Het rode dubbelspoor sluit hier op aan. Oftewel: rondjesrijden kan hiermee ook, maar er zit wel een keerlus in.



Andere mogelijkheid zou misschien nog zijn om het rode spoor ook te verbinden met het paradestuk. Hiermee wordt wel meer afwisseling mogelijk...

Waar ik wel bang voor ben is dat het met deze extra overdekte sporen moeilijk te controleren wordt. Ik heb weinig zin in blokbeveiliging enzo, dus ik moet zelf alles goed in de smiezen kunnen houden. Hoe ingewikkelder het baanplan, en hoe meer er overdekt is, hoe groter de kans op ongelukken. Wat denken jullie hiervan? Hoe kan ik dit het best voorkomen?

Wouter
Hee buurman. Ik hier?!

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1209
  • Spoor N
Re:Wouters baanplan (N)
« Reactie #6 Gepost op: 31 December 2011, 12:03:49 »
Hoi Wouter,

Alternatieven (schematisch getekend). Blauw gaat naar schaduwstation, rood is verbinding tussen station en paradespoor:




Bij beide wordt je baan een wat ingewikkeld samengevouwen hondenbot.

Groeten,
Wim
Grt, Wim