Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frits C
Vandaag om 06:44:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:59:52
Au bord de la Cèze door Schachbrett
Vandaag om 01:17:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:05:47
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
08 November 2025, 23:59:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
08 November 2025, 23:51:12
Halte Assel, een nieuw baantje in H0 door Wim Vink
08 November 2025, 23:46:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
08 November 2025, 23:45:15
Alternatieven voor servo's door Albert de Heer
08 November 2025, 23:33:44
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
08 November 2025, 23:30:48
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
08 November 2025, 23:25:47
US diorama in H0 door Dave.......
08 November 2025, 23:25:22
Waar bouw je de lopi V5 sound in een Fleischmann 4178? door Quinzeedied
08 November 2025, 23:02:56
Raadplaatje door Charles_
08 November 2025, 22:44:33
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door Ronald Halma
08 November 2025, 22:44:03
Rondom Charlois door Huup
08 November 2025, 22:16:23
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
08 November 2025, 21:59:35
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door Dennis1984
08 November 2025, 21:24:40
website Uhlenbrock onbereikbaar door Klaas Zondervan
08 November 2025, 21:00:42
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Huup
08 November 2025, 20:36:20
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Rob Bennis
08 November 2025, 20:24:31
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
08 November 2025, 20:16:51
Treinen willen niet meer rijden door Klaas Zondervan
08 November 2025, 19:26:56
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
08 November 2025, 18:06:52
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
08 November 2025, 18:05:43
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
08 November 2025, 17:49:14
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bor de Wolf
08 November 2025, 17:38:42
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
08 November 2025, 17:37:14
Opnieuw : schakelrail marklin en spoorwegovergang Viessmann door Aartoscar
08 November 2025, 16:54:18
Da's Daz 2 door Huup
08 November 2025, 14:46:21
  

Auteur Topic: Baklengte SLT, waarom korte bakken?  (gelezen 1021 keer)

schaffie

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Baklengte SLT, waarom korte bakken?
« Gepost op: 07 December 2011, 20:54:47 »
Waarom heeft de SLT korte bakken? Bij regionaal materiaal voor nevenlijnen, zoals de LINT kan ik op basis van de meestal geringe reizigersaantallen nog wel begrijpen, dat er voor korte bakken is gekozen. Bij de SLT zijn er zoveel bakken, dat er toch evengoed kan worden gekozen voor bakken met een "normale" lengte?

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:Baklengte SLT, waarom korte bakken?
« Reactie #1 Gepost op: 07 December 2011, 20:56:53 »
Een trein op jacobsdraaistellen blijkt dus minder lange bakken te kunnen hebben (logisch, het gewicht moet nu over netto 1 draaistel verdeeld worden in plaats van 2) dan een trein met losse draaistellen. Zie TGV. Zal, zoals ik net al zei, dus wel met gewicht te maken hebben.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re:Baklengte SLT, waarom korte bakken?
« Reactie #2 Gepost op: 07 December 2011, 21:10:58 »


Hoi

Mat 46 had anders wel bakken van normale lengte, was bovendien aan de onderzijde geheel dicht. Als er een hoogspanning zekering verwisseld moest worden waren ook de schotplaten loodzwaar. Dat van het gewicht gaat dus niet op.

Groet, Fred.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re:Baklengte SLT, waarom korte bakken?
« Reactie #3 Gepost op: 07 December 2011, 21:31:44 »
Het heeft te maken met het feit dat het treinstel open is van binnen en de jacobsdraaistellen:

http://www.treinenweb.nl/materieel/SLT of http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/SLT
Jeroen

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:Baklengte SLT, waarom korte bakken?
« Reactie #4 Gepost op: 07 December 2011, 23:16:34 »
Mat'46 was ook maar 44 meter hoor, en een viertje 87 (en die had in het midden gewone draaistellen, dus daar moet je eigenlijk nog wel de nodige meters vanaf trekken!)