Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 20:55:16
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 20:53:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 141453 keer)

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #360 Gepost op: 29 March 2013, 12:59:16 »
@Frank: Niet zomaar een gordijn Oud-Hollandsche vitrage!  ;) Ik had eerst ons douchegordijn in gedachte, we hebben er zo een met Delfts-blauwe tegeltjes, maar de badkamer is te klein voor een goede foto, ha ha!

@Fred: ik heb contact gehad met SB, maar zij konden niet een aandrijving leveren die laag genoeg was. Ik ga eens kijken of ik iemand kan vinden die een messing huis kan frezen, gebaseerd op het nu gebruikte Roco BR 215 N spoor chassis. Wat extra gewicht kan geen kwaad.

@Robert Jan: bedankt voor de bestelling. De rest van de onderdelen vind je inderdaad op mijn website onder het tabblad "Onderdelen".

@Guillaime: is van die baan ergens meer wat te zien? Vind ik tof!
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #361 Gepost op: 29 March 2013, 14:18:00 »
Hallo Sven,
waarom zou je het huis niet 3D laten printen? Ik denk daar ook sterk aan.
Gr.
Frank
fly with the eagle or scratch with the chickens

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #362 Gepost op: 29 March 2013, 14:35:08 »
Wilde hem ook bestellen, maar dat ging niet!
a. Sobat Kras wordt niet herkend en
b. ik heb geen creditcard.

Jammer.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #363 Gepost op: 29 March 2013, 14:40:21 »
Ik ga dit weekeinde ook een bestelpoging wagen, ziet er geweldig uit. En dat geprinte onderstel met wielen is ook precies wat ik nodig heb!

Puik stuk werk Sven  (y)

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #364 Gepost op: 29 March 2013, 15:16:23 »
@Sobat: Je kunt gewoon via een bankoverschrijving betalen.
Vanmorgen order geplaatst, rond een uur of 8. Kreeg zo net een mailtje van Shapeways dat de betaling en dus de orderbevestiging geaccepteerd is, en dus productie. Verbazingwekkend snel allemaal.

Groet,

Robert Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #365 Gepost op: 29 March 2013, 17:06:04 »
Bedankt voor de complimenten, het is leuk om zoveel enthousiaste feedback te zien.

Ik had nog beloofd het over de aandrijving te hebben...

De juiste aandrijving vinden heeft me misschien wel net zo lang bezig gehouden als het ontwerpen van de stoomtram, want een aandrijving met een asafstand van 17 mm vind je niet bij de bekende aanbieders. Ik had er helemaal geen interesse in om me hier in te verdiepen, maar gaandeweg begon ik er veel plezier in te krijgen om iets voor elkaar te krijgen dat er nog niet was. Weer op Beneluxspoor.net vond ik de oplossing, nl een aandrijving die HansZ had toegepast op een hokjeslok. Via eBay Duitsland twee draaistellen van de betreffende Roco BR 215 in N spoor gevonden, welke exact de juiste asafstand heeft. Ook aan de zijkanten genoeg ruimte voor de 9 mm wielen. De as zelf heeft exact dezelfde diameter als een 9 mm spaakwiel van Halling.at, dus het was een eitje om die twee samen te brengen. De wielen kunnen uit de aandrijving worden verwijderd door het plaatje aan de onderzijde los te wippen van de zes pinnetjes. De wielen trek je met je vingers van de as, maar een wielentrekker is geen ongekende luxe. De Halling wielen gingen er eenvoudig op. Voor H0m kon ik de as van Halling H0m wielen gebruiken. Omdat de stroomafnamecontacten in de spaakwielen steken bij H0m, moesten de contactstripjes in een hobbel gebogen worden, zodat het de binnenkant van de wiel met het midden raakt en niet meer met het uiteinde. Voor H0e is hier geen aanpassing nodig, maar daar heb ik op een gegeven moment ook hetzelfde gedaan om het contact te verbeteren. Voor de motor wilde ik op zoek naar een miniatuurmotor die niet zichtbaar was van de buitenkant. Omdat er model slechts 36 mm is in lengte en de ketel 8 mm ruimte in de breedte heeft, werd dat een lastige klus. Een goede oplossing werd gevonden in een defecte "Slimload" DVD speler/brander van een oude Apple MacBook/iBook. Maar volgens mij zitten die ook gewoon in PC laptops, want het zijn de gewoonlijke fabrikanten zoals o.m. Hitachi, Samsung en Sony die deze produceren. Deze had ik al enige jaren in de rommeldoos liggen, wetend dat de drie motoren erin me wellicht een keer van pas zouden komen. Ik zag dat Bachmann deze ook in een van hun N lokjes heeft zitten. Er zitten drie verschillende motoren in de drive en de buitenste meet precies 8 mm dik. Sommige drives hebben overigens een slanke, langere motor. Die is te lang, helaas voor dit model. Als deze sterk genoeg is om een schijf in en uit de speler te bewegen, dan moet hij vast ook een trein kunnen rijden, dacht ik zo. De as van de motor is helaas net ca 0.2 mm dunner dan het gat van het wormwiel van de Roco aandrijving, maar na het drogen van een dunne coating Loctite 638 was deze dik genoeg om er strak op vast te schuiven. Let wel, de worm ging er pas overheen toen de Loctite droog was. Zo zit hij gecentreerd. Dit werkt verrassend goed, maar omdat het (naar ik mag aannemen) een 3 Volt motor is, moet er wel een 15 Ohm weerstandje tussen. Ik heb dan wel weinig kennis over elektronica, bij mij is het meer een kwestie van proberen. Zonder weerstand gaat de motor roken, met weerstand niet. Hij heeft dan wel echter een beetje meer stroom nodig voordat ie van start gaat. Wellicht doe ik het niet goed en weet een expert beter hoe ik dit met een weerstand of iets anders aan moet pakken. Maar deze oplossing zag ik ook bij Nigel Lawton, die heeft ook 3V en 6V motortjes. Het weerstandje houdt dan ook gelijk de motor op zijn plek. Een koperdraadje aan de andere zijde zorgt ook voor het fixeren van de motor, alsmede twee gestapelde stukjes dubbelzijdige tape onder de motor. Het model is zo gebouwd dat de Roco aandrijving er precies in past. Het kan zijn dat je van het clipje aan de onderkant aan de voorzijde van de trein een beetje af moet vijlen als ie er niet makkelijk in klikt. Zoals ik 'm gemaakt heb, zou het niet hoeven, maar het printresultaat is wel anders als het op een andere zijde opgebouwd wordt bij het printen. Kwestie van even proberen dus.

Op de foto van links naar rechts:
1. Geverfde loopwerk wat in de 3D printset zit. Als je 'm niet gaat motoriseren, is de 3D print een compleet assemblagepakket.
2. De 'Superdrive', met de MacBook motor.
3. Maxxon motor, die is vooralsnog iets te lang, want dan is er geen ruimte meer voor de bevesigingsclip van de roco aandrijving. Maar ik ben nog aan het proberen of dit op te lossen is, want deze kan veel langzamer met zijn 11.000 toeren.
4. Tenshode LH17. Rijdt eigenlijk het mooiste, maar is veel meer zichtbaar in de trein. Kan ook ingebouwd worden, maar dan zul je wel wat van de bodemplaat moeten afsnijden. Volgens mij hoeft er van de ketel niets meer af. Hij steekt circa 2 mm aan beide zijden uit. Ga ik toch een keer proberen in te bouwen, misschien valt ie toch niet zo op.

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #366 Gepost op: 29 March 2013, 23:28:18 »
Ik mag wel zeggen dat je meer varianten in aandrijving hebt gevonden dan ik in mijn bakkertje. Ziet er heel goed uit trouwens, mijn complimenten.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #367 Gepost op: 29 March 2013, 23:56:00 »
Dat is ook maanden onder- en uitzoeken en veel proberen. Wat heb jij dan in jouw Backertje zitten en waarom heb ik daar nog geen foto van gezien (van de aandrijven én het Backertje)?  ;)

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #368 Gepost op: 30 March 2013, 00:00:22 »
Tijd, tijd ,tijd...... Ik ben gewoon nog niet aan toe gekomen. Zelf heb ik een Halling vario-A aandrijving erin, maar veel verder ben ik zelf nog niet gekomen.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #369 Gepost op: 30 March 2013, 10:04:28 »
@ Sven:

Het is een ruim 15 jaar oud tramdiorama op één module. hier wat informatie en hier wat 'nieuwere' foto's.
Zo'n lokje van jou zal het er ook leuk op doen...

Guillaume
« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 10:49:21 door smalspoorcompagnie. Reden: nieuw trucje geleerd voor links - dank Sven »
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Speedy

• Offline Offline
  • Trains Planes & Automobiles
« Reactie #370 Gepost op: 30 March 2013, 10:29:58 »
@Guillaume:
Dus meteen maar even in mijn bladwijzers gezet. Ik wist niet van het bestaan, althans in deze vorm, van een zo uitgebreid diorama van de binnenstad van Doetinchem. Erg mooi om te zien. Inspiratie genoeg voor de komende tijd.

Groet,

Robert Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #371 Gepost op: 30 March 2013, 10:31:21 »
Maf dat ik de titel wel ken, maar de baan nooit gezien heb. Prachtig uiteraard, staande ovatie waard. Daar zou het Backertje niet op misstaan. Als ik in de buurt ben... Of zelf aan de slag! Bedankt voor het delen.

Een woord kun je linken op dezelfde manier zoals je een plaatje linkt. (url=http://link.com)woord(/url) waar de haakjes moeten worden vervangen door [ en ]

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #372 Gepost op: 30 March 2013, 10:43:45 »
Voor dat we misverstanden krijgen: in het museum in Doetinchem is de prachtige grote stadsmaquette van Herbert te zien. Dit van mij is slechts een klein sfeerdioramaatje waar de mensen nog steeds graag naar kijken. (afgelopen weekend in Zutphen naast de schipbrug gezet).

Maar nu terug naar jouw bouwsels Sven; ik ga er maar eens een bestellen!

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #373 Gepost op: 30 March 2013, 10:48:56 »
@Sobat: Je kunt gewoon via een bankoverschrijving betalen.
Vanmorgen order geplaatst, rond een uur of 8. Kreeg zo net een mailtje van Shapeways dat de betaling en dus de orderbevestiging geaccepteerd is, en dus productie. Verbazingwekkend snel allemaal.

Groet,

Robert Jan

Ga het nogmaals proberen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #374 Gepost op: 30 March 2013, 10:52:49 »
Guillaume, succes met de bouw het verven. Met een beetje toewijding kun je 'm in een weekend of in een week op de avond afmaken. Grondverf spuiten, lichtjes schuren, grondverf spuiten, groen spuiten (Ben erg tevreden over het resultaat met Tamiya Deep green XF-26) en dan details met Tamiya zwart, Humbrol 16 (messing), Revell 90 (staal), Revell 93 (koper). Schildjes erop en afwerken met zijdematte lak. Opvullen met lood en dan is ie klaar.

Zal van de week plaatjes uploaden wat welke kleur moet hebben. Dan gaat het een stuk sneller dan als je alles uit moet zoeken.

Ziet ik het goed en heeft je tramlok nummer 12 op de kop, maar Silvolde schildjes met nummer 13 aan de zijkant?  :o  ;D
« Laatst bewerkt op: 30 March 2013, 12:07:37 door Sven. Reden: Aanvulling bouwproces. »