Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 17:52:45
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:27:35
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn1974
Vandaag om 16:49:56
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 14:24:49
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 12:24:48
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 09:35:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 08:43:35
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door Quinzeedied
Vandaag om 07:45:53
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 140801 keer)

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #225 Gepost op: 07 February 2013, 14:43:15 »
Ja af en toe moet je ook wel eens iets opruimen.Het afgelopen jaar heb ik een redelijk groot aantal modellen, die niet passen in het thema waar ik mij nu op toeleg, verkocht.Dat geeft dan weer heel wat kastruimte en banksaldo om iets te kopen of maken.

Overigens vind ik dat je het allemaal binnen opvallend korte tijd uitwerkt.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #226 Gepost op: 07 February 2013, 15:39:57 »
Korte tijd? Het eerste draadje is hier van december 2011. Maar goed, ik ben altijd sneller dan LS models, zoals ik lees.  ;D
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #227 Gepost op: 07 February 2013, 19:16:17 »
Ja Sven, dus ruim een jaar.Nou dat is sneller dan ik ga met mijn RTM Backertje.Daar ben ik al een paar jaar mee bezig.Ik heb dan ook een drukke baan en de kinderen.Zoals een vriend zei : Als je wat minder kinderen maakt , heb je meer tijd om treintjes te maken.Dus doe ik nog maar alsof ik kinderen maak en maak ik een stoomlocomotief waarvan het lijkt of hij op stoom  rijdt.

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #228 Gepost op: 07 February 2013, 20:22:42 »
Ziet er mooi uit Sven. Maak me nog wel steeds zorgen over de laagjes-effecten op 3d prints, maar jouw lokje ziet er goed uit.

Ken je overigens dit project: http://www.kickstarter.com/projects/theflexiscaleco/3d-printed-kits-of-the-ffestiniog-englands-from-la   
Ook wel heel bijzonder.

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #229 Gepost op: 07 February 2013, 20:37:40 »
Wel Guillaume op een ander forum kwam ik ook een link tegen over dit project.Zo te zien hebben die 3- prints toch wel erg duidelijk een suikerklontjes oppervlaktestructuur.Zelfs bij een print in 1 : 25.
http://blog.jaggeree.com/post/36346126193/printing-trains

Vriendelijke groeten ,
Jan den Haan
« Laatst bewerkt op: 07 February 2013, 20:39:41 door JanHdH »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #230 Gepost op: 07 February 2013, 21:06:08 »
Dat is een verouderde gedachte, Guillaume en Jan. Op mijn prints zie ik echt geen laagjes. Het is echt bijna perfect. Alleen als je uiteraard de foto's een paar keer vergroot ziet, zoals ik in dit draadje heb gepost, dan kun je wel de structuur zien. Maar in het echt is alleen de breekbaarheid van hele dunne uitstekende delen nog een belemmering. In schaal nul zal dat niet zo'n probleem zijn, daar is alles dik genoeg.

Ik heb een beetje moeite met dat Kickstarter project. Ik vind het een verkeerde manier van het gebruik van Kickstarter. Het is om projecten van de grond te krijgen, die zonder de financiering niet zouden plaats vinden. Dat project lijkt gewoon met puur commerciële bedoelingen opgezet. Een statement dat je alleen zo een accuraat model kunt krijgen (in resin!) is ook een boute bewering. Je zult dingen moeten aanpassen in de kleinere schalen omdat er anders te fragiel wordt of er gewoon niet goed uitkomt. Soms moet je abstract werken. Ik had er ook over nagedacht om mijn lok op Kickstarter te zetten, maar om bovenstaande redenen heb ik dat niet gedaan.

Toch voor een spoor nul uitvoering van de B&R ga ik het overwegen. Daardoor kan het dan heel snel klaar zijn en weet ik of het eruit kan wat betreft interesse voor het model.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #231 Gepost op: 07 February 2013, 21:11:17 »
Voor de duidelijkheid: afhankelijk van het gebruikte materiaal in 3D kun je wel laagjes zien. Het goedkopere, maar buigzamere materiaal kan niet zo fijn printen. Daar zul je het wel zien.

smalspoorcompagnie

• Offline Offline
  • Guillaume Veenhuis
    • Guillaume's Smalspoorcompagnie
« Reactie #232 Gepost op: 07 February 2013, 21:32:27 »
De laagjes op jouw model zag ik op de foto's inderdaad ook niet. Ik schrok wel van de foto's van het model van de Quarry Hunslet. Dat is het beeld wat ik heb van 3d-printen op dit moment (en dus niet goed genoeg). Maar het kan ook aan het materiaal liggen. De wat grotere schalen geven de laagjes-structuur waarschijnlijk ook wat meer weer, terwijl je vanwege de vele details moeilijk kunt gaan plamuren en schuren. Precies wat ik ook al vond bij de Chris Ward modellen.
Hoewel ik heel erg veel interesse in het project heb vanwege het onderwerp (slate quarrie zijn - zeg maar - helemaal mijn ding  ;) ) vind ik de gebruikte methode met het scannen ook erg interessant. Op deze manier komen oude en nieuwe technieken mooi bij elkaar.
Over het idee dat een model in meerdere schalen te printen is als het eenmaal ontworpen is denken we toch allemaal hetzelfde  ;)

Ga vooral zo door Sven!

Guillaume
Guillaume (Smalspoorcompagnie)

http://smalspoorcompagnie.blogspot.com/

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #233 Gepost op: 07 February 2013, 23:01:26 »
Da's onjuist, Guillaume. Zichtbare lijnen zitten niet in het ontwerp, maar die ontstaan door het gebruikte printmateriaal en de resolutie van de printer. Chris Ward heeft beiden gewoon in een mindere kwaliteit, al beweert hij onterecht dat hij het best mogelijke gebruikt. Zijn modellen zijn veel minder gedetailleerd, dat zou zijn materiaal ook niet aankunnen. Bij hem moet je ook echt schuren om het nog te redden.

Je kunt wel een klein model groter schalen, maar niet andersom en is het helemaal niet zo vanzelfsprekend. Een 1:43.5 model kan veel meer details en uitgewerkte details hebben dan een H0e/m model. Chris Ward verandert echter niets aan zijn al eenvoudige modellen, wat ontzettend jammer is, omdat je juist zoveel meer kan laten zien. Het is meer werk, zoals je hier al meer dan een jaar kunt lezen. In H0e moeten alle dunne leidingen en buizen dikker dan werkelijk gemaakt worden, dus je snapt al hoe log alles eruit komt te zien als je het zo omzet. Voor de vertaling van 1:64 naar 1:87 heb ik het hele model nagelopen en heel veel aangepast. Het gaat wel sneller, uiteraard, want je hoeft niet meer van de grond af op te bouwen.

Het ziet eruit dat ik niet ontkom aan een nul model. Al is het alleen maar om mijn gelijk te bewijzen. ;)

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #234 Gepost op: 08 February 2013, 12:56:54 »
Nou Sven het kostte enige moeite je zover te krijgen dat je gaat inzien dat spoor 0 onvermijdelijk is voor iemand die voor kwaliteit gaat, maar het lijkt toch te lukken.

Wat betreft de suikerklontjesprint duidde ik eigenlijk op de 3D-prints van het Kickstarter project.Voor zover te zien op de foto's die je ons laat zien zijn jouw prints veel beter.Ik kwam ook nog een Duits bedrijf tegen dat mooie 3-D prints maakt en deze ook van verschillende materialen kan printen zoals "RCP 30" en "RCP 100" , die zoals zij schrijven geschikt zijn voor "Urmodelle für Vulkanisieren" en dus om messing of nikkelzilver gietstukken te laten maken.zie http://www.micro-rp.com/prototyping/materialien/materialien.html Het zal allemaal niet goedkoop zijn  maar dan zit het met de stevigheid en duurzaamheid wel goed.

Overigens zag ik op een ander forum nog een verwijzing naar een bedrijf die echte zakjapanners maakt d.w.z. Japanners op broekzakformaat : http://www.heise.de/newsticker/meldung/Erster-3D-Druck-Passfotoautomat-auf-Ausstellung-in-Japan-1748271.html .Zij werken daar ook met 3D-fotografie zoals naar ik begrijp eveneens bij de locomotiefjes in de leisteengroeven in Wales.Misschien komt er hier ook wel een bedrijf die dit gaat doen.Het zou wellicht een aardig idee kunnen zijn voor Preiser.Je eigen familie op het perron van de modelbaan of bij Guillaume op de brug.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #235 Gepost op: 08 February 2013, 13:00:18 »
Ik zou het vooral voor jou doen, Jan. Je hebt al zoveel voor mij gedaan.  (y)

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #236 Gepost op: 08 February 2013, 13:11:58 »
Dat waardeer ik op mijn beurt bijzonder.

Jan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #237 Gepost op: 08 February 2013, 14:01:42 »
Betreffende een spoor nul model: Ik heb even rondgekeken voor passende wielen voor het Hornby 0-4-0 model, welke een goed donor chassis is, maar met wielen met twaalf spaken. Romford en Alan Gibson hebben geen wielen met acht spaken. Suggesties?

Anders moeten jullie het daar mee doen. Wel mooi is de stang tussen de wielen, dat heb ik juist weer niet bij de kleinere modellen.

Jan den Haan

• Offline Offline
« Reactie #238 Gepost op: 08 February 2013, 18:24:11 »
Hallo Sven,

Zelf heb ik ook nog even gekeken bij Slaters https://slatersplastikard.com/wheels.php , maar daar zag ik ook geen geschikte wielen.Wel heeft Henke in Berlijn die veel 0e en ook wat 0m heeft http://www.modellbauhenke.de/index_d.php locomotieven in het programma die geschikte wielen hebben zoals de Saksische IV K die wielen heeft met een diameter van 760 mm.Het aantal spaken kan ik niet goed tellen op de foto.Het lijken mij er 8 te zijn.Kijk zelf maar http://www.modellbauhenke.de/html/triebfahrzeuge_d.php?product=4k .Deze wielen hebben weliswaar nog al grote contragewichten, maar verder lijken ze heel geschikt.De nieuwe eigenaar, Torsten Winkler, die de zaak van de oude heer Henke overgenomen heeft is altijd erg bereidwillig losse onderdelen te leveren.

Henke heeft ook wielen die bedoeld zijn om de oude Märklin-Minex 0e stoomloc te verbeteren. http://www.modellbauhenke.de/html/zubehoer_d.php?product=div#Minex
Deze hebben en diameter van 20,8 mm op het loopvlak en 10 spaken.Daarmee zijn deze wielen wel geschikt voor de RTM Backertjes 18-40 en de Werkspoor, Henschel en O & K 3-assers, maar niet voor de RTM 12-15 en de TNHT B & R locomotieven.

Verder heeft Henke ook rails voor 0e en 0m http://www.modellbauhenke.de/html/zubehoer_d.php?product=gleise .

Voor de aandrijving gaat mijn voorkeur uit naar de Exactoscale wormwielkastjes.Deze zijn er met een 1:30 en 1:40 vertraging http://www.exactoscale.co.uk/drawings/4GB%20126A.pdf .Ze hebben ook nog een tandwielkastje met een 1:2 vertraging http://www.exactoscale.co.uk/drawings/4GB%20112A.pdf Deze kastjes worden geleverd via C & L http://www.finescale.org.uk/ Met dit soort aandrijving is het mogelijk een mooi gecompenseerd chassis te maken.

Ja de koppelstang tussen de wielen is wat anders.Daarvoor meet ik eerst de afstand tussen beide assen met een digitale schuifmaat op de 1/100e mm.Daarna op de freesbank met uitlezing middels digitale linealen de gaten voor de kruktappen ook op de 1/100e mm boren.Wanneer je dit niet zo nauwkeurig doet is de kans groot dat de rondgang van de wielen niet soepel is en dat er een zwaar punt in zit.Dan rijdt zo'n locje toch een beetje kreupel.

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #239 Gepost op: 15 February 2013, 18:27:28 »
Zo, H0m/H0e model binnen. Dus nog kleiner, maar niet minder mooi...

Eerst zonder dak, om even beter naar binnen te kijken:

Dan de statieportretten:

Om de grootte een beetje in te schatten op een toetsenbord gezet:

Koppelt mooi met een Parkside Dundas rijtuig:

Koppeling compatibel met Egger Bahn, Roco ed.