Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:30:01
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 23:26:21
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
Vandaag om 23:23:34
Station Roodeschool door Sikko
Vandaag om 23:05:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door lrrw
Vandaag om 22:33:23
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door RICROO
Vandaag om 22:18:35
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 22:14:13
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door spock
Vandaag om 22:11:03
Railcom zender bouwen door AP3737
Vandaag om 22:01:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 21:53:32
Rails roestig verven door Sven
Vandaag om 21:49:59
19 Toen door defender
Vandaag om 21:49:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 19:30:56
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door Dave.......
Vandaag om 19:30:36
20 jaar BNLS door Marco1044
Vandaag om 19:29:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:27
Handregelaar aan IB Basic door laurent
Vandaag om 18:51:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 18:37:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:59:07
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 17:50:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:19:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door KNed
Vandaag om 16:41:47
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 16:33:28
Spoorhumor door Eric B
Vandaag om 12:21:56
? Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door Arjan6511
Vandaag om 11:43:27
EifelBurgenBahn door Jelmer
Vandaag om 11:35:34
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door damngrazy
Vandaag om 11:11:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:01:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:39:45
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Rick
Vandaag om 10:12:45

Auteur Topic: BNLS Werkspoor - Zelfbouw tramlocomotief  (gelezen 140888 keer)

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Zelfbouw tramlocomotief
« Reactie #165 Gepost op: 08 January 2013, 00:10:19 »
Dan leun ik nog ff achterover ;D

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #166 Gepost op: 08 January 2013, 00:15:30 »
Omgeschaald 1/64 -> 1/87 heb je dan een motortje nodig van 9,5 mm breed  ;D
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #167 Gepost op: 08 January 2013, 00:19:27 »
Je moet wel meer aanpassen dan alleen de motor. Het hele drijfwerk moet kleiner. Ook daar ben ik mee bezig c
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

J. Moors

• CNC fresen
  • Offline Offline
    • J.M.Models
« Reactie #168 Gepost op: 08 January 2013, 00:29:22 »
Ik had een tijdje niet gekeken, maar ben erg verrast met het resultaat. Zelf ben ik ook aan het stoeien met de Halling aandrijving en ik denk dat ik de ketel zoveel mogelijk van messing ga maken i.v.m. gewicht op de wielen voor trekkracht.

Ik ben nog veel te druk bezig met mijn LTM rijtuig.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #169 Gepost op: 08 January 2013, 06:21:19 »
Of wat vloeibaar lood in de ketel.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 08 January 2013, 07:57:34 »
Dat gaat wel klotsen tijdens het rijden.  ;D

Ik ben zelf altijd huiverig voor zelf lood gieten vanwege de giftige dampen en gebruik daarom meestal loodkogeltjes van de hengelsportwinkel.

No dress rehearsel, this is our life.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #171 Gepost op: 08 January 2013, 08:09:00 »
Ik niet. Ik heb al flink wat lood gegoten en inderdaad er komen akelige dampen af. Maar als je je neus er niet bovenhangt, een mondkapje draagt en de afzuigkap vol aan zet is er weinig aan de hand. Wel oppassen voor loodspetters en steeds je handen wassen vanwege dat loodstof, maar dat zijn weer een andere risico's.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #172 Gepost op: 08 January 2013, 10:06:52 »
Ik giet met tin, bij voorkeur afgedankte/gedeukte/gebroken bekers en andere reut uit de kringloopwinkels etc. Het soortelijk gewicht is misschien iets lager, maar het verwerkt wel prettig moet ik zeggen en het lijkt me wat steviger als lood. Vooral handig als je bv chassis wil gieten en zo. Hoewel ik denk dat de damp ook hier niet echt gezond is.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,32096.msg619508.html#msg619508
Ik ben nu een mal aan het maken voor de waterbakken van m'n 6700 waarin ik probeer de klinknagels mee te gieten, ik laat wel horen hoe het afloopt...
RETROBAHN A.G.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #173 Gepost op: 08 January 2013, 12:24:12 »
De letterlijke vertaling van fluid lead is vloeibaar lood. Fluid lead wordt hier in Engeland verkocht aan modelspoorders, maar dat is dus geen plas lood, maar miniscule loden bolletjes, die je met verdunde houtlijm vastzet in bijvoorbeeld de ketel. Ook inzetbaar voor het vissen op schaal.  ;)

Ik zou zelf nooit lood gieten. Dan eerder tin.

Plaatje van en meer info op:https://www.eileensemporium.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=eny_fly_default.tpl&product_id=3462&category_id=224&keyword=Fluid+lead&option=com_virtuemart&Itemid=9

skiptram

• Offline Offline
    • skiptram
« Reactie #174 Gepost op: 10 January 2013, 09:50:19 »
De drie polige motor van de Halling aandrijving heb ik vervangen door een vijf polige Tenshodo. Past er perfect in en is bovendien veel smaller (13 mm tov 18 mm). Daar was het me ook in eerste instantie om te doen. Opnieuw vraag ik me af waarom Halling zijn motors niet naar deze tijd brengt...

Beste Sven,
De drie polige motor van Halling is wellicht ouderwets maar zeer betrouwbaar en goedkoop en dat is de reden dat de fabrikant zich hieraan houdt . In de GT4 van Halling zijn de open cad motoren van Maschima wel gebruikt en deze trams lopen beduidend langzamer. Maar mijn ervaring ( en die van andere modelbouwers) is dat ze ook zeer warm worden. Dus pas op voor een oververhitte stoomtram en neem eerst proeven.
Groet Paul Sassen
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook: https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #175 Gepost op: 10 January 2013, 10:24:24 »
Bedankt voor de adviezen en bezorgdheid. De motor is al verkrijgbaar voor rond de 14 euro, dus van de bron moeten ze dit veel voordeliger kunnen krijgen. De Halling motor is helemaal niet slecht, dus ik kan me voorstellen dat ze geen reden zien om deze te vervangen. Voor de H0 Hallingmodellen hoeft de motor vast niet smaller. Maar voor mij wel dus.

Uiteraard ga ik het wel duurtesten, maar de 1:1 lok ging niet harder dan 40 km/u, dus echt heet zal ie niet worden. We zullen wel zien hoe het gaat.

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #176 Gepost op: 13 January 2013, 12:52:09 »
Weet iemand wanneer er zo'n beetje stoomverwarming in de Backertjes kwam? Het zal ongetwijfeld wel heel specifiek zijn per bedrijf (dit is de TNHT uit Noord-Holland), maar het zou ook zomaar kunnen dat dat rondom 1906, het jaar waar ik mijn loc voor ontwerp, dat nog helemaal niet gangbaar was. Ik zie daar in het boek van Harterink en Mook in de index niets over terug.

MR

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 13 January 2013, 18:47:32 »
Uit A. Dijkers: De rijtuigen van de Nederlandse  Stoomtramwegen blz. 16 Leiden 1987 ISBN:90-9001756-9

Citaat
Verwarming
Aanvankelijk bestond er geen verplichting de rijtuigen te verwarmen. Later was dit bij interlokale tramdiensten - en dat waren de stoomtramdiensten in het algemeen - wel het geval. Voorzover er in de eerste tijd iets aan verwarming werd gedaan, gebeurde dit door middel van potkachels in de rijtuigen of (bij voorbeeld bij de GSTM, GOSM en RTM) heetwaterbussen. Die bussen voldeden nauwelijks. Bij de GOSM en GSTM werden zij vervangen door bakken met gloeiende briketten!
Een betere oplossing vormde de uit België afkomstige Rosé-kachel. Dit was een voor toepassing in spoor- en tramrijtuigen ontworpen model kachel dat, onder de vloer gemonteerd en aan de buitenzijde van het rijtuig bij te vullen, zijn warmte binnen afstond via een als radiator werkende schoorsteenpijp naar het dak of (OSM, GSTM) door middel van in pijpen circulerend water.
Met de nieuwere rijtuigtypes verscheen tegen 1900 de stoomverwarming (ribbenbuizen op de vloeren, tussen de rijtuigen verbonden met slangen), te voeden door de locomotief. Dit was de effectieve en blijvende methode, doch zij is lang niet overal toegepast. Bij de RTM werd er in 1886 een proef mee genomen, maar het systeem werd pas op grotere schaal toegepast op haar stoomtramlijnen van Rotterdam naar het zuiden, waarvan de eerste in 1898 werd geopend. Bij de SBM werd de stoomverwarming al in 1887 ingevoerd. Waar men op stoomverwarming overging, werd zo'n installatie in de oude rijtuigen meestal alsnog aangebracht. Bekend is de invoering van stoomverwarming bij de DSM (1895), GS (1904), TM (1906), GSTM (1907), GOSM (± 1910), NTM (1917) en ZSM (1922). Bij de nieuwere stoomtrambedrijven werd zij in het algemeen direct ingevoerd.
In motorrijtuigen werd voor de verwarming vermoedelijk steeds gebruik gemaakt van het motorkoelwater. Voor de mee te voeren aanhangrijtuigen viel men weer terug op Rosé-kachels. Pas toen de meeste stoomtrambedrijven al waren opgeheven, kwam daar-
reen alternatief met olie als brandstof.
« Laatst bewerkt op: 18 January 2013, 12:40:00 door MR »

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #178 Gepost op: 30 January 2013, 13:54:56 »
Ik zie dat ik nog niet bedankt heb voor de info over de stoomverwarming. Dat zette mij er toe aan hetzelfde boek er ook bij te pakken (helemaal niet aan gedacht) en er staat bij de rijtuigen van "mijn" lijn, de TNHT nog meer info over. Zo vanaf 1905 lijkt er toch op de hele lijn stoomverwarming in te zitten. Maar omdat ik op plaatjes nog helemaal niets terug kan vinden hoe dat dan gemonteerd was in exact deze tram, laat ik het nog achterwege. Het is vaak toch naderhand pas geïnstalleerd, al betwijfel ik dat bij mijn voorbeeld. Zo lang ik het niet zeker weet, ga ik niks verzinnen en heeft deze locomotief geen stoomverwarming.

Terwijl ik (letterlijk) zit te wachten op de levering van UPS vandaag van de geprinte 1:64 kap, is ondertussen ook het ontwerp voor het 1:87 model af. Dat ging een stuk sneller, omdat ik er nu achter kwam dat ik veel en veel te gedetailleerd zat te werken (wel ideaal voor een redelijk makkelijk vertaling naar een nulspoor model, later) en ik de bestaande onderdelen "alleen maar" hoefde te streamlinen en controleren en veranderen naar naar een goede print straks in 1:87. Hieronder de plaatjes van het 1:87 model, welke van hoek naar hoek 36.8 mm is.

Interessant aan beide model (beide schalen) is ook dat ik de input van Marty gebruikt heb, eerder in dit draadje. Hij klaagde over de dikke wanden. De wanden zijn nu dun aan de "raam"zijde (0.3 mm) en worden dikker richting bodemplaat. Of dit in de praktijk werkt zal ik pas weten als ik een print in handen heb. Ik ben van plan als variant nog een geëtste buitenkant ga ontwerpen, dat je dan combineert met een ketel met details als 3D print. Eerst maar eens zien of dit bevredigend is.

Dus, plaatjes van het 1:87 model. Zoals je op het onderste plaatje kunt zien, is de kap los van de rest. Nog los op te zetten/in te prikken: lantaarnhouderpinnen (0.4 mm messing buisje), naam- en nummerplaten (reeds geëtst) en eventueel een dun koperdraadje van de dom naar de fluit.

Jan den Haan

• Offline Offline
  • RTM en Furka-Oberalp Bahn in 0m, NS jaren '20 in 0
« Reactie #179 Gepost op: 30 January 2013, 19:44:01 »
Hallo Sven,
Ziet er erg mooi uit.Zit de geluiddemper/knalpot van de vacuümrem er ook al op?Zelf ga ik deze en enkele andere onderdelen de komende dagen op de ketel van mijn RTM Backertje solderen.

Ik vraag mij af wat meneer Ward zou vinden van jouw lokje.Zijn model ziet er wel erg primitief uit in vergelijking met de jouwe  http://www.chrisjward.co.uk/Dutch%20Steam%20Tram.html .

Vriendelijke groeten,
Jan den Haan