Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 17:28:37
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
Vandaag om 17:22:39
Houten 23 Augustus 2025 door Pommie
Vandaag om 17:10:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 17:00:30
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Ik ben aan het opruimen. door Pauldg
Vandaag om 16:02:46
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Marc tramt
Vandaag om 11:49:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47
Bauarbeiten im gange door 741230
28 July 2025, 20:09:29
  

Auteur Topic: Grensovergang  (gelezen 9175 keer)

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Grensovergang
« Gepost op: 03 December 2011, 12:08:58 »
                                                   
                                                     
                                                     Grenspaal Oldenzaal-Bad Bentheim

Hallo,
Heeft u zich ooit wel eens afgevraagd hoe een trein de grens overkomt? Sinds ik duidelijk heb welk thema'(s) mijn toekomstige modulebaan "Tubantia" krijgt, namelijk Twente in de jaren 70, 80, 90 en 2000  met de nadruk op Hengelo NS, Hengelo GOLS, Akzo, MBS en Bad Bentheim.
Met de laatste kwam mijn interesse in de grensovergang tussen Twente en kreis Bad Bentheim.
Ik ben op een mooie zaterdag op de motor naar de NS-DB grens getogen.

                                                     
                                                      Links NS rechts DB 

Merk op dat alles in Duitsland wat groter is, de betonnen bielzen zijn langer, de railstaven zijn  dikker.

                                         
                                          Spoor richting Oldenzaal

In de verte staat een Duits-sein op groen want de Grensland-Express komt er aan.

                                         
                                          Grensland-Express

De Grensland-Express is een samenwerkingsverband tussen Syntus en de Bentheimer eisenbahn. De trein rijd van Hengelo-CT elk halve uur naar Bad Bentheim en viceversa zie ook: http://www.grenslandexpress.nl/

Op het Duitse deel liggen nog wat gele kasten van Bombardier tussen de rails, iemand een idee waar die voor dienen?

                                                         
                                             
                                              Bombardier kasten

                                             
                                             Spoor richting Bad Bendheim

Zo dit alls "Ter leering ende vermaeck"

Ride On

Rino
Ride On

Rino

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7283
Re:Grensovergang
« Reactie #1 Gepost op: 03 December 2011, 12:18:15 »
In Zweden dienen die platen voor de blokschakeling.
Als het laatste rijtuig of wagon de laatste plaat gepasserd is
schakelt het bewuste sein rood. Neem aan dat dat hier
ook het geval is.


Links staat net voor het dwergsein een hoofdsein.


Deze dus.

vrgr Steef
« Laatst bewerkt op: 03 December 2011, 12:25:17 door Stedahult »
Mvh Steef

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Grensovergang
« Reactie #2 Gepost op: 03 December 2011, 12:23:49 »
Ik gok dat het een etcs balise is die de systeemwisseling LZB/PZB - ATB en GSMR regelt.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Grensovergang
« Reactie #3 Gepost op: 03 December 2011, 13:04:15 »
Het is inderdaad een balise, deze kunnen diverse zaken regelen. Zelf rijd ik daar niet met de trein dus kan het niet beoordelen.

Het kan een transisitie van ATB naar PZB / LZB te weeg brengen, GSM-R net moet de machinist altijd handmatig omschakelen. Ik zal ook eens wat foto's en een filmpje maken hoe het in zijn werk gaat!

Leuk draadje! gr, Silvester
Gr. Silvester

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Grensovergang
« Reactie #4 Gepost op: 03 December 2011, 13:57:50 »
'Altijd' is altijd gevaarlijk  ;) Ik kan mij slecht voorstellen dat het datakanaal van GSM-R niet gecontroleerd op het goede land wordt gezet.

Maar een filmpje van een systeemwisseling is natuurlijk altijd bere interessant!  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Machinist Johan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
  • gevorderd beginner
Re:Grensovergang
« Reactie #5 Gepost op: 03 December 2011, 14:28:32 »
   
                                            ...geknipt...         


                                         
                                          Spoor richting Oldenzaal

In de verte staat een Duits-sein op groen want de Grensland-Express komt er aan.

                                            ...geknipt...


dit is geen Duits maar een Nederlands sein. het betreft een voorsein en kan dus alleen geel en groen tonen. Omdat het volgende hoofdsein op geel of groen staat, staat het voorsein op groen. had het hoofdsein op rood of geel-knipper gestaan, dan was het voorsein geel.

johan

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Grensovergang
« Reactie #6 Gepost op: 03 December 2011, 14:46:58 »
@ Johan

Ik heb effe de foto wat uitvergroot maar ik zie toch echt 3 lampen en dan de vorm?

Rino

Oeps Foto vergeten

                                          
« Laatst bewerkt op: 04 December 2011, 02:50:45 door Rockerbox2 »
Ride On

Rino

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Grensovergang
« Reactie #7 Gepost op: 03 December 2011, 14:58:38 »
De vorm, rechthoekig achtergrond scherm aan de bovenzijde, geeft aan dat het een voorsein is. Wat ook nog wordt aangekondigd door de witte bakens die ervoor staan, die lijken heel erg op de Duitse aankondiging-borden van een voorsein, ook wit met schuine zwarte strepen. Dat er drie lampen inzitten doet dan niet terzake.En ook omdat je richting Oldenzaal kijkt, lijkt het mij erg onwaarschijnlijk (sterker nog, dat weet ik zeker ;D), dat hier een Duits sein staat ;)

Nog even het verschil tussen een Duits voorsein en een Nederlands voorsein, hier met drie lichten (waarvan er maar 2 in gebruik zijn, geel of groen)

Ik gok dat het een etcs balise is die de systeemwisseling LZB/PZB - ATB en GSMR regelt.

Het is inderdaad een balise, deze kunnen diverse zaken regelen. Zelf rijd ik daar niet met de trein dus kan het niet beoordelen.

Het kan een transisitie van ATB naar PZB / LZB te weeg brengen, GSM-R net moet de machinist altijd handmatig omschakelen. Ik zal ook eens wat foto's en een filmpje maken hoe het in zijn werk gaat!

Leuk draadje! gr, Silvester
Inderdaad, een leuk draadje, dat van die verschillende spoorstaafdiktes valt niet zo op als je er met 100km/h oberheen is half Duits en Nederlands overheen raast.

Die gele platen zijn inderdaad ETCS-balises, bedoelt om een transitie ATB naar PZB(=Indusi)/LZB (en andersom als je weer naar Nederland rijdt) teweeg te brengen, ik heb het gisteren nog zien gebeuren in m'n lokkie. Dit werk alleen maar als de trein is uitgerust met ETCS.
De GSM-R die Silvester bedoelt is de Communicatie GSM-R (contact machinist-treindienstleider), de Data GSM-R, die de data overbrengt voor ETCS-level2 en 3, wordt wel omgeschakeld, dit gebeurt bij Galder/Hazeldonk* (*doorstrepen wat niet van toepassing heb, heb er geen wegbekendheid :P) ook op de HSL naar Antwerpen, of daar de communicatie GSM-R wordt omgeschakeld weet ik niet.
« Laatst bewerkt op: 03 December 2011, 15:14:11 door nederduitsemeester »
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:Grensovergang
« Reactie #8 Gepost op: 03 December 2011, 18:39:26 »
Ik had inderdaad over het "data" heen gelezen :-X
het telenet werk schakelt de mcn altijd zelf om.
De data verbinding word opgebouwd (ik praat over het traject kijfhoek-oberhausen) op de kijfhoek of bij zevenaar oost.
In de cabine word dit door een incoon weergegeven. Als de loc vebrinding heeft met het RBC "inbellen" kan de transitie van ATB naar ERTMS level 2 volgen. Bij de Sophiatunnel en de Zevenaartunnel kan men de transitie accepteren, doe je dit niet dan volgt een snelremming.
Als je een trein rijdt vanaf de kijfhoek rijdt je ATB met NL netwerk voor de gsm-r. Echter kun je wel via het dataverkeer een trein oproepen in Ebula (soort dienstregeling weergave) vertrek met 1500v. Voor de sophiatunnel word ingebeld, in de tunnel volgt de transitie ATB > ERTMS. In de sophiatunnel worden dan de stroomafnemers neergelaten en de spanning van 1500v --- omgeschakeld naar 25kV~ daarna de stroomafnemers weer tegen de draad.
Er volgen dan nog 3 fasescheidingen op de Betuweroute. Dan vlakt voor de Zevenaartunnel worden de beugels weer neergelaten en omgeschakeld naar 1500v ---. In de tunnel wordt dan weer de transitie naar ATB aangeboden.
Bij de grensovergang wordt het GSM-R netwerk omgeschakeld naar GSM-R D (Duitsland).
Het laatste NL sein word al bediend door Duitsland.
Daarna volgt een balise die weer een transitie aanbied van ATB naar PZB/LZB. Er word nog onder de 1500v--- doorgereden tot Emmerich. Bij een doorgaande beweging (doorkomst) laat je de beugelszakken en schakel je om naar DB spanning en na het perron weer de beugels opzetten. Bij een stop te Emmerich laat je de beugels zakken na de stop of tijdens het binnenrijden en bel je de treindienstleider "Fahrdienstleiter" om de spanning om te schakelen en na toestemming beugels op, sein veilig en rijden maar! Dan is de trein volledig "omgeschakeld".

Foto's zal ik nog maken als het uit komt!

Gr. Silvester
Gr. Silvester

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re:Grensovergang
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2011, 22:05:33 »
dit is geen Duits maar een Nederlands sein. het betreft een voorsein en kan dus alleen geel en groen tonen. Omdat het volgende hoofdsein op geel of groen staat, staat het voorsein op groen. had het hoofdsein op rood of geel-knipper gestaan, dan was het voorsein geel.

johan

Klopt helemaal. Waarschijnlijk is het een hoofdsein geweest. Rode lamp eruit, achterplaat als voorsein uitgevoerd en voorzien van bakens.

Overigens, vanuit Oldenzaal rechterspoor naar Bentheim, in NL, kom je ook een hoofdsein tegen dat alleen rood of groen kan tonen. NL nummer, maar met Duits "Mastschild".
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Grensovergang
« Reactie #10 Gepost op: 16 December 2011, 15:09:13 »
Heb je daar een foto van????

Rino
Ride On

Rino

MAGG

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
  • In m'n vrijetijd spoor ik niet...
Re:Grensovergang
« Reactie #11 Gepost op: 18 December 2011, 03:24:16 »
Nope...
Michaël is op 9 september 2016 overleden.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Grensovergang
« Reactie #12 Gepost op: 18 December 2011, 13:06:39 »
Bedoelen jullie deze?

DE-2 169 bij De Lutte, 13-06-1992
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rockerbox2

  • Offline Offline
  • Berichten: 968
  • Als 'tie rijd zie je d'r nix van.
Re:Grensovergang
« Reactie #13 Gepost op: 19 December 2011, 04:16:06 »
Zou kunnen,

En zo blijkt maar weer mijn stelling "Foto' s maak je voor later"

Dank je

Ride On

Rino
Ride On

Rino

mark7758

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
    • Rogeville.be
Re:Grensovergang
« Reactie #14 Gepost op: 19 December 2011, 07:11:02 »
Er zijn 2 seinen op dat baanvak die alleen Rood/Groen kunnen tonen.
Sein 2 in Duitsland. (Duits sein)
Sein 933 in NL vlak bij een tunneltje op km 31.8 (Die overweg zal al weg zijn vrees ik.)
vr gr. Mark7758