Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83399 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #360 Gepost op: 17 December 2011, 19:48:07 »
Kuijpers Hobbyhuis had zelfs een bordje bij deze modellen staan: "Met goede wielen!"...

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #361 Gepost op: 17 December 2011, 19:48:53 »
Ik heb vandaag op Houten (bij Kuijpers, dus mijn wielproblemen zijn reeds opgelost ;D ) toch een wagentje gekocht, zodat ik het zelf ook eens goed kon beoordelen.

Als eerste; het wielprobleem (ik heb nog even gekeken voor ik assen ging wisselen) lijkt veroorzaakt te worden door een braam op het loopvlak die haast van een afsteekbeitel/profielbeitel afkomstig lijkt. Maar na een wissel was dat probleem opgelost, zal ik verder ook niet in het oordeel mee laten wegen.

De wagen (ik heb een onberemde bruine GTU met EUROP opschrift, TP3 gekocht) komt verpakt in een ziplock zakje, dan in de doos. Geen idee van de reden, maar het is in orde, hoewel het wel een risico is voor diverse kwetsbare delen zoals de opstaptreden. Ziplock zal ik dan ook gaan recyclen voor andere doeleinden.

Het onderstel ziet er fraai uit, ook zonder de los gemonteerde onderdelen als rangeerdershandgrepen onder de buffers. Netjes de opstapjes aan een zijde, geen remwerk maar wel andere lossen componenten onder de bak, wagentje loopt soepel. Helaas een paar kleine lijmplekken en wat witte waas zichtbaar, maar met een borsteltje is dat zo weg. Misschien een puntje van aandacht voor de montage afdeling?

De bak is mooi vormgegeven, door de los opgezette ribben krijg je extra veel dieptewerking, heel fraai. De handgrepen zijn hier al gemonteerd en ogen goed. Er zijn gelukkig geen lijmsporen te zien.

Helaas komt hier het voor mij grootste nadeel van deze kolenbakken ; als je ze onbeladen laat rijden zie je aan de binnenzijde van de kolenbakken diverse montagegaatjes. Artitec heeft ervoor gekozen alle gaten om de ribben te monteren meteen door en door te maken, in plaats van aan de binnenzijde gesloten. De wagen schreeuwt dus echt om een lading. Ook zijn er aan de buitenzijde een paar gaatjes zichtbaar op de kopstijlen, welke bij andere varianten waarschijnlijk nodig zijn voor handgrepen ed. Die vallen gelukkig minder op.

Al met al is het best een strakke kolenbak, over de prijs kun je lang praten, maar dat weet je. Wel vind ik de keuze voor de doorlopende gaten in de zijwanden jammer, hierdoor zijn de wagens leeg niet zo fraai. De loopeigenschappen zijn nu prima in orde, koppelmechaniek werkt zoals het hoort. Het is wel een mooie extra variant voor een mooie gemengde bakkentrein zoals ik voor achter mijn turkooise 1302 gedacht heb.

Al met al geef ik Artitec voor dit wagentje een 7.5 ; ik zal misschien tzt nog een paar Westinghouse wagentjes aanschaffen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #362 Gepost op: 17 December 2011, 19:49:14 »
Ja! Die waren het Gert.

vrgr Steef
Mvh Steef

Ekklesia

  • Gast
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #363 Gepost op: 17 December 2011, 20:20:04 »
JAB,

Even prutsen en je hebt een lading. ;D



Groenten Rob

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #364 Gepost op: 17 December 2011, 20:25:39 »
Ja Rob dat snap ik ook, maar ik vind het jammer dat ik gedwongen word een beladen trein uit te beelden, dat was mijn punt.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ekklesia

  • Gast
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #365 Gepost op: 17 December 2011, 20:27:25 »
JAB,

Men kan niet alles hebben.  ;) ;D ;D ;D

Groenten Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #366 Gepost op: 17 December 2011, 21:10:53 »
Na de nette omruilactie nog een paar wagentjes gekocht. Er zat er maar één in zo'n ziplock zakje JAB. Geen idee waarom deze wel en de rest niet.
Ik heb in ieder geval samen met de Roco GTOW-bakkies en een enkele zelflosser een aardig laat tijdperk 3 treintje rondrijden. Na de eerste 10 rondjes wel even alle wagentjes nakijken of alle onderdelen er nog opzitten. Het zijn fraaie wagentjes en dus kan er veel af en dat komt er ook af: ribben, handgrepen, aspotten met bladveerimitaties, you name it.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #367 Gepost op: 17 December 2011, 21:20:18 »
Hmmm OK apart verhaal dan die ziplocks...ik heb bijna een treintje van rond 1954-1956 bij elkaar zo onderhand, met wat houten bakken van Roco en Fleischmann en wat GTOW's. So far alleen een aspotje los na wisselen van een wielstel.

Is het misschien een idee om in het vervolg een los onderdelen pakketje te leveren ipv in China te laten assembleren in het geval van dit soort relatief eenvoudige wagentjes? Als daar een paar euro mee uit te sparen valt is dat misschien een idee, scheelt Artitec ook weer kopzorgen. Geen idee hoe goed de kits van bijvoorbeeld Roco lopen...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #368 Gepost op: 17 December 2011, 21:28:15 »
dan krijg je zeker weten "schande boehoe zo duur en dan moet je t nog zelf maken ik ben niet zo handig en ik koop verder alleen nog merkling boehoehoe. "

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #369 Gepost op: 17 December 2011, 21:31:11 »
Geen idee hoe de verhoudingen liggen, vandaar ook mijn referentie aan de Roco kits.
Misschien eens een steekproefje nemen?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #370 Gepost op: 17 December 2011, 21:38:18 »
Nou liever niet JAB. Het zijn echt heel veel onderdeeltjes hoor. Zet er wel een paar terug.
Ik heb de ribben preventief behandeld met houtlijm. Dat kan achterlangs, heel handig.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #371 Gepost op: 17 December 2011, 21:42:23 »
OK da's een goed argument Henk :)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #372 Gepost op: 18 December 2011, 00:06:14 »
Zaterdag ook eentje bij Kuijpers aangeschaft te Houten en keurig vervangende, gladde, wielen meegekregen. Nette service! Het is een mooi model en met Europ-opschrift kan 'ie mooi mee door model Duitsland toeren. Omwille van de zichtbare gaatjes aan de binnenwanden ga ik geen lading plaatsen. Even de gaatjes dichtstoppen, de binnenbak een lichte weathering geven en klaar ben je.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #373 Gepost op: 18 December 2011, 00:16:01 »
Als ik Henk goed begrijp, verliezen deze wagentjes na tien rondjes rijden allerlei onderdelen ::). Dat is nogal teleurstellend. Ik heb heel gedetailleerde DB kolen- en gesloten wagentjes van Brawa, die ongeveer in dezelfde prijsklasse liggen, maar het is me nog niet overkomen dat daar allerlei onderdelen van losraken, na wel 100 rondjes.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #374 Gepost op: 18 December 2011, 08:43:05 »
Henk wil geen misverstanden. Henk heeft nu acht wagentjes en daarbij een stuk of vijf ribben teruggezet en bij één wagentje drie handgrepen moeten terugzoeken. De aspotjes komen er gemakkelijk af bij het wieltjes wisselen.
Die handgrepen zitten op de andere wagentjes verder goed en wat betreft de ribben ben ik maar preventief gaan optreden. Juist vanwege de door-en-door montage van de ribben is dat een fluitje van een cent.

De wagentjes zijn uit nog veel meer losse onderdelen opgebouwd dan zelfs een Brawa (alleen die ribben al) en die onderdelen zijn in beginsel zonder lijm gemonteerd. Het oogt mooi, maar een preventief rondje houtlijm kan geen kwaad.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.