Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Karben
Vandaag om 19:59:23
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83275 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #300 Gepost op: 13 December 2011, 00:10:48 »
Om nog maar te zwijgen van de Plan E daken: je wéét hoe het rijtuig er uitziet en hebt het toch gekocht! Dat er dan daarna betere daken komen is mooi, maar dan niet z*ken, het was jouw keuze ze toch aan te schaffen.

De Plan E en het vervangende dak zaten in dezelfde bestelling. De vraag dringt zich dan op waarom ik niet meteen een dak kon krijgen zonder absurd dikke ribbels.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #301 Gepost op: 13 December 2011, 00:22:22 »
Sorry hoor Peter, je kent me,  maar nu schiet ik toch even wezenloos in de lach: je ziet het niet, maar het is wel fout?

Ervan uitgaande dat Artitec die bak niet krom heeft ontworpen, vraag ik me dus af of het bij die kromming blijft, of dat het ding gaandeweg steeds krommer zal worden. Geen idee; het kan gewoon zo blijven en dan heb ik er verder niet zo'n moeite mee.

Citaat
Je frut aan het dak en er breekt wat af?

Ik volgde de handleiding van Artitec. De oplossing-handleiding; immers, ieder zo ongeveer Artitec-product heeft twee handleidingen: de originele en die om de problemen op te lossen. Het had wel in die oplossing-handleiding mogen staan dat je die schoorsteen er met een priem of zo uit moet halen, want als je er aan draait breekt het gewoon af. Nou ja, daar heb je dus superlijm voor.

De modellen zijn zonder twijfel fraai en uiterst gedetailleerd. Maar ik kijk voorlopig de welbekende kat uit de boom. Dat gedoe met kleine oplages die je van te voren al moet bestellen omdat ze anders zijn uitverkocht gaat goed zolang je er van op aankunt dat er geen of weinig problemen zullen zijn. Met bijvoorbeeld LS Models heb ik daar net iets meer vertrouwen in. Die hebben dan weer wat meer moeite met levertijden (understatement van de week), maar afgezien van de bedrukking van de ICR heb ik weinig gemekker over dat merk gezien.

Daarbij speelt natuurlijk voor mij mee dat ik niet eventjes terug naar de winkel ga, dus mijn beweegredenen zijn vrij persoonlijk en niet voor iedereen van toepassing.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

stig

• Offline Offline
« Reactie #302 Gepost op: 13 December 2011, 00:27:56 »
In jouw geval is er toch *altijd* koop op afstand van toepassing... ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Post49

• Offline Offline
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
« Reactie #303 Gepost op: 13 December 2011, 01:28:47 »
@Jeroen, je krijgt een PB. FF de 12 flesjes bier uitslapen  ;D
Groet,Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

henk

• Offline Offline
« Reactie #304 Gepost op: 13 December 2011, 08:32:43 »
Dan klopte het bericht van Ted dus prima. Wieltjes deugen niet, maar ze worden alleen zonder meerkosten geruild als Artitec ze zelf ook voor niks van de Chinese fabrikant krijgt.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #305 Gepost op: 13 December 2011, 09:23:58 »
.....Tot slot en dan stop ik ermee: Het is hier ook al vaker gezegd, zou Artitec de problemen kosteloos oplossen was het allang klaar geweest.

Dat in gang zetten kost tijd Remco. Ieder weldenkend mens weet dat een firma als Artitec, die een verse naam te verliezen heeft maar z'n nek wel vér uit wil steken, het allereerst achter deze oplossing aan gaat. Dus kereltje, droog je traantjes nu maar, je hoeft niet meer huilie-huilie te doen.
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

• Offline Offline
« Reactie #306 Gepost op: 13 December 2011, 09:59:12 »
Nee Gert, het constateren van het probleem en vervolgens toezeggen dat er vanzelfsprekend een kosteloze oplossing komt, kost helemaal niet veel tijd. Daarna hebben mensen er alle begrip voor dat het tijd kost om uit te zoeken hoe een en ander in de praktijk zal gaan en de boel op gang te brengen, maar dat is iets heel anders. Overigens heeft Artitec ook nu nog niet onomwonden een afdoende oplossing toegezegd. Als Artitec alleen aan goede wielstellen kan komen door ze elders opnieuw in te kopen, dan is het toch wel eigenaardig om die rekening door te schuiven naar de klant.  ???

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #307 Gepost op: 13 December 2011, 10:12:15 »
Als ze dat direct toezeggen steken ze hun nek nóg verder uit dan ze nu al doen. Want toezeggen, het vervolgens bij de fabrikant niet voor elkaar krijgen en vervolgens aan je eigen toezegging failliet gaan dat is niet wat je wilt. Klaarblijkelijk hebben ze nu een iets sterkere positie dan bij de plan E, waar door de klant kloppende onderdelen bijgekocht dienden te worden.
Maar dan nog; bij de daadwerkelijke producenten van deze wagentjes gaat het corrigeren van fouten niet bepaald vanzelf en van harte. Denk je nou echt dat Fl* etcetera dit soort fouten nooit heeft meegemaakt? Tuurlijk wel, maar die heeft zodanig grip op de daadwerkelijke producent (of zijn dat zelf) dat ze druk kunnen zetten. Artitec begint net, dus die moet zo'n positie nog verwerven.
groet Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #308 Gepost op: 13 December 2011, 10:26:26 »
Gert mijn begrip gaat heel ver, ik heb al heel wat aan Artitec-modellen zitten prutsen te beginnen met het zelf aanschaffen en plaatsen van aslagers in de allereerste groentekar, een oplossing die uiteindelijk door Artitec aan de kopers ter beschikking werd gesteld.  (y) Alleen zijn we alweer een paar jaar verder en houdt het voor mij bij zoiets superbasaals als wieltjes een keer op. Een model van 30 of desnoods 10 euro moet behoorlijke wielen hebben en als het model geen behoolijke wielen heeft moet je als modelspoorfabrikant, beginnend of niet (ook alweer vijf jaar bezig trouwens), niet eens willen mensen voor vervanging te laten betalen.

Het heeft allemaal niks te maken met kosten, voor mij niet en voor Artitec ook niet. Als ze daaraan failliet zouden gaan, dan is het er niet best gesteld.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #309 Gepost op: 13 December 2011, 11:11:40 »
5 jaar vind ik niet heel veel voor een bedrijf in een complexe wereld als de modelspoorwereld is. Daarnaast is het publiek zeer kritisch. En we hebben mee kunnen maken dat de fouten in de modellen evolueerden van ontwerpfouten ( de asophanging in de groentewagens, daken plan E) via produktiefouten (kromme bakken) tot afmontagefouten ( beschadigde loopvlakken GTU). Die fouten hebben de huidige groten ook gemaakt, maar intern kunnen houden.

En ja, ik denk inderdaad dat de marges klein zijn. Zodanig klein zijn dat de eerste batches eerst verkocht moeten zijn voordat er een volgende kan plaatsvinden. Eigenlijk vind ik dat Artitec de GTU te goedkoop heeft gemaakt; die had best omtrent E 35 mogen kosten. Kijk eens naar die set vernederlandste kolenwagens van Fleischmann (521209), die hoort ca 84,90 te kosten. Voor 3 wagens die al jaren en jaren in het bruin worden geproduceerd. E 84,90 / 3 = 28,30 per stuk en dan MOET je er 3 tegelijk kopen. Die prijs is bijna net zoveel als de GTU per stuk kost, in kleinere totaalhoeveelheden geproduceerd wordt en eigenlijk alleen voor de NL markt interessant is.
groet Gert

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #310 Gepost op: 13 December 2011, 11:12:54 »
en bovendien bestaat zo'n GTU uit een stuk of 15 keer meer onderdelen.

Remco.

• Offline Offline
« Reactie #311 Gepost op: 13 December 2011, 11:28:24 »
Dus kereltje, droog je traantjes nu maar, je hoeft niet meer huilie-huilie te doen.

In relatie tot je onderschrift:

Citaat

Doe even normaal wil je.

Gr. Remco.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #312 Gepost op: 13 December 2011, 11:31:35 »
Ik begrijp de opmerking van Gert wel. Het huilie-huilie gehalte hier is ontzettend hoog.

Eelco

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #313 Gepost op: 13 December 2011, 11:34:14 »
Heel spits Remco, maar als ik zo uit de bocht zou vliegen om zoiets relatief kleins, dan zou ik graag gecorrigeerd willen worden. Diegenen op dit forum die mij kennen kunnen dat beamen.
groet Gert

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #314 Gepost op: 13 December 2011, 11:47:08 »
Ik begrijp de opmerking van Gert wel. Het huilie-huilie gehalte hier is ontzettend hoog.

Eelco

Mmmmmmm

Om het te relativeren, het aantal mensen met een 'blinde' liefde voor Artitec daarentegen ook......

@ Gert: De toelichting is mooi, van dat corrigeren, maar je woordkeus komt wel kleinerend over.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor