Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 21:40:36
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:20:27
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
Vandaag om 21:10:02
Wat te doen met oude catalogi door sncf231e
Vandaag om 21:09:10
Her-(her-)beginnen door Overet
Vandaag om 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
Vandaag om 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
Vandaag om 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
  

Auteur Topic: Kolenwagen GTU van artitec  (gelezen 83294 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #195 Gepost op: 08 December 2011, 21:05:05 »
Da's 15 minuten lopen man, hoe loop jij in hemelsnaam? Bij Clarenburg HC uit, steenweg oversteken naar de oudegracht, gracht over, rechtsaf gracht blijven volgen bij de Winkel van Sinkel links aanhouden, langs het stadhuis en de ganzenmarkt en je bent er. Kippeneindje...

Ohja, dat is off topic...  ;D

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22520
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #196 Gepost op: 08 December 2011, 21:13:33 »
En er valt voorlopig ook niks te bekijken, tzt betekent te zijner tijd weet je wel, wanneer Artitec zover is, etc.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #197 Gepost op: 09 December 2011, 08:33:05 »
Da's 15 minuten lopen man, hoe loop jij in hemelsnaam? Bij Clarenburg HC uit, steenweg oversteken naar de oudegracht, gracht over, rechtsaf gracht blijven volgen bij de Winkel van Sinkel links aanhouden, langs het stadhuis en de ganzenmarkt en je bent er. Kippeneindje...

Ohja, dat is off topic...  ;D
maar als je alleen voor 2 asjes vanuit castellum moet komen is dat best lang hoor ;D
ja ik weet wel hoe je moet lopen hoor:P al loop ik iets anders  :D
loop niet langs de winkel van sinkel maar langs koffie shop zwart-wit en dan langs het plein met occypuy gedoe
maarjah ga er zo even heen
en nu weer back on toppic :D

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #198 Gepost op: 09 December 2011, 08:34:42 »
En er valt voorlopig ook niks te bekijken, tzt betekent te zijner tijd weet je wel, wanneer Artitec zover is, etc.

ik ga ook niet speciaal voor 2 asjes die heb ik thuis wel liggen
maar das wel de smoes voor t thuisfront kom tog altijd met meer terug  :D

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #199 Gepost op: 09 December 2011, 08:56:47 »
Nou, ik heb ze sinds kort op mijn baan gezet en met roco kortkoppelingen koppelen ze nét niet, de buffers steken iets te ver uit of de koppelinghouders zijn te kort, het scheelt niet veel maar toch, en een flinke douw wil ook wel helpen.

Stephan.

Nu kunnen we er allemaal wel lachterig over doen, maar het is toch te triest voor woorden dit! Willen ze nu niet leren van fouten uit het verleden? Men kan nu alles wel zo krap mogelijk af willen stellen, maar dan heb je dus wer het gevolg dat die wagens niet willen koppelen of gaan overbufferen.

Ik vrees dat ik voor DDM-1 alvast symoba's moet gaan bestellen.... Die rijtuigen moeten nog geduwd kunnen rijden ook....     :-\ :-\

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #200 Gepost op: 09 December 2011, 09:46:39 »
Een optie is mogelijk om gebruik te maken van de Roco Universal kopeling:


Afb. Rocotrains.ca

Hiermee heb je net een milimetertje meer en heb je toch kortkoppeling. Ik gebruik deze zelf met de HBIS modellen van Hobbytrade, omdat met de gebruikelijke Roco KK's ze ook net niet willen koppelen of zo strak staan dat een boog leidt tot ontsporingen.

Gr. Remco.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #201 Gepost op: 09 December 2011, 09:52:30 »
Inderdaad een mogelijke oplossing Remco, maar volgens mi jzijn de NEN normen er niet voor niets. Het is juist de charme van de NEN schachten dat je elk willekeurig type koppeling kunt gebruiken....

En zeker straks met DDM-1 waar je vijf, zes of zelfs zeven bakken wilt gaan duwen met je loc, moet de werking van je mechanisme perfect zijn. Natuurlijk moet ik niet op de zaken vooruit lopen, maar de constructies die ik tot nu toe gezien heb bij Artitec, geven mij niet veel hoop dat het bij DDM-1 ineens allemaal goed zal gaan.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #202 Gepost op: 09 December 2011, 10:13:34 »
Ik vind wel dat Artitec beter op het naleven van de normen moet letten, maar ook mijn Roco plan D's koppelen niet lekker met bv. Fl* Profi's, dan knallen de balgen ook eerst tegen elkaar en moet je soms het rijtuig iets optillen voor het koppelt. Hetzelfde geldt voor een stam TpII/III goederenwagons door elkaar van Roco, Liliput en Piko.
Dus is er niets nieuws onder de zon. Bij een duwstel is het inderdaad wel raadzaam om meer marge te hebben, maar dat is nog niet leverbaar dus vind ik het stemmingmakerij om daar vooraf dezelfde kritiek op te leveren.
RETROBAHN A.G.

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 754
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #203 Gepost op: 09 December 2011, 11:00:07 »
Het kan veel eenvoudiger. Gewatteerde envelop, daar de asjes in - in mijn geval 8 stuks - richting Artitec Amsterdam. Als brief verzenden.
Ik wilde mijn 4 exemplaren terugbrengen naar Wentink Arnhem maar dit is een betere oplossing want het zijn natuurlijk wel mooie wagens!!!
Groet,
Coen.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #204 Gepost op: 09 December 2011, 12:41:05 »
Bij een duwstel is het inderdaad wel raadzaam om meer marge te hebben, maar dat is nog niet leverbaar dus vind ik het stemmingmakerij om daar vooraf dezelfde kritiek op te leveren.

Ik bedoel het ook vooral niet als kritiek vooraf, maar wel als zorgpunt. Hopelijk lees Att het ook en controleren ze dit echt heel goed voordat DDM-1 geproduceerd wordt.

Maar goed, laten we in dit draadje maar bij de GTU's blijven.....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #205 Gepost op: 09 December 2011, 12:46:48 »
@Jeroen:

Eens vwb de standaarden, maar helaas de realiteit he ;D Het moet toch werkbaar zijn :)

Gr. Remco.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #206 Gepost op: 09 December 2011, 16:05:32 »
voor wat de koppelingen betreft, vijl de schachten aan de achterkant ietsje af, lijm op de voorkant een klein beetje styreen en je hebt een schacht waar je vrolijk elke koppeling in kan steken. Ja boehoe zou niet nodig moeten zijn dramadrama maar je kan dan iig rijden in plaats van in doffe wanhoop een forum vol te snotteren.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #207 Gepost op: 09 December 2011, 16:07:53 »
 ;D ;D
mvg,
Ivo

*

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #208 Gepost op: 09 December 2011, 16:14:14 »
Niet al teveel tips geven, Floris, ik hou wel van die doffe, desolate wanhoop...  ;D

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re:Kolenwagen GTU van artitec
« Reactie #209 Gepost op: 09 December 2011, 16:18:02 »
ik ook wel, maar dit wordt te zielig.  ;D