Zo hé, iemand op het forum die wèl wil horen wat er eventueel niet helemaal klopt. Dat heb ik wel anders meegemaakt (en zal ik in dit draadje ook wel weer gaan meemaken, vermoed ik... )Wat er precies fout is is pas te zeggen als de modellen "in het echt" bekeken kunnen worden. Voor details van de opschriften zijn de nu bekende foto's te grof, en lang niet alle wagens zijn op foto bekend. Maar ik kan wel al wat dingen noemen aan de hand van wat er nu wèl al bekend is:20.227.01 GTU / Kunze-knorr rem / bruin / Europ / E 01 84 508 0 351-7 / periode IV: wagennummer heeft nooit bestaan20.230.02 GTU / Westinghouse rem / bruin / Europ/ E 01 84 508 4 232-5 / periode IV: wagennummer heeft nooit bestaan20.231.02 GTU / Westinghouse rem / Europ GTUW 64280 / periode IIIb: dit was geen EUROP-wagen20.231.04 GTU / Westinghouse rem / bruin / RIV / GTUW 64164 / periode IIIb: dit was in die periode wèl een EUROP-wagen20.238.01 GTU / onberemd / bruin / Europ / GTU 62523 / periode IIIb: heeft de roodbruine periode nooit gehaald (was zoek na WO2)20.238.02 GTU / onberemd / bruin / RIV / GTU 62533 / periode IIIb: was een EUROP-wagenEn, naar aanleiding van de foto’s:20.239.01 GTU / onberemd / grijs / GTM 61758 / periode II: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen, maar op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen. Bovendien hoort op deze wagen geen versterkingsprofiel (zoals dat in het MCE-verhaal wordt genoemd). 20.231.01 GTU / Westinghouse rem / Europ / GTUW 64200 / periode IIIb: de opschriften zijn van een zodanige datum dat deze niet op een roodbruine wagen kunnen.20.237.02 GTU / onberemd / bruin / Europ / E 01 84 508 1 232-9 / periode IV: was onberemde wagen, maar model heeft remblokken. De remtekens op de hoeken zijn weer van een onberemde wagen. Op de kopwanden staan smeerrasters die alleen op beremde wagens horen (maar die in periode IV ook op beremde wagens al lang niet meer werden aangebracht).20.233.01 GTU / Westinghouse rem /grijs / GTMW 64661 / periode IIIa: Ook hier hoort geen smeerraster voor de rem rem op de kopwand; het snelheidsteken 80 hoort uiteraard hoger of lager (maar niet door de handgreep)(het lijkt bij het model niet lager te kunnen, maar dat zou betekenen dat de handgreep te laag zit)Verder hadden de wagens van oorsprong slechts aan één zijde 2 opstaptreden en lantaarnijzers dus niet aan beide zijden! (fout bij 61758, 64200 en 64661), later diagonale opstaptreden (correct bij wagen 01 84 508 4 232-5). Maar daarbij horen dan weer moderne sluitseinhouders: 2 aan elke kop en 1 aan elke zijkant in het linkse vlak. Die ontbreken bij 01 84 508 4 232-5 en de DR-wagen.Maar vermoedelijk zijn dit handmonsters (zie bijv. de wat slordig aangebrachte handgrepen op de kopkleppen), en klopt alles weer op de echte modellen. Vandaar mijn opmerking om beter op de seriemodellen te wachten.