Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 12:57:32
DE II van DKM opnieuw bedraden. door bellejt
Vandaag om 12:51:54
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ben
Vandaag om 12:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 12:17:36
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
Wat was jullie allereerste loc? door Vislijn
Vandaag om 12:12:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 12:10:02
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
  

Auteur Topic: Project Rhätische Bahn  (gelezen 105226 keer)

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #15 Gepost op: 16 December 2011, 14:53:58 »
Simon,

In het echt is ie dus nog fraaier (y), mooie foto.

Ik hoop volgende zomer ook het een en ander tegen te komen daar.
We gaan dan voor het eerst naar Zwitserland.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #16 Gepost op: 16 December 2011, 15:26:23 »
Zo, en nu weer een kleine update.

Afgelopen week is de vitrine afgeleverd welke ik besteld had bij www.heinsvitrines.nl.
Ik heb gekozen voor de ingefreesde rails, wel zo makkelijk en het werkt perfect.

Keurig verpakt








Eindelijk staat het spul veilig opgeborgen, de bouw kan nu weer verder.

De bestelde artikelen zijn ondertussen ook aangekomen uit Engeland ( www.thesignalbox.co.uk ).
Was voor mij de eerste keer dat ik daar iets bestelde, ging allemaal lekker snel.
Momenteel staat de Britse Pond lekker laag dus dat was fijn winkelen.
Voor een Peco wissel betaalde ik 10,30 Pond ( € 12,27 ), kost ongeveer € 18,70 in Nederland.





Het eerste klusje in het schaduwstation, de oplopende rails naar het zichtbare niveau.





De bogen alvast een beetje uitgetekend.




Wordt spoedig vervolgd,

André

ice105

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #17 Gepost op: 16 December 2011, 17:27:21 »
Jouw RHB projeckt beloofd nu al heel wat,ga vooral relaxt zo door (y).
Rijden in een sprinter duurt een eeuw in al die sneeuw.

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #18 Gepost op: 16 December 2011, 20:14:51 »
Dit ziet er erg fraai uit, dat blijf ik graag volgen!
(misschien dat er bij mezelf dan ook weer een beetje vooruitgang komt...)

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Steven!

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #19 Gepost op: 16 December 2011, 22:00:17 »
Ahh mooi! De bouw is begonnen!
Veel plezier en ga vooral zo door (y)

gr steven
Zwitserse H0 + H0m baan in opbouw - VSZ Zuid
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,35076.0.html

Menno A.

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Rhätische Bahn in h0m
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #20 Gepost op: 18 December 2011, 10:34:35 »
Hey André,

Kijk! Dat eens nog eens leuk om nog een RhB fan op dit forum te zien. Ik ben nu ook al weer een jaar bezig (niet achter elkaar natuurlijk), maar ik moet zeggen dat ik niet zo snel of netjes werk als dat jij dat doet!! Mooi werk hoor, dat ziet erg echt keurig uit!! Ook een mooie vitrine trouwens!!

Aan het materieel te zien begrijp ik dat je meer voor het "oude" materieel gaat. Ik hou zelf meer van het nieuwe moderne spul. Dat scheelt tenminste weer wat concurrentie op Marktplaats  ;D

Een baanplan van de bovenbouw heb je nog niet? Ben je van plan om gaanderweg het project de bovenbouw te ontwerpen of heb ik ergens overheen gelezen?

Het ziet er in ieder geval netjes uit. Ik zal je zeker blijven volgen voor de verdere resultaten. Daar kan ik ook weer wat van leren!!

Groeten,
Menno
Thema: Rhätische Bahn in H0m
Besturing: Dinamo/Dinasys systeem met iTrain

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2011, 16:38:14 »
Zo, het is weer tijd voor een kleine update.

Allen alvast bedankt voor de leuke reacties.

We gaan weer verder met de bouw.

Dit zijn de op maat gezaagde blokjes voor de helling.



Deze heb ik gewoon gelijmd met een lijmpistool, zit als een huis.



Hierna alle blokjes even in de grijze grondverf gezet, ziet er gelijk wat beter uit.



Daarna een mdf-strook op de blokjes gelijmd en natuurlijk ook geverfd.



Het ontwerp van het schaduwstation is iets gewijzigd, er blijven nu 12 opstelsporen over.
Is ruim voldoende voor de toekomst.



Heb ook gelijk maar een werktekening op schaal 1/5 afgedrukt met Anyrail .
Is wel zo handig om een beetje overzicht te houden.



Het leggen van de rails is eindelijk begonnen.



De rails worden gewoon direct op de ondergrond gespijkerd met Peco spijkertjes.



Deze zijn zo klein dat deze 40-plusser toch een hulpje nodig heeft.
Een hoofdband met een loep.



De wisselstraat is 1 op 1 afgedrukt en aan elkaar geplakt, wel zo makkelijk.



Deze middag nog een deel van de wissels geplaatst.



Volgende week gaan we weer verder met het leggen van wat rails.

Zaterdag zal er weer een kleine update volgen.




***************************Iedereen alvast fijne kerstdagen gewenst**********************************



Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2011, 17:04:53 »
Dat ziet er erg fraai uit, mooi tempo ook! dat haal ik bij lange na niet....
Jij ook fijne feestdagen toegewenst!

Groetjes, bart
Groetjes, Bart

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #23 Gepost op: 31 December 2011, 16:39:20 »
Update 31-12-2011

Zoals beloofd, een kleine update.

Het leggen van de rails gaat lekker, elke dag een paar meter.
De Peco flex-rails zijn prima te verwerken, heb wel eerst met een heel klein boortje om de 10 cm een gaatje in de bielzen
geboord, is toch wel wat makkelijker spijkeren.
Ben blij dat ik eindelijk echt begonnen ben aan de rails, ben al zo lang bezig geweest met plannen en knopen doorhakken.







Oh ja, ik vond nog een foto van mijn Hi-Tech passer voor het aftekenen van de bogen.



Volgende week gaan we weer lekker verder met spijkertjes slaan.




**************Iedereen alvast een fijn en veilig oudjaar en de allerbeste wensen voor 2012*****************




JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #24 Gepost op: 31 December 2011, 16:50:55 »
Petje af Andre voor wat je tot nu toe hebt laten zien. (y)

Waarom spijker je alles i.p.v. lijmen?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #25 Gepost op: 07 January 2012, 11:21:00 »
Jaap,

Bedankt voor je reactie.

Wat betreft het vastmaken van de rails, ik vind het "ouderwetse" spijkeren persoonlijk veel makkelijker en sneller werken.
Zeker met al die bogen.
Misschien ga ik het zichtbare deel wel lijmen hoewel de spijkerkopjes met het blote oog nauwelijks te zien zijn.

André

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #26 Gepost op: 07 January 2012, 12:37:47 »
Update 07-01-2012

Zo, we zijn afgelopen week lekker opgeschoten met de bouw van het schaduwstation.
Alle rails liggen op hun plek.







Er ligt nu ( volgens de materiaallijst van Anyrail ) ongeveer 43 meter rail, wissels niet mee gerekend.

Volgende klus was de ontbrekende bielzen terug te plaatsen bij de raillassen.
Natuurlijk niet echt nodig in een schaduw station maar het oog wil ook wat.



Deze bielzen heb ik natuurlijk tijdens het leggen allemaal bewaard, je moet toch zo hier en daar wat wegknippen.
Met een scherp mesje de railschoenen voorzichtig weggesneden zodat ze onder de rails geschoven kunnen worden.
Deze hierna met een druppeltje houtlijm vastgeplakt.

Het resultaat :



Best wel een tijdrovend klusje maar wel de moeite waard.



De binnenste boog heeft een straal van 45 cm en de hartafstand van de sporen is 4,5 cm.
Uit een proefbaantje welke ik begin 2011 gemaakt heb bleek dat 4,5 cm net genoeg was voor de langste Bemo-rijtuigen.
Ik was toch wel benieuwd of dat bij de definitieve layout zou kloppen.
Het gaat dus goed, houdt net 5mm over.





De wisselaandrijving:
Ik heb toch wel een tijdje lopen twijfelen wat de doen met de wisselaandrijvingen.
Vanaf het begin wilde ik deze al bovenvloers hebben en niet zoals veel mensen deze ondervloers maken.
Reden is simpel, het gaat om 23 stuks en ik heb geen zin om op mijn knietjes onder de baan te kruipen.
Ben bijna 2 meter lang en dan doet je rug vaak au.
Het eerste plan was om met servo's te werken, testje gedaan, werkt perfect.
Toen zag ik dat Peco al een tijdje nieuwe aandrijvingen heeft.

De PL-11



Hier heb ik er 1 van laten leveren gelijk met alle rails en wissels.
Toch even proberen of dit wat voor mij was en inderdaad het werkt perfect.
Het schaduwstation ga ik toch ouderwets met relais en bezetmelders aansturen.

Maar toen bleek dat de PL-11 niet tussen 2 sporen past, geen probleem, er komen nu 2 aandrijvingen kop tegen kop
aan de buitenzijde te liggen. Hiervoor moet natuurlijk wel een messing stangetje van de binnenste wissel na buiten gelegd worden.



Op de foto lijkt ie dikker maar het messing is 1 mm dik.
Komende weken gaan we de PL-11 aandrijvingen bestellen in Engeland ( www.thesignalbox.co.uk ).

Hier nog een foto met de oprit naar het zichtbare deel, denk dat we dan wel een half jaartje verder zijn.



Komende weken gaan we verder met:
Heel veel rails doorslijpen tbv bezetmelders en polarisatie van de wissels.
Een lade maken onder het schaduwstation waar de relaissturing in komt.
Bedrading solderen aan de rails en naar de besturingskast brengen.

Volgende week zaterdag hoop ik weer een update te plaatsen.


Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #27 Gepost op: 07 January 2012, 12:50:58 »
Ik volg dit draadje al een tijdje en moet ook zeggen dat het er allemaal perfect uitziet. (y)
Ook de foto's van je rijdend materieel zijn zeer de moeite waard.
Ben zeer benieuwd naar de bovenbouw.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #28 Gepost op: 01 February 2012, 21:42:37 »
Update 01-02-2012

Hier nog even een kleine update, ook een beetje laat trouwens.
Afgelopen weken is er wel het nodige gedaan aan het schaduwstation.

De rails is zo hier en daar doorgeslepen tbv de bezetmelders.
Best wel een tijdrovend klusje, het zijn ongeveer 130 onderbrekingen.
+/- 46 stuks tbv wissels, 60 stuks voor de 12 sporen en een handvol voor de keerlusschakeling e.d.

Ik heb om een beetje overzicht te houden voor mezelf alle onderbrekingen gemarkeerd met een pushpin.



Het volgende "klusje", de bedrading.
Hiervoor gebruik ik soepele aders van 0,5 mm2, in div kleuren.
Elke kleur heeft zijn eigen functie.
Hier ben ik nog wel even zoet mee.

In het vak rechts van de bedrading komt straks de lade met de detectieprintjes en de relaissturing voor de wissels.




De onderzijde.




Van boven.
( Op deze foto lijken de rails een beetje te slingeren maar dit komt door de camera )



Komende weken gaan we weer lekker verder met de bedrading en de lade.

Tot spoedig.

 

Andre64

  • Offline Offline
  • Berichten: 295
Re:Project Rhätische Bahn
« Reactie #29 Gepost op: 14 February 2012, 16:22:30 »
Zo, alweer 2 weken verstreken sinds mijn laatste update.
De tijd vliegt als je het naar je zin hebt  :D.

Alle bekabeling is aangebracht en nu gaan we vrolijk verder met de lade.

Het is een hele bos draad geworden, zo'n 350 meter !!



Bij de bouwmarkt wat MDF-stroken laten zagen voor de lade.
Hiervoor heb ik 12mm dikte aangehouden, misschien een beetje overdone maar wel lekker stevig.



Toch maar weer de verfroller gepakt en hem ook in de grijze grondverf gezet.
Wilde het eerst eigenlijk niet doen maar achteraf toch wel blij dat ik het gedaan heb.



Hij lijkt een beetje lomp maar dat valt in het echt wel mee.



Voor de bedrading inde lade ga ik een bedradingskoker gebruiken.
Voor de flexibele overgang ga ik zwarte mantelbuis 22mm gebruiken.
Met een speedboor wat gaten geboord, daarna de koker aangebracht.

 

Zo, en nu de draden door de flex rijgen en invoeren maar.



En eindelijk kan de besturing opgebouwd worden.
Alle draden worden netjes voorzien van adereindhulsjes.



Als klemmenstrook worden normale kroonstenen gebruikt die gestapeld worden.
Dit om het nog een beetje compact te houden.



Het gaat er al een beetje op lijken.
Volgende klus wordt het aanbrengen van de bezetmelderprinten en relaisprinten voor de wissels.

Tot spoedig.

André


« Laatst bewerkt op: 14 February 2012, 16:42:54 door Andre64 »