Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: ESU BR 151, materieelbespreking  (gelezen 9506 keer)

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
ESU BR 151, materieelbespreking
« Gepost op: 28 november 2011, 14:12:36 »
Graag wil ik mijn enthousiasme even met jullie delen inzake mijn nieuwe aankoop.

Het betreft de net verschenen ESU BR151 E-loc–groene uitvoering- (artikel 31030)
Vorige week tegenaan gelopen ergens onderweg, dit model stond al wel op mijn lijstje het afgelopen jaar, sinds de aankondiging van ESU.
Het is uiteraard geen Nederlands model en ik weet niet of deze E-locs ooit in Nederland komen of zijn geweest.
Waar het mij om gaat is mijn inziens het nieuw “Ballgame” waar we het hier over hebben.
Een nieuwe generatie supermodellen in dit geval van een fabrikant die pas zijn 2e productie loc op de rails zet…..
E.e.a. ook even los van veel perikelen op de Duitse fora inzake de Wiel-afstand met betrekking tot het ontsporen bij een aantal kopers (niet allemaal !) indien men het model gebruikt op C-rails van Marklin.
Zoals wellicht bekend, koopt men het model compleet met een gemonteerde sleeper. Voor gelijkstroom (zoals in mijn geval), is het een kwestie de sleper met het speciale meegeleverde gereedschap los te klikken en je hebt een gelijkstroom – loc.
Overigens heeft ESU gelijk op hun website de oplossing voor de C-rails aangedragen, ga ik hier verder niet op in.

Was ik begin dit jaar al verwend met de ESU BR 215 Dieslloc met ook meer dan 20 digitale functies, nu gaat e.e.a. nog een stukje verder.
Hieronder wat opmerkingen:
Detaillering: Wat mij betreft een geheel nieuwe standaard, echt voor de modelbouw freaks en zo ongeveer te vergelijken met de detaillering van LS models. Met name de draaistellen zijn een droom…(Echte metalen veren, los aangezet ) Het geheel wordt wel weer teer om vast te pakken enz.
Wat ook heel gaaf is, is de geheel metalen uitvoering, is dus gewoon helemaal recht en strak !
Beschildering: Messcherp en met een fraaie zijdeglans.
Geluid: Luid ! Gelijk maar even teruggeschroefd met CV 63. Maar: Echt supermooie (veel) geluiden en zonder ruis (!)
Prijs/kwaliteit: Vindt ik persoonlijk heel netjes, voor nog geen 390 euro, een metalen supergedetailleerde sound e- loc met 21 functies, wat betreft geluiden en verlichting, t/m de apart te schakelen dashboard verlichting/ cabine verlichting en motorruimte verlichting  aan toe. Tevens, net als sommige Roco-E-loc, op afstand bedienbare pantografen. (Alleen kosten deze Roco locs hetzelfde bedrag, met een plastic kap (!), welke lang niet altijd recht is, met minder fraaie pantografen en veel en veel minder digitale functies…..)
Ik kan me ook voorstellen dat dit segment van wat duurdere locs met super detail en functies, niet iedereen aanspreken. Er is echter ook heel wat enthousiasme losgemaakt met de ook niet goedkope Artitec NS Stoomloc, hoort ook in dit rijtje van super HO modellen thuis.

Daar ik momenteel geen uitgelegde baan heb, moet ik nog kijken hoe het rijgedrag is op een complexere baan. Wat ik tot nu toe heb ervaren, is een erg mooi loop.

Keerzijde kan zijn met zoveel techniek aan boord, dat er ook veel stuk kan gaan met alle ergernissen die daarbij horen. Er is wel 2 jaar garantie op deze loc.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden van dit soort nieuwe modellen, of gaan toch de meesten voor de eenvoudige (goedkopere) en simpeler gedetailleerde modellen? Heb ik ook in mijn kast staan hoor, is niks mee.

Ik vind het persoonlijk erg super tot nu toe, het is echt genieten van het speelelement !
Tot slot en dat vindt ik niet onbelangrijk, (ook als modelbouwer), de erg goed getroffen neus van deze BR 151. Ik heb in een eerder betoog al eens aangehaald dat sommige merken de shape van met name de neus van een loc niet onder de knie krijgen bij hun modellen, en dat geldt niet alleen voor HO modellen, maar ook voor bijvoorbeeld de peperdure Spoor 1 modellen van sommige merken. (Zal hier geen merken noemen) Ik heb het dan over E-locs die er niet echt goed uitzien, en dan leg ik echt niet op alle slakken zout…..) Wel zijn ook de Roco ingenieurs vindt ik, meesters in het goed weergeven van  ”neuzen”, dat weer wel natuurlijk.

Zonder als reclamespot te willen overkomen, geef ik de ingenieurs van ESU een grote pluim met dit voor mij fantastische model !

Vriendelijke groet, Pieter


« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 17:04:30 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:ESU BR 151
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2011, 15:22:09 »
Bedankt voor het plaatsen van dit verslag.
Aangezien ik ook erg veel interesse in deze loc heb, is het erg super om zo'n uitgebreid verslag te lezen. (y)
Dat maakt voor mij de weg vrij om dit model ook te gaan kopen.

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:ESU BR 151
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2011, 19:49:22 »
Nog even een paar foto's



« Laatst bewerkt op: 13 december 2020, 17:04:55 door Bert van Gelder. Reden: Witregels tussen foto’s »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:ESU BR 151
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2011, 19:53:31 »
Vanavond laat compleet verslag op Groterdam en video van de Verkeersrode variant.

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:ESU BR 151
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2011, 20:04:04 »
Ron: Graag gedaan
en

Chris: Ik ben erg benieuwd naar jou bevindingen

Re 6/6

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
  • Het heden is het verleden van de toekomst
Re:ESU BR 151
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2011, 20:05:53 »
Ik ben ook benieuwd naar het verslag van Chris, ik weet wel dat ik voor de groene versie ga.
Man die ziet er echt super uit (y)

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2076
  • MSc Micro-Electronics
Re:ESU BR 151
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2011, 20:22:25 »
Citaat
Het is uiteraard geen Nederlands model en ik weet niet of deze E-locs ooit in Nederland komen of zijn geweest.
In ieder geval komen / kwamen ze in Venlo. De verkeersrode variant zeker. Er zit dan wel geen automatische koppeling op. Misschien de nieuwe Roco koppeling erop zetten en dan met een sleep zelflossers.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:ESU BR 151
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2011, 00:14:19 »

Tim89

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
  • ***** ***** * 11
Re:ESU BR 151
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2011, 00:27:59 »
Filmpje ziet er al goed uit :)!

Ben benieuwd naar de rest van je verslag (y)!

Tim
Nederlands Tijdperk IV

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:ESU BR 151
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2011, 00:35:36 »

posthumus

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re:ESU BR 151
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2011, 09:16:03 »
Weer een mooi verslag Chris ! Bedankt.  (y)
Ik ben zo vrij op te merken dat je de dashboard-verlichting/ machineruimte-verlichting en rangeerverlichting niet had genoemd dacht ik, en er zijn nog meer geluiden, zoals een perronomroeper, koppelinggeluiden/  korte pfiff/ Sanden/ en nog een paar geluiden en er is nog een knop voor de rangeergang/snelheid.
Nog een opmerking van mijzelf inzake de detaillering: (Heel klein minpuntje): De ruitenwissers hadden iets dunner(fragieler) gekund, evenals de kleine onderste handrails bij de deuren op het zwarte frame.
Tot slot, pluspunt is wel nog dat het geheel wordt geleverd in een luxe doos met een fraai kleurenboekwerkje.
De kunststof beugel waar de loc in de doos op vastgeschroefd zit, is naast dat het een bijzonder stevige verpakking is, ook erg handig om het model uitvoerig te bekijken in de winkel, zonder het model te hoeven aanraken..!
(Ik weet niet of er nog meer "dozenfreaks" zijn op dit forum, persoonlijk let ik altijd erg op de verpakking, ik koop geen nieuwe loc als de doos beschadigd is bijvoorbeeld....) (Loopt wat los...) ;D
Groet, Pieter


JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:ESU BR 151
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2011, 09:34:06 »
Wederom een heel fraai staaltje engineering daar bij ESU... hopen dat ze voor inspiratie eens een keer over de grens gaan kijken ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re:ESU BR 151
« Reactie #12 Gepost op: 29 november 2011, 09:43:46 »
Wat een schitterend model  :o.
Ik heb met verbazing zitten kijken, maar ik ben wel erg bang voor dit soort supermodellen, met name de mate van "hoever wil je het door gaan trekken"... Nog even en je gaat regenbuien en werkende ruitenwissers op je baan maken.
In mijn ogen zijn dit toch ook vooral modellen voor mensen die óf erg veel geld hebben, óf ze vooral in de kast zetten. Ik voor mij moet er niet aan denken, je zal er maar een aanrijding mee krijgen oid.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re:ESU BR 151
« Reactie #13 Gepost op: 29 november 2011, 09:48:05 »
je zal er maar een aanrijding mee krijgen oid.

In zo'n model zit toch gewoon volledig werkende Indusi?    ;D
No dress rehearsel, this is our life.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:ESU BR 151
« Reactie #14 Gepost op: 29 november 2011, 10:57:26 »
Moet je baan ook met PZB(=Indusi) uitgerust zijn ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin