Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 18:41:55
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 18:29:54
De spoorhaven van Zuidbarge. door Huup
Vandaag om 17:52:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Karel466
Vandaag om 17:39:39
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Herb73
Vandaag om 17:35:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Charles_
Vandaag om 17:13:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 17:03:43
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 16:46:50
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Eric v C
Vandaag om 16:45:03
Pfarrerwinkel bahn door Brouwersbaan
Vandaag om 16:44:29
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 16:40:04
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:26:27
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Ronald Halma
Vandaag om 16:14:02
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:10:34
NS Mat 35 Maple Leaf door Montanbahn
Vandaag om 15:38:25
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Montanbahn
Vandaag om 15:17:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:37:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Luud H
Vandaag om 14:20:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Jelmer
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door Eric B
Vandaag om 13:52:03
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
Vandaag om 13:04:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:02:47
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door Ronald Halma
Vandaag om 12:03:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 12:01:27
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 11:15:58
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 11:14:32
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 10:57:07
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:30:10
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door bask185
Vandaag om 09:53:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:46:33
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen  (gelezen 9059 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #15 Gepost op: 30 November 2011, 22:22:10 »
;) Zo leer ik steeds weer bij.. deze methode van "in laten slijten" kende ik niet  :D
Nog een bepaald merk tandpasta? Mét of zönder fluoride? ;)

Misschien een tandpasta die een beetje schuurt?
Deze methode werd 30 jaar geleden al beschreven in Model Railroader.
Toen was Athearn nog "the only game in town".

CKLX

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #16 Gepost op: 30 November 2011, 22:23:21 »

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #17 Gepost op: 30 November 2011, 22:23:30 »
Misschien een tandpasta die een beetje schuurt?
Ah, anti-tandsteen 8)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #18 Gepost op: 30 November 2011, 22:24:21 »
DJH is meestal metaal (tenminste wat ik heb), maar de "vloeibaar-schuurmiddestruc" zal ook met kunststof wel werken, alleen minder lang laten lopen en wat langzamer...
Blijft dus mijn vraag: welke tandpasta? en Mét of Zónder Fluor??  ;) (y)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #19 Gepost op: 30 November 2011, 22:26:24 »
Heel verstandig. Ik spreek uit ervaring... ;D ;D

 ;D (y)

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #20 Gepost op: 30 November 2011, 22:27:48 »
Blijft dus mijn vraag: welke tandpasta? en Mét of Zónder Fluor??  ;) (y)
Ik zal met fluoride proberen, om gaatjes te voorkomen ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2188
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #21 Gepost op: 30 November 2011, 22:38:52 »
 (y) (y) (y) (y) (y)
(je hebt ook nog pb)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2011, 14:39:55 »
Dank je had ik al via PB gezegd, maar ik denk dat hier een ander ook wat heeft. Dus ik zet jouw antwoord hier maar neer, het risico van die tik op de vingers is daarmee voor mij je ziet, het wij hebben veel vertrouwen in de moderator :-X ;D:

Hoi,
Voordat ik van een moderator een tik op de vingers krijg, maar even via pb, maar daarom niet ernstiger bedoeld:

NEEN vriend, Anti-tandsteentandpasta schuurt niet maar bevat een speciaal aantal stoffen om de klakzouten in het speeksel béter in oplossing te houden, dus niet zo snel op je tanden neer te laten slaan... "Meer schurend" zijn goedjes zoals "Smokers tandpoeder" of "Stardrops Tandpolish", maar dan is een fles JIF of Euroshopper vloeibaar schuurmiddel vele malen goedkoper...

Groeten van Frans
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #23 Gepost op: 16 February 2012, 17:51:25 »
Inmiddels heb ik met vloeibaar schuurmiddel de boel wat wat in proberen te rijden, alleen het valt me op dat de ene kant op wel goed door draait, echter de andere kant op is het net of het enigzins blokkeert en dan met name de midden as van één draaistel. Lijkt wel of er van een tandwiel een paar tanden gebroken zijn oid. Als ik wat op het frame druk loopt het wel in één keer door. Lijkt mij niet normaal :-\. Iemand die hier ervaring mee heeft?
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #24 Gepost op: 25 March 2012, 18:28:22 »
Even weer een update...

De draaistellen zijn voorzien van een klein beetje vet (Präzisionsfett van Robbe, gehaald bij de plaatselijke modelbouwzaak), en hiermee draaien de assen goed door. Ook zonder horten en stoten (y), weer wat geleerd.

Ik ben ook bezig geweest met de bakopbouw.

De nieuwe bufferbalken heb ik voorzien van ovale buffers, die er bij 1500 de eerste jaren er ook op zaten, en van de andere details die bij het bouwpakket zitten:


Ik dacht eerst de draaistelzijkanten zo te laten zoals aangegeven, echter ik kon me niet vinden in de te lage positie van die zijkanten. Ik heb dan ook besloten om de de pennen af te zagen en de zijkantjes op de draaistellen te lijmen. Ik heb dit gedaan met secondelijm, ik weet dan ook niet hoe dit op de langere termijn zal houden. Aan de andere kant, er worden daar ook geen grote krachten losgelaten, dus het kan ook wel goed gaan. Maar dat zal ik tzt wel zien.



En dan nog een totaal overzicht van af de andere andere zijde.


Ik denk dat ik het lokkie bouw om één kan op te laten rijden, zodat ik de voorzijde mooi kan detailleren. Máár niets is zeker in het leven, dus dat ook niet ;D.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

wvdm

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #25 Gepost op: 25 March 2012, 18:58:00 »
Hallo Erwin,

Nou, de mijne van Kleinspoor rijdt al een aantal jaren probleem loos met schilders tape.
Eerst op wisselstroom met een ompool relais erin van Lauer.
6 assen aan gedreven en een lange sleper  onder een v/d draaistellen.
En nu alweer een aantal jaren als gelijkstroom model.
Ik zie geen anti slipbanden. Heb je die wielen met die lage flenzen?
Bij de wissels ontspoorde hij altijd met die originele rp 0,000000001 wielen. ;D
Of het M-rail wissel nu op afbuigen of op recht door stond maakte niets uit. De loc ging altijd tussen de twee sporen van de baan af op de wissels.
Ik heb die wielen omgeruild voor andere bij Kleinspoor en er wielen met iets hogere flenzen voor terug gekregen, waarvan vier wielen (dus twee assen) met asb.

Hij heeft naast een Philotrain 1500 gestaan en het was niemand op gevallen, dat de front ramen een verkeerde hoek hebben.
Komen de aspotten nu nog wel overeen met de wielassen?

Succes met het bouwen.

Groetjes
Wil

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #26 Gepost op: 25 March 2012, 19:03:14 »
Ik heb inderdaad die met die lage flensen. De aspotten komen nu juist beter overeen met de assen, daarom heb ik het ook gedaan ;)
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #27 Gepost op: 25 March 2012, 20:11:19 »
Dat aan één kant voorzien van alle details doe ik dus altijd.
Dan maar draaien op een brug of schijf. Het heeft meer smoel.
Gewoon doen, niet twijfelen..

vrgr Steef
Mvh Steef

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3462
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #28 Gepost op: 26 October 2012, 15:38:09 »
*******even een dike laag stof verwijderen******

Zo, na lange tijd weer een kleine update ;D
Ik heb de kap moeten herstellen van een duik op de plavuizen vloer. Ik ging m'n bureau opruimen, en lette even niet opbij het beetpakken. Ik schrok van het eruit glijden van het onderstel, hierdoor liet ik 'm uit m'n klauwen glippen..... ::).

Maar goed, schade bleek wel mee te vallen (de bufferbalken en aan één zijde onder de cabine tegen de bufferbalk waren gebroken, en de draaistelzijkanten waren eraf geknald, waaruit blijkt dat zulke krachten teveel van het goede zijn :P), en is inmiddels weer hersteld.


Een algemene foto, kap staat nog los op het onderstel om de lijn te laten drogen.


Dit wordt de zijde die volledig zichtbaar zal zijn.


Aan deze zullen de rijtuigen komen te zitten, die wordt dan ook iets minder gedetailleerd.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2228
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Een Kleinspoor 1500 in elkaar prutsen
« Reactie #29 Gepost op: 26 October 2012, 15:49:37 »
Leuk! Begint er al goed uit te zien.
(let wel op als je de handrails onder de cabineramen gaat plaatsen; als je de gaatjes gebruikt komen ze scheef te zitten...)