Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
  

Auteur Topic: Franse spoorwegen.  (gelezen 1856 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Franse spoorwegen.
« Gepost op: 19 November 2011, 12:17:24 »
Goedenmiddag,

Ik ben een paar weken in frankrijk geweest om te werken. Om precies te zijn in de buurt van Nantes.
Het viel me op het station op dat je eigenlijk 3 soorten treinen had: TGV - regionaal en de TER.

Nu is 1 van mijn vragen wat betekent TER?

Ook valt het mij op dat je een hoop dubbelsporige lijnen ziet maar je ziet eigenlijk nooit een trein. Af en toe een TGV maar veel meer ook niet. Ook zie je een hoop dubbelsporige lijnen tussen Le mans en Rouen. Ook daar zie je niet veel.

Verder vroeg ik me af waar al die getrokken treinen die je in parijs op gesteld ziet staan heen rijden?

Ik weet wel dat je er een hoop tijschriften kan kopen over het grootbedrijf en modelbouw. Jammer dat ik alleen geen frans begrijp.

Gr Arnout.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10766
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2011, 12:38:21 »
Google eens wat... Dan kom ik al snel Transport express régional tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2011, 15:43:54 »
Hier in de buurt ligt veel enkelspoor met 3 a 4 keer per dag een trein (in de middag een 2 uurs dienst)
Bij Remilly hadden we een baanwachtershuisje toen op het oog naast een dubbelsporige lijn waar, schrik niet, 3 keer per dag een trein langskwam. De laatste om half acht 's avonds.
Hooguit af en toe een trein met boomstammen extra in het seizoen.
Dus er ligt heel wat spoor, maar het wordt weinig gebruikt.

henk

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1721
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2011, 17:34:53 »
eigenlijk een saaie bedoening dus. Er woont ook verhoudingsgewijs ook weinig volk. Dus dat zal het ook wel verklaren.

Gr Arnout.

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #4 Gepost op: 08 December 2011, 23:51:22 »
TER - Trains Express Regionaux: = Regionale snel & stoptreinen. Dikwijls enkel 2è klas & zonder toeslag/reservatie.

TERGV: Door Region Nord - Pas de Calais ingelegde TGV & Ex Eurostar NOL treinen (verkorte Eurostar stellen die ten noorden van Londen reden tot Leeds door de GNER)
Ze maken gebruik van de LGV Nord en verbinden Arras met Rijsel; Duinkerken met Rijsel; Rang Des Fliers (Baai van de Somme) - Boulogne Ville - Calais Fretun met Rijsel. (via de LGV Nord gaat het een uurtje sneller dan op de klassieke manier via Hazebrouck-St Omer)
Er werd gedacht om de lijnen van Duinkerken & Arras via Rijsel door te trekken naar Brussel. Maar dit feest gaat niet door. Samen met het gouverment van Kent (GB) werd ook gedacht om "stoptrein HST's" in te leggen die Alle stations langs de Eurostar-lijn Rijsel - Londen zouden aandoen. Echter de 'slots' van de Kanaaltunnel bleken te duur om een gezonde exploitatie mogelijk te maken
« Laatst bewerkt op: 09 December 2011, 00:07:38 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #5 Gepost op: 09 December 2011, 00:03:54 »
Sneldiensten 'binnenverkeer' op het Franse net:
> TGV 'Grandes Lignes': Sneltreinen, deels over de hogesnelheidslijnen (verplichte reservering/toeslag)
> Corail 'Intercitéés': Veelal sneltreinen tot (160-180-200 km/u) via de klassieke lijnen
Reserveren aanbevolen (soms verplicht-soms met toeslag)
> Corail 'Lunéa' (nacht) - Corail 'Teoz': gelijkaardig als hierboven, maar met verplichte toeslag en/of Reservering

Indien richting Parijs: Eerst met stoptreinkarakter op het eerste deel v/h traject - vervolgens als Intercity
andere richting: Eerst als IC, dan als stopper
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

iarnrod

  • Offline Offline
  • Berichten: 1624
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
Re:Franse spoorwegen.
« Reactie #6 Gepost op: 09 December 2011, 00:31:35 »
Samenwerkingen met het 'buitenland':
Eurostar: Parijs/Brussel-Londen (toekomst ook Frankfurt & Amsterdam)
Thalys: Parijs-Brussel-Amsterdam/Keulen
Lyra: Frankrijk-Zwitserland
Artesia: Frankrijk-Italië
Talgo: Frankrijk-Spanje

Concurrentie in open acces vannaf 11/12/2011:
Thello = Combinatie Trenitalia+Veolia met nachtreinen Parijs-Dijon-Milaan-Brescia-Verona-Venetië-Padova
Vanaf juni 2012 komt er een Parijs-Rome erbij & vanaf december 2012 een dagdienst Lyon-Turijn-Milaan.
(Hiermee gaat Trenitalia zichzelf zowat gaan beconcurreren, daar deze ook in het Artesia project zit met de SNCF)
Van Akiem gehuurde BB 36000'en "Astrids" zorgen voor de tractie, de Italianen zorgen voor de rijtuigen.
In de toekomst wil men ook HST's Frankrijk-Italië inleggen.

Het Franse 'staatsbedrijf' gaat wellicht in de tegenaanval? De geruchtenmolen spreekt dat men Talgo "Hoteltreinen" wenst gaan inzetten op Italië? Wordt vervolgd...
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal