Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Rondom Charlois door 741230
Vandaag om 18:21:25
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Trix Express Hondekop  (gelezen 4301 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Trix Express Hondekop
« Gepost op: 18 November 2011, 16:01:09 »
Op mijn baan rijdt een OUDE Trix Express hondekop, het model is omgebouwd van Trix Express naar het Fleischmann 2 rail systeem en neemt de stroom af via sleepcontacten aan beide kanten van de draaistellen. Dit geeft geen problemen en de trein rijdt verder prima, maar er is een ander probleem. Toen deze trein nog op de baan van mijn vader rondreed, gebeurde dat op de oude Fleischmann Rails. Ik bedoel de echte oude, blik, hol en met kartonnen bielzen (de voorloper van de standaard rails). Maar nu rijdt deze trein op mijn modelbaan op Profi Rails van Fleischmann en ratelen de flenzen over de bielzen, ook op standaard rails, al is dat iets minder luidruchtig en op Peko rails hoor je het amper. Dit komt uiteraard door de hoogte van de rails, maar wat is nu de beste oplossing - andere wielen is een probleem ivm. de aandrijving (de niet aangedreven draaistellen hebben al andere wielen) of kan ik de wielen ergens laten afdraaien? Ook wel gekeken naar nieuwe aandrijf-units incl. wielen, maar dan haal je het karakter van deze oude trein er helemaal uit. Ondanks het ratelen rijdt de trein verder prima, maar door de weerstand is echt mooi langzaam rijden niet mogelijk. HELP !!!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8263
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 18 November 2011, 16:06:30 »
Bij mijn exemplaar zijn de wielen afgedraaid, de simpelste oplossing.
Vr. groeten,
Bob

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 18 November 2011, 16:43:13 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 
Bovendien waren deze TrEx assen standaard, dwz te vervangen door exemplaren voor gewone 2-rail, dus ook de assen met wormwiel/tandwiel.

Afdraaien zou ik niet doen gezien de waardedaling van het treinstel, van nogal in originele staat naar beduidend minder bij vernacheld (voor een TrEx liefhebber)

Maarten.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 20 November 2011, 08:03:01 »
Ik vind waardedaling geen punt, de grootste waarde voor mij is dat zo'n trein rijdt. Toch eens kijken of ik iemand kan vinden die mijn wielen kan afdraaien.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 20 November 2011, 10:08:39 »
Ik vind waardedaling geen punt

Ik ook niet, maar waarom moeilijk doen als je gewoon de assen/wielen kunt vervangen door de juiste  ???

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 20 November 2011, 10:30:32 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 

Hallo,
Ikzelf heb ook een 50 jaar oude Duitse goederen Eloc op Peco Streamline code 75 rails rijden. Omdat ik zelf geen draaibank of zoiets heb en ook niemand in de kenniskring heb die zoiets heeft, heb ik zelf de wielen afgevijld. Uiteraard wordt zoiets niet mooi maar in ieder geval rijdt de loc nu zonder over de railschoenen te ratelen en ook de wissels worden goed bereden.
Maarten, jij noemt de Duitse firma NPE. Bedoel je daarmee: NPE Modellbahnshop in Lippe?
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4719
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 20 November 2011, 10:35:24 »
Als je de wielen kunt losmaken van de as, dan doe je dat 1 voor 1. Vervolgens de as met 1 wiel in een boormachine zetten, en dan langs fijn schuurpapier afvijlen. Op die manier kun je ze redelijk tot zeer goed gelijkmatig afdraaien.

Suc6!

Marco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 20 November 2011, 11:34:05 »
Nee, ik bedoel NPE in Wilhermsdorf bij Neurenberg.
[/url]www.npe-modellbau.de[/url]
NPEisenbahn@gmx.net

Dat is de enige erkende ombouwer voor bijv. BEMO van H0 gelijkstroom naar TrixExpress.  Heeft een schat aan materiaal voor de TrExpress liefhebber, maar daardoor ook juist voor ombouw van TrEx naar H0 2-rail.

Bestellingen voor onderdelen kun je rechtstreeks doen of via eurotrein@planet.nl en als je vlug bent met bestellen of as. zaterdag in Mierlo bij Eindhoven bent (TrixExpress-trefpunt), dan heb je de onderdelen ook snel in huis. NPE (Hartmut Vincon) staat daar namelijk ook en logeert bij mij. Vandaar.

Maarten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1213
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 20 November 2011, 16:16:08 »
Maarten,
Bedankt voor de info; ga op zoek naar wielen voor mijn Trix Express loc.
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter