Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door NS264
Vandaag om 10:29:32
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 10:29:06
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Motorpost ombouwen ? door henk
Vandaag om 10:25:10
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:58
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:56:50
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Gewoon wat busfoto's door Teun
Vandaag om 08:52:21
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:24:01
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
  

Auteur Topic: Trix Express Hondekop  (gelezen 3886 keer)

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Trix Express Hondekop
« Gepost op: 18 november 2011, 16:01:09 »
Op mijn baan rijdt een OUDE Trix Express hondekop, het model is omgebouwd van Trix Express naar het Fleischmann 2 rail systeem en neemt de stroom af via sleepcontacten aan beide kanten van de draaistellen. Dit geeft geen problemen en de trein rijdt verder prima, maar er is een ander probleem. Toen deze trein nog op de baan van mijn vader rondreed, gebeurde dat op de oude Fleischmann Rails. Ik bedoel de echte oude, blik, hol en met kartonnen bielzen (de voorloper van de standaard rails). Maar nu rijdt deze trein op mijn modelbaan op Profi Rails van Fleischmann en ratelen de flenzen over de bielzen, ook op standaard rails, al is dat iets minder luidruchtig en op Peko rails hoor je het amper. Dit komt uiteraard door de hoogte van de rails, maar wat is nu de beste oplossing - andere wielen is een probleem ivm. de aandrijving (de niet aangedreven draaistellen hebben al andere wielen) of kan ik de wielen ergens laten afdraaien? Ook wel gekeken naar nieuwe aandrijf-units incl. wielen, maar dan haal je het karakter van deze oude trein er helemaal uit. Ondanks het ratelen rijdt de trein verder prima, maar door de weerstand is echt mooi langzaam rijden niet mogelijk. HELP !!!

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8146
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #1 Gepost op: 18 november 2011, 16:06:30 »
Bij mijn exemplaar zijn de wielen afgedraaid, de simpelste oplossing.
Vr. groeten,
Bob

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2011, 16:43:13 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 
Bovendien waren deze TrEx assen standaard, dwz te vervangen door exemplaren voor gewone 2-rail, dus ook de assen met wormwiel/tandwiel.

Afdraaien zou ik niet doen gezien de waardedaling van het treinstel, van nogal in originele staat naar beduidend minder bij vernacheld (voor een TrEx liefhebber)

Maarten.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #3 Gepost op: 20 november 2011, 08:03:01 »
Ik vind waardedaling geen punt, de grootste waarde voor mij is dat zo'n trein rijdt. Toch eens kijken of ik iemand kan vinden die mijn wielen kan afdraaien.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #4 Gepost op: 20 november 2011, 10:08:39 »
Ik vind waardedaling geen punt

Ik ook niet, maar waarom moeilijk doen als je gewoon de assen/wielen kunt vervangen door de juiste  ???

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #5 Gepost op: 20 november 2011, 10:30:32 »
De Duitse firma NPE is gespecialiseerd in ombouw van "normaal" naar TrixExpress.
Heeft ook wielen/assen voor ombouw andersom. 

Hallo,
Ikzelf heb ook een 50 jaar oude Duitse goederen Eloc op Peco Streamline code 75 rails rijden. Omdat ik zelf geen draaibank of zoiets heb en ook niemand in de kenniskring heb die zoiets heeft, heb ik zelf de wielen afgevijld. Uiteraard wordt zoiets niet mooi maar in ieder geval rijdt de loc nu zonder over de railschoenen te ratelen en ook de wissels worden goed bereden.
Maarten, jij noemt de Duitse firma NPE. Bedoel je daarmee: NPE Modellbahnshop in Lippe?
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4145
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #6 Gepost op: 20 november 2011, 10:35:24 »
Als je de wielen kunt losmaken van de as, dan doe je dat 1 voor 1. Vervolgens de as met 1 wiel in een boormachine zetten, en dan langs fijn schuurpapier afvijlen. Op die manier kun je ze redelijk tot zeer goed gelijkmatig afdraaien.

Suc6!

Marco

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #7 Gepost op: 20 november 2011, 11:34:05 »
Nee, ik bedoel NPE in Wilhermsdorf bij Neurenberg.
[/url]www.npe-modellbau.de[/url]
NPEisenbahn@gmx.net

Dat is de enige erkende ombouwer voor bijv. BEMO van H0 gelijkstroom naar TrixExpress.  Heeft een schat aan materiaal voor de TrExpress liefhebber, maar daardoor ook juist voor ombouw van TrEx naar H0 2-rail.

Bestellingen voor onderdelen kun je rechtstreeks doen of via eurotrein@planet.nl en als je vlug bent met bestellen of as. zaterdag in Mierlo bij Eindhoven bent (TrixExpress-trefpunt), dan heb je de onderdelen ook snel in huis. NPE (Hartmut Vincon) staat daar namelijk ook en logeert bij mij. Vandaar.

Maarten.

peterha

  • Offline Offline
  • Berichten: 1102
Re:Trix Express Hondekop
« Reactie #8 Gepost op: 20 november 2011, 16:16:08 »
Maarten,
Bedankt voor de info; ga op zoek naar wielen voor mijn Trix Express loc.
Groeten,
Peter
Met vriendelijke groet,
Peter