Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: RTM 1525  (gelezen 2304 keer)

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
RTM 1525
« Gepost op: 07 November 2011, 12:17:34 »
Er is belangstelling voor het Belgische rijtuig, mooi!

Het rijtuig is de vroegere 19391 van de NMVB, gebouwd door Anglo-Franco-Belge (en niet Franco-Anglo-Belge zoals overal te lezen is) en deed tot 1 september 1972  dienst op de mtersporige lijn Brussel Zuid--Leerbeek.
Na een tijdje opslag in de stelplaats Het Rad in Anderlecht is hij verkocht aan de toeristenlijn Li Trimbleu. Dit was het restant van de vroegere steenkolenlijn Trembleur--Warsage Etat, net over de grens onder Zuid-Limburg. Hier werden tot in de jaren zestig NMBS kolenbakken (E's) op rolwagens van de Charbonage d'Argentau naar het station van Warsage vervoerd met stoomtramlocs. Pas laat werden deze vervangen door twee diesellocjes van de Ruhrtalbahn, die later ook voor het toeristenvervoer werden gebruikt toen de mijn gesloten was.
Voor de reizigers kocht men een aantal overtollige vierassige aanhangrijtuigen van de NMVB in Brussel, waaronder de 19391. Ze kregen de nummers 1-6, maar wisselden in de loop der jaren onderling van nummer. De 19391 had tenslotte nummer 6.

Er werd bij Li Trimbleu nauwelijks aan onderhoud gedaan en de bedrijfsvoering was aller bedroevendst. Gevolg was dat materieel een baan steeds verder achteruit gingen.
Tot op een kwade dag de tram vol reizigers op een helling tot stilstand kwam doordat de remmen niet wilden lossen. De machinist verliet zijn tram, te voet op weg naar de dichtstbijzijnde telefoon. En toen zette de tram zich plotseling in beweging en reed ongecontroleerd met hoge snelheid naar beneden. Onderaan de helling lag een boog in del ijn en met veel geraas ontspoorde de trein. Dodelijkle slachtoffers en veel zwaargewonden. Einde oefening voor Li Trembleu.

Naeen tijdje werd een deel van de rijtuigen verkocht. Het rijtuig 6 kwam zo terecht bij het Brusselse trammuaseum in Woluwe. Dit museum heeft een kleine collectie "Brusselse" NMVB rijtuigen en een Standaardaanhangrijtuig paste daar goed in. Tot restauratie kwam het echter niet. Het rijtuig bleef opgeslagen tot de RTM-Ouddorp belangstelling toonde. De rest van het verhaal is denk ik wel bekend.









Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re:RTM 1525
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2011, 12:22:30 »
De rest van het verhaal is denk ik wel bekend.

Nope. Ik maak hier http://www.nmld.nl/index.php?page=object&id=1318&lan=nl uit op dat het de bedoeling is er een replica RTM rijtuig van te maken?

Eelco

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:RTM 1525
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2011, 13:14:20 »
OK, komtie.

In 1962 had de RTM nog 9 houten rijtuigen beschikbaar voor de tramdienst. De bekende 6 TBC rijtuigen 394-399 en drie veel minder robuuste MBS rijtuigen (uit mijn hoofd de 414, 416 en 417).
Om die laatste te vervangen kocht de RTM eind 1962 drie zogenaamde "Metalen Standaard aanhangrijtuigen" van de Groep Antwerpen van de NMVB, de 19341, 19343 en 19347 (de aluminium binnen-numerplaatjes liggen in de expositieruimte in Ouddorp). Deze waren onderdeel van een grote serie 19265-19409 die in de jaren veertig werd gebouwd.
Nadat ze op ex-MBS draaistellen waren geplaatst en licht aangepast (extra zitplaatsen op de balkons, bagageruimte in de 1524) kwamen ze in 1963 als 1522-1524 in dienst.
Na de opheffing van de lijn naar Oostvoorne in september 1965 hebben ze volgens mij niet meer gereden en in 1967 zijn ze gesloopt.

Als ik het me goed herinner kwam de Sperwer Stichting, nadat het Sperwer stel veilig uit Oostenrijk was teruggekeerd, met het idee enkele van deze rijtuigen naar Ouddorp te halen om wat extra stalen rijtuigen voor de dieseltrams te hebben die voldoende authentiek waren.
Op dat moment bestonden er in België nog 5 exemplaren: één gerestaureerd bij de museumlijn Lobbes--Thuin in Wallonië, 1 in opslag in Brussel en 3 in opslag bij de Vlaamse vereniging ProTram. Het idee was om deze alle vier naar Nederland te halen om er een nieuw RTM-drietal uit te maken en het slechtste exemplaar als plukrijtuig te gebruiken.
De onderhandelingen met ProTram liepen echter vast op de steeds wisselende voorwaarden van de voorzitter van die club (ik ken hem en ben ook eens betrokken geweest bij een deal met hem -- je wordt horendol van die vent), en dus bleef het bij het Brusselse rijtuig. Dat kwam naar Ouddorp en werd voorlopig achter in de loods geplaatst. Een paar maanden terug is de restauratie begonnen en werd geconstateerd dat het rijtuig zo slecht is dat totale herbouw nodig is.
De drie ProTram rijtuigen, die ook van Li Trimbleu komen,  bestaan ook nog steeds, maar staan nu al meer dan 30 jaar in de open lucht te verkommeren en zijn het punt van een mogelijke restauratie wel gepasseerd. Bovendien zijn er onderdelen van afgenomen voor andere restauraties.



AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:RTM 1525
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2011, 17:17:35 »
Hoi Dwem,

Bedankt voor de info, ik vind het mooi dat een passend rijtuig voor de RTM wordt gerestaureerd.
Ik blijf dit volgen.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)