Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 20:42:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 20:31:25
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 20:31:09
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:27:51
upload deleten door maartenvdb
Vandaag om 20:01:16
Onshape gebruikersgroep door Henk de Vlaam
Vandaag om 19:47:25
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door spoorijzer
Vandaag om 19:39:25
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 19:36:05
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
Vandaag om 19:34:32
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door 741230
Vandaag om 19:32:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Forever Rocofan
Vandaag om 19:14:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:06:33
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 18:24:54
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 17:32:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:18:35
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Dave.......
Vandaag om 17:05:10
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 17:04:30
contacten roco line wissel door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:32:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silvolde
Vandaag om 15:58:47
Sankt Georgen. door AndrevdG
Vandaag om 15:42:43
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 15:34:35
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 15:01:33
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 14:32:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door MOVisser
Vandaag om 13:24:28
Booster voor de Marklin CS 1 (60212) door KNed
Vandaag om 13:05:27
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:27:03
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:51:16
De (3d) knutsels van Ronald. door DH1-3104
Vandaag om 10:20:24
Yamorc 8116 en MP1 MTB door FredD
Vandaag om 09:56:09
Etalage treinbaan aan de Burgemeester Reigerstraat Utrecht door henk
Vandaag om 09:32:24
  

Auteur Topic: (brandstof)ketelwagens: welke hebben ook echt bestaan?  (gelezen 2751 keer)

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2100
(brandstof)ketelwagens: welke hebben ook echt bestaan?
« Gepost op: 06 November 2011, 16:10:02 »
Hallo allemaal,

De diverse modelfabrikanten hebben zo'n beetje allemaal oneindige series ketelwagens uitgebracht. Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke daar ook echt van bestaan hebben; bijvoorbeeld de gele Shell-ketelwagens, de blauwe (witte, ...) Aral-ketelwagens, de groene van BP... weet iemand hier meer informatie over? Ik kan zo 1,2,3 weinig vinden.

Groet, Tim

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8628
Re:(brandstof)ketelwagens: welke hebben ook echt bestaan?
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2011, 17:11:12 »
Nou, in ieder geval een tweeassige Shell en BP (even scrollen). Maar weet verder weinig hierover,  want is dit origineel of is dit een in Shellkleuren (of BP) overgeschilderde oude ketelwagen i.v.m. museumdoeleinden?

Er zijn wel ketelwagens van bijv de Shell of BP maar daar staat vaak alleen maar het logo op terwijl ze een standaard ketelwagenkleur hebben ( grijs ).
Jeroen

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 296
Re: (brandstof)ketelwagens: welke hebben ook echt bestaan?
« Reactie #2 Gepost op: 28 March 2016, 16:58:33 »
De NS had voorheen een paar eigen ketelwagens , hoofdzakenlijk bestemd voor de onkruidsproeitrein . De andere ketelwagens waren alle P-wagens ,of te wel in particulier bezit , en daardoor voorzien van eigen bedrijfslogo's .

thonis

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
Re: (brandstof)ketelwagens: welke hebben ook echt bestaan?
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2016, 17:15:33 »
Er is onlangs een MIBA rapport over dit onderwerp verschenen. Wellicht wordt je daar wijzer.
Groet van Thonis