Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
Vandaag om 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 23:08:01
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 23:05:04
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
Vandaag om 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
Vandaag om 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 22:05:38
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 22:02:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Gino
Vandaag om 22:02:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
Vandaag om 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07

Auteur Topic: viessman seinen aansturen  (gelezen 5854 keer)

mat64

• Offline Offline
viessman seinen aansturen
« Gepost op: 06 November 2011, 15:19:27 »
goedendag alle

ik ben al 2 weken bezig met het aansturen van oa viessman sein art nummer 4021

met analoge schakelkastje 5550 via oude fleischmann transformator

zelf rijd ik de trein via de multimaus

nu heb ik het al meerdere keren analoog proberen aan te sluiten ( zelfs ernst huider heeft het voor me getekend hoe aan te sluiten )

alleen nogsteeds doet geen enkel sein het , van de handleiding word ik helaas ook niks wijzer

heeft iemand nog tips hoe ik dit kan aansluiten omdat ik er langzamer hand wel aardig gek van word....

en dat in mijn vrije weekend ;D

Groet Arjan

Quicksilver

• Offline Offline
  • Spoort niet en rijdt tijdperk I
Re:viessman seinen aansturen
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2011, 00:55:33 »
Hallo!

Hmmm... Viessmann seinen zijn niet echt moeilijk om aan te sluiten. De handleiding is echter niet 100% duidelijk. Daar heb je gelijk in.

Om te beginnen de (wellicht geheel overbodige) opmerking dat bij Fleischmann trafo's de wisselstroom aansluitingen zwart/wit gecodeerd zijn. Bruin (de massa) wordt dan zwart en geel (de fase draad) wordt wit. Of andersom. Zolang je maar consequent bent boeit dat niet.

Uit de Duitstalige documentatie van Viessmann haal ik dat het sein met artikelnummer 4021 met een impulsschakelaar geschakeld moet worden. In het Engels wordt daar niets over gezegd. Beetje verwarrend... Dat er een bruine en een gele draad aan het sein zit duidt wel op het gebruik van een impulsschakelaar.

Om te testen of je sein werkt kun je voor inbouw in je modelbaan de gele en bruine draad van het sein op de wisselstroom aansluiting van je trafo aansluiten en dan afwisselend de blauwe draad met de rode en met de groene markering kort op de pool duwen waar de bruine draad op is aangesloten. Als alles werkt toont het sein rood nadat je de blauwe draad met de rode markering kort op de bruine pool hebt geduwd en idem groen bij de groen gemarkeerde blauwe draad. Als het seinbeeld inderdaad op bovenstaande manier wijzigt dan moet dit sein met schakelaar 5547 of 5549 geschakeld worden.

Schakelaar 5550 is bedoeld voor een continue schakeling. Dit wordt toegepast bij bijvoorbeeld de seinen 4010 en 4012. Deze seinen missen de gele draad. De bruine draad is zwart. En om het helemaal verwarrend te maken moet de gele draad vanaf de trafo op de bruine aansluiting van het schakelkastje aangesloten worden.

Als alles naar behoren werkt kan het sein op onderstaande manier worden aangesloten.

De twee blauwe draden (met de rode en groene markering) moeten aangesloten worden op resp. de rode en groen gemarkeerde aansluitingen van het schakelkastje. Op dit schakelkastje zit ook een bruine aansluiting. Hierop moet je een bruin draadje aansluiten die verbonden is met de zwarte pool van je Fleischmann trafo. Op dezelfde pool van de trafo kan het bruine draadje van het sein worden aangesloten. De gele draad van het sein mag op de witte pool van de trafo worden aangesloten.

De rode draden zijn bedoeld om een eventeel stroomloos stuk rails voor het sein van stroom te voorzien. Stel dat je in het geval van een gelijkstroom systeem een stuk rail voor het sein isoleert dan mag je één van de rode draden aansluiten op de draad die de buitenrail van stroom voorziet. De andere rode draad mag verbonden worden met het geïsoleerde stuk van de buitenrail. Bij een groen tonend sein zorgen de rode draden ervoor dat het geïsoleerde stuk rail voor het sein van stroom wordt voorzien. Bij rood wordt de rijstroom onderbroken.

Als het goed is zit er ook een paarse draad met een groene markering aan het hoofdsein. Deze is bedoeld om een eventueel voorsein te schakelen. Die schakel je vanaf je hoofdsein, en niet vanaf een schakelkastje.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 07 November 2011, 00:57:42 door Quicksilver »

mat64

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2011, 17:34:03 »
helaas maakte ik een typefout en bedoelde ik sein 4012

bedankt hiervoor , ik ga dit uitproberen  (y)

Groet Arjan

Quicksilver

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2011, 18:14:19 »
helaas maakte ik een typefout en bedoelde ik sein 4012

bedankt hiervoor , ik ga dit uitproberen  (y)

Groet Arjan

Ah, kan gebeuren.  ;) Artikelnummer 4012 is helemaal makkelijk. De zwarte draad met diode sluit je op de zwarte pool van je trafo aan. Op de witte trafo pool sluit je via een geel draadje de bruine aansluiting (of is ie geel?) van schakelkastje 5550 aan. De rood en groen gemarkeerde zwarte draden kunnen op de rode en groene aansluiting van schakelaar 5550 aangesloten worden. Kan niet mis gaan.

mat64

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2011, 20:23:51 »
toch doe ik nogsteeds iets fout .

de seinen kan ik nogsteeds niet schakelen via het kastje , ik weet nu iniedergeval wel dat ze het doen....

Arjan

Quicksilver

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2011, 22:11:08 »
De seinen doen het. Dat is alvast wat. Via de Viessmann site kun je deze http://www.viessmann-modell.com/shop/media/pdf/german/4012_98106_05_DE-EN_web.pdf handleiding opvragen. Op pagina 4, afbeelding 3 staat het aansluitschema voor dit sein in combinatie met schakelkastje 5550. Mocht het geheel 't nog niet doen dan is het maar de vraag of je schakelkastje wel in orde is...

Succes!  (y)

mat64

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2011, 17:29:05 »
ik heb 2 schakelkastje's en ze allebei geprobeerd

toch wilt het niet

denk dat toch ik dan wat fout doe ....

maar wat ?

Groet Arjan

Timoxr4i

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2011, 23:34:57 »
Sluit het aan, maak er fotos van, en dan kunnen we kijken of de bedrading al dan niet goed zit. Heb je je sein al eens nagekeken, of die wel correct werkt?
Tijd om een module baan te bouwen. Crohn style, Romar doet de moderne afdeling, ik??? De ouwe zooi, heerlijk!

Quicksilver

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 November 2011, 18:09:52 »
Sluit het aan, maak er fotos van, en dan kunnen we kijken of de bedrading al dan niet goed zit. Heb je je sein al eens nagekeken, of die wel correct werkt?

Dat was ook mijn volgende stap. Vragen of je (detail) foto's kunt maken van een aangesloten sein. Volgens een eerder bericht werkt het geheel wel. Dan moet er iets fout zitten in de aansluiting van dat sein.

mat64

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 November 2011, 17:28:15 »
het is toch opgelost na samen met een vriend het schakelkast open gemaakt te hebben en toch de normale aansluit mogelijkheid uitgeprobeerd te hebben

allemaal bedankt voor de hulp !

Arjan

Quicksilver

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2011, 10:49:28 »
Je schakelkastje geopend en de boel toch op de normale manier aangesloten? ??? Ah. Je had je schakelkastje gesaboteerd en gepoogd om een alternatieve aansluiting in elkaar te frutten... Ik vond het al zo vreemd dat je het niet voor elkaar kreeg om een sein met drie draadjes aan de praat te krijgen.  :-X Een wijze les. Sluit dingen op de normale manier aan en ga niet proberen om ter plekke het wiel opnieuw uit te vinden.

Maarre, graag gedaan.