Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 10:25:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:21:33
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Ronald Halma
Vandaag om 10:06:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:58:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 09:57:47
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Jeroen Water
Vandaag om 07:52:24
Show je werkplek door Eric B
Vandaag om 07:12:00
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 00:11:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Quinzeedied
30 July 2025, 23:44:32
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
30 July 2025, 23:16:22
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
30 July 2025, 23:09:36
trein of metro naar Hoek van Holland door Keska
30 July 2025, 23:01:18
Ik ben aan het opruimen. door FreekH
30 July 2025, 22:53:36
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
30 July 2025, 22:05:57
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door Arjan6511
30 July 2025, 21:59:46
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
30 July 2025, 21:48:03
Stalen D 4 deurs spoor 0 door jumbo747
30 July 2025, 21:32:49
Fleischmann Anna ombouw. door defender
30 July 2025, 21:17:34
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door JoopSpoort
30 July 2025, 21:04:40
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door JoopSpoort
30 July 2025, 20:58:24
wat is het merk van deze bochtwissel door Theovh
30 July 2025, 20:39:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
30 July 2025, 20:37:50
Gewoon wat busfoto's door R1954
30 July 2025, 20:36:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
30 July 2025, 19:33:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
30 July 2025, 19:28:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
30 July 2025, 19:00:07
Göhrener Viaduct door MaraNCS
30 July 2025, 18:14:49
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
30 July 2025, 17:29:38
Houten 23 Augustus 2025 door Arjan6511
30 July 2025, 16:37:54
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
30 July 2025, 12:34:22
  

Auteur Topic: Hardhandige locwissel Zandvoort  (gelezen 2645 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Hardhandige locwissel Zandvoort
« Gepost op: 05 November 2011, 04:17:16 »
Tot mijn verbazing zag ik het volgende in dit filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=07Tf0cwr8I4

Loc 1215 komt binnen met de intercity uit Maastricht te Zandvoort. Loc 1312 beweegt zich van het middenspoor naar deze trein om aan te koppelen voor de terugreis naar Maastricht. Vervolgens geeft de 1312 het laatste rijtuig van de intercity, een plan W, een fors duwtje, terwijl dit rijtuig nog in beweging is. Als gevolg hiervan beweegt het rijtuig, maar waarschijnlijk ook enkele voorgaande rijtuigen, naar voren en dan weer naar achteren. Denk niet dat de reizigers en de mcn van de 1215 deze actie konden waarderen.

Mijn vraag is deze; was het destijds mogelijk, om zo snel na binnenkomst van de intercity, op te rijden naar hetzelfde spoor? Ik meen namelijk dat daar normaal gesproken enige tijd tussen hoort te zitten, in ieder geval tot de voorgaande trein tot stilstand is gekomen. Nu is dit toevallig op film vastgelegd, maar kwam het vaker voor?

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #1 Gepost op: 05 November 2011, 05:13:12 »
Vervolgens geeft de 1312 het laatste rijtuig van de intercity, een plan W, een fors duwtje, terwijl dit rijtuig nog in beweging is. Als gevolg hiervan beweegt het rijtuig, maar waarschijnlijk ook enkele voorgaande rijtuigen, naar voren en dan weer naar achteren. Denk niet dat de reizigers en de mcn van de 1215 deze actie konden waarderen.

Ik denk dat het een beetje laat is om daar nog een klacht over in te dienen. Maar je kunt het natuurlijk proberen...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #2 Gepost op: 05 November 2011, 08:37:44 »
Eerst moet de 1200 met trein het wissel vrijmaken. Dan pas kan de Tdl het wissel omleggen en kan de 1300 oprijden. Bij ons is het zo geregeld dat we pas mogen aanrijden tegen de andere trein als deze geheel tot stilstand gekomen is. De collega moet ervoor zorgen dat de trein geremd is (gevaar van over een rood sein drukken is groot).

Ik denk dat hier de overweg ook een rol speelt. Nu was deze al gesloten en kan in een beweging door de 1300 meteen aanrijden, ipv eerst de 1200, overweg open, paar minuten wachten, overweg dicht, 1300 ertegen etc.

Als je nog niet stilstaat en je krijgt zo'n duwtje in je rug, hoef je er niet blij mee te zijn, zeker niet als je tegen of vlak voor het stootblok tot stilstand wilt komen  ;-)

Groet

Bas

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #3 Gepost op: 05 November 2011, 10:08:10 »
Als ik het filmpje zo bekijk is het niet zo dat de 1300 direct achter de trein aan komt.
Zoals Bas aangeeft moet eerst het wissel vrij komen voordat deze bedient kan worden. Als je goed naar het filmpje kijkt zie je ook daar er iets tussen weg geknipt is tussen het moment dat de trein binnen komt en het moment dat de 1300 aan komt rijden. Dat het rijtuig rolt doet me dan eerder denken aan dat de binnen gekomen trein niet geremd stond en zodoende weg gedrukt werd en al rolde door een aflopend spoortje.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #4 Gepost op: 05 November 2011, 16:05:32 »
Dat zou dan betekenen dat de trein langzaam naar het stootjuk toe rolde. In ieder geval is heel duidelijk te zien dat de plan W nog in beweging is als de 1300 het rijtuig raakt. Jammer dat je niet kunt zien welk effect dit op de rest van de trein heeft.

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1148
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #5 Gepost op: 05 November 2011, 16:20:50 »
De wagens zijn volgens mij praktisch tot stilstand gekomen zoals enigszins op de film te zien is. De trein is nog ongeremd op het moment dat de lok tegen de laatste wagen komt. Meestal laat je een of twee tandjes staan zodat de lok goed tegen de buffers aangedrukt word, en je als aankoppelende lok niet weer word terug gedrukt van de trein af. Doe je het verkeerd, krijg je een soort jojo effect (hier spreekt de leerervaring ;-) ) Nu drukt dus de lok de hele trein weg, de meester merkt het en remt meteen met de 1300, maar de trein rolt al verder. Volgens mij kun je zien dat hij twee tandjes bijschakelt aan de buffers, die worden ff extra ingedrukt. De trein rolt verder, komt tegen het stootblok, de massa van de trein drukt hem er ff lekker tegenaan tot de bufferdruk weer groter word en de boel weer achteruit rolt.

Groeten

Bas

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2086
Re:Hardhandige locwissel Zandvoort
« Reactie #6 Gepost op: 05 November 2011, 19:38:52 »
Verdient net niet de schoonheidsprijs nee ;)