Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
  

Auteur Topic: EU12 Diorama: FAQ  (gelezen 73447 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
EU12 Diorama: FAQ
« Gepost op: 04 november 2011, 21:41:48 »
Hier even een overzicht van de veelgestelde vragen.

1.   Tot wanneer mag ik mij inschrijven?
Er is in principe geen sluiting op de inschrijftermijn. Gaandeweg het jaar kunnen mensen enthousiast gemaakt worden om ook te beginnen. Liefst wel zo snel mogelijk, want dan weten we hoeveel ruimte we alvast moeten reserveren. 1 Augustus gaan we de balans opmaken (ivm benodigde ruimte) en rond 1 september definitief (ivm met toegangspasjes). Maar als je pas 3 weken van te voren begint met het bouwen van het diorama dan hoop ik maar dat je geen gezin hebt…

2.   Mogen we twee diorama’s koppelen / inleveren?
Je mag met iemand anders samenwerken. Dit kan samen werken aan één diorama of samenwerken aan twee diorama’s die gekoppeld moeten worden. In overleg met de jury gaan we kijken of de diorama’s apart of als geheel beoordeeld zullen worden. In elk geval zullen de punten niet bij elkaar opgeteld worden ;)

3.   Komt er ook een publieksprijs?
Op dit moment maken we weer een ronde langs de sponsoren voor de samenstelling van het prijzenpakket. Voor iedere categorie een publieksprijs betekent dus ook weer 4 extra prijzen. We gaan het proberen en hopen over een half jaar al meer bekend te kunnen maken over de prijzen.

4.   Mag je afwijken van de voorgeschreven maat?
Als je mee wilt doen voor de prijzen mag je niet afwijken van de voorgeschreven maat.

5.   Hoe zit het nou met de categorieën?
Er is eigenlijk maar één hele duidelijke categorie: Die van de jeugd onder 16 jaar. De anderen zijn subjectief. Het afgelopen jaar hebben we gezien dat beginners, die nooit iets (af)gebouwd hebben bijzonder hoge kwaliteit kunnen leveren. Bijna te goed voor een beginners categorie. Hiervoor is de categorie ‘Gevorderd’ toegevoegd.
In principe ben je beginner met ca 0-2 jaar modelbouw ervaring. Je kunt dan best al 20 jaar een baan hebben, maar niet meer dan standaard rails en bouwpakketjes. Gevorderd ben je met ca 2-5 jaar modelbouw ervaring. Dit betekend dat je al wel bezig bent geweest met zelfbouw. Dit kan op je eigen baan of in een dioramaatje. De categorie ‘Ervaren’ is als je echt meer dan eens op een beurs hebt gestaan met je werk of het in één van de modelspoorbladen is gepubliceerd.

Maar op alle regels zijn uitzonderingen. Je kunt tien jaar met styreen knoeien en toch een beginner zijn. Je kunt nog nooit eerder iets gebouwd hebben maar toch bijzonder vakwerk afleveren. Er blijft altijd een subjectief element in zitten.

Dit jaar zaten er in de beginnerscategorie hoogwaardige diorama’s. Dit jaar behouden we het voorrecht om vergelijkbare diorama’s op te hogen naar de categorie gevorderd. Twijfel je of je misschien tussen gevorderd en ervaren in zit, zorg er dan voor dat er iets bewegends op je diorama zit.

6.   Denk aan uw Veiligheid
Dit is er één in de categorie minst gestelde vragen. In verband met de veiligheidseisen mogen er geen openliggende draden of kroonsteentjes buiten de dioramabak uitsteken

Andere vragen zijn welkom. Waar onduidelijkheid is zullen we die zo snel mogelijk proberen weg te nemen.
Let wel: De procedure voor stemmen moet nog verder uitgewerkt worden.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12018
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #1 Gepost op: 04 november 2011, 22:13:18 »
Johan, is dit alvast bedoeld als een aanzet voor 2012 of als antwoord op de vragen n.a.v. de afgelopen dioramawedstrijd?

Leen.

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #2 Gepost op: 04 november 2011, 22:15:39 »
Ook, maar waarschijnlijk en vooral naar aanleiding van de vragen in het draadje "en de winnaar is".
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

DannyW

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #3 Gepost op: 05 november 2011, 19:23:50 »
Ik heb zeker wel intresse om mee te doen, ik heb tot nu één baan gehad als kind, dit stelde kwa bouwen zeker niks voor.
Sinds een tijdje ben ik er weer mee bezig en was al van plan een diorama te bouwen..

Uit het topic en de winnaar is begreep ik dat de maat van het diorama 30 CM breed is? en wat is de max lengte?
Persoonlijk zou het van mij wel iets dieper mogen.

 (y)

Edit, na dat ik op versturen klikte kwam ik bij het juiste topic waar de antwoorden al in staan!

JH Radix

  • Offline Offline
  • Berichten: 451
    • Radix Modelhobby
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #4 Gepost op: 05 november 2011, 20:58:13 »
300x1000x600mm (lengte x breedte x hoogte)
Met vriendelijke groet,

Jos Radix

Duizendpoot

  • team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1187
    • wp.duizendpoot.de
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #5 Gepost op: 05 november 2011, 21:01:13 »
 ??? volgens mij is het 300x1000x600mm (breedte x lengte x hoogte)

Hans
« Laatst bewerkt op: 05 november 2011, 22:04:02 door Peter van der Leek. Reden: Het laatste bericht hoef je niet te citeren, klik onderaan op ANTWOORD »
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #6 Gepost op: 05 november 2011, 21:16:06 »
Dat is dus de vraag. Ik kan 2 dingen doen. 1: het zicht is in de breedte, 2: het zicht is in de lengte. Zoals ik het nu 2011 gezien heb, waren alle minidio's te zien in de breedte. Ik kan me voorstellen dat het niet gewenst is ivp. het plaatsen dat het zicht in de lengte komt. Wat denkt de jury daar over?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3371
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #7 Gepost op: 05 november 2011, 21:34:01 »
lengte en breedte is exact hetzelfde  :)
Mvg Marty,

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #8 Gepost op: 05 november 2011, 21:39:03 »
Ja, meetkundig gezien wel, maar het maakt nogal wat uit of je als bezoeker 1000mm x 600mm te zien krijgt of 300mm x 600mm. Snappu?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #9 Gepost op: 13 november 2011, 19:27:42 »
Me snappie wel.. Als dat mag, mag je m dan ook rechtop zetten, dus met de 600x300 kant onderop?  ::)

Wat ik -op zich begrijpelijk- maar ook een beetje vaag vind is dat jullie kunnen "opschalen" van beginner naar gevorderd en van gevorderd naar ervaren. Dat eerste is niet zo'n probleem maar als je geen beweging in je dio hebt (in mijn geval bijvoorbeeld zou ik ff nie wete hoe nie) en jullie in al jullie over de jaren verzamelde wijsheid besluiten dat je toch ervaren bent ben je in een klap uitgerangeerd, kwa wedstrijd.

gr Arnoud
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #10 Gepost op: 13 november 2011, 19:35:54 »
Ik denk dat deze regel bedoeld is om beginners met een (te) hoog niveau op te schalen naar gevorderd en niet om op te schalen van gevorderd naar ervaren.

Jeffrey

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #11 Gepost op: 13 november 2011, 19:44:06 »
Dit jaar zaten er in de beginnerscategorie hoogwaardige diorama’s. Dit jaar behouden we het voorrecht om vergelijkbare diorama’s op te hogen naar de categorie gevorderd. Twijfel je of je misschien tussen gevorderd en ervaren in zit, zorg er dan voor dat er iets bewegends op je diorama zit.

Ik denk wat jij denkt Jeff maar toch staat wel bovenstaande zin in de regels... maar goed, boeie, komt allemaal heus & vast wel goed...
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #12 Gepost op: 13 november 2011, 19:56:37 »
maar ook een beetje vaag vind is dat jullie kunnen "opschalen" van beginner naar gevorderd en van gevorderd naar ervaren. Dat eerste is niet zo'n probleem maar als je geen beweging in je dio hebt (in mijn geval bijvoorbeeld zou ik ff nie wete hoe nie) en jullie in al jullie over de jaren verzamelde wijsheid besluiten dat je toch ervaren bent ben je in een klap uitgerangeerd, kwa wedstrijd.

Nee hoor. We kunnen altijd nog de titanen klasse gaan invoeren ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #13 Gepost op: 13 november 2011, 19:58:32 »
Het kom allemaal goed :)

Even een plaatje over de maatvoering:



De volgende onderdelen zijn optioneel:

* Fries
* Achtergrond.

Alleen ze zijn wel aan te raden. Mocht je bang zijn dat mensen aan je diorama zitten dan kan je net als Henk een plaat ervoor maken. Dat is een oplossing.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Viktor

  • BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • 77*
Re: EU12 Diorama: FAQ
« Reactie #14 Gepost op: 13 november 2011, 20:23:25 »
Mocht je bang zijn dat mensen aan je diorama zitten dan kan je net als Henk een plaat ervoor maken. Dat is een oplossing.

Als het weer net zo'n smal gangetje wordt als dit jaar zal het toch niet gebeuren? Er liep dit jaar de hele tijd 'beveiliging' rond en het was de hele tijd druk dus dat gebeurd vast niet toch? (of is er nog iets anders geregeld?)

gr. Viktor