Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Prutsert
Vandaag om 22:15:54
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:12:00
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 22:09:31
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:51:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:43:07
digitaal veranderd in 15 jaar door Ronaldk
Vandaag om 21:34:32
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
Vandaag om 21:21:53
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 21:21:34
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mark D.
Vandaag om 21:06:08
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 20:38:43
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 20:00:46
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 19:57:35
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 19:28:50
Locatie van foto gezocht door odaoda
Vandaag om 19:13:38
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59

Auteur Topic: En de winnaar is  (gelezen 67064 keer)

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
Re:En de winnaar is
« Reactie #165 Gepost op: 05 November 2011, 00:53:54 »
In de FAQ nog even toegelicht. De maat staat vast. Je mag er van afwijken, maar dan doe je niet mee voor de prijzen.
Arnoud had zich voor afgelopen jaar aangemeld en een bouwdraadje gestart. Het is niet gelukt om het af te krijgen, maar vanwege de bijzondere schaal ben ik bereid om over dispensatie na te denken.

Hmmm je begeeft je nu op glad ijs. Ik was net een twee weken geleden begonnen met een bakje van 60 bij 40, zou heel leuk zijn als die mee kan doen met de wedstrijd. (Dus ook beoordeelt wordt)

Ik ben dus ook voorstanden van van het verruimen van de lengte en breedte maten. Want je hebt nu een heel lang gerekte dio, maar sommige houden daar niet van of hebben hem liever wat korter en breder. Ik begrijp dat het vast leggen van de maten beter is, maar misschien dat twee vast maten een optie is? Dus naast wat er nu is bv. 60x60, of 60x40 of iets dergelijks.

Gr Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #166 Gepost op: 05 November 2011, 01:27:18 »
Zodra je gaat meten met twee maten begeef je je niet op glad ijs maar lig je al op je kont.

Eén maat is het uitgangspunt. Iedereen dezelfde randvoorwaarden. Dat schept duidelijkheid, vastigheid en tegelijkertijd beperkingen voor sommigen. Qua presentatie verdiend het wel de voorkeur, en ook praktisch. De tafels die we hebben zijn 2 meter breed. Dus twee diorama's per tafel. Diepte kunnen we eventueel nog iets in variëren, maar je moet ergens een grens stellen. Bij een diorama gaat het ook om de kunst van het weglaten. Pak het essentiële element er uit.

Het diorama wat ik nu zelf in gedachten heb heeft eigenlijk 2,5 meter nodig - in schaal N - maar ik moet me beperken tot 1 meter. Dus moet ik een invalshoek kiezen en iets weglaten (nou ja, 60% dus). Meer diepte nodig? Daar heb je de achtergrond voor om kwijt te kunnen wat je niet op de bodemplaat kwijt kunt.

Kortom, de maat staat vast. Val je daarbuiten wordt je diorama niet door de jury beoordeeld. Op persoonlijke titel ben ik genegen om voor het diorama van Arnoud dispensatie te verlenen vanwege de schaal ( 1:8 ) omdat de paardenkont dan al de helft van de breedte inneemt en ik toch echt benieuwd ben naar het resultaat, maar 30 x 100 blijft de standaard, of zoals in de FAQ beschreven is:

Citaat
4.   Mag je afwijken van de voorgeschreven maat?
Als je mee wilt doen voor de prijzen mag je niet afwijken van de voorgeschreven maat.

En ja, sommigen houden daar niet van. So be it. Dan doe je niet mee. Vanuit organisatorisch oogpunt hebben wij gewoon te maken met zaken als algemene presentatie van alle dio's en de plaatsbaarheid daarvan.

gr.

Johan
« Laatst bewerkt op: 05 November 2011, 01:33:24 door Johan Vermij »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
« Reactie #167 Gepost op: 05 November 2011, 01:32:09 »
Vind ik erg tof maar ik wil ook niet een uitzonderingspositie innemen en eventuele scheve gezichten krijgen... 30cm it is, ik prak het er wel in die paardekont!
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #168 Gepost op: 05 November 2011, 01:35:43 »
Ik dacht dat je een koe niet in de kont moest kijken  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
« Reactie #169 Gepost op: 05 November 2011, 01:38:00 »
Nee joh, een gegeven paard niet in de bek....  ;D

Ivo R.

• Offline Offline
  • niks
« Reactie #170 Gepost op: 05 November 2011, 01:58:25 »
Johan, je komt een beetje aan gevallen over, dat is zeker niet mij bedoeling. Ik probeer je te waarschuwen dat het geven van een uitzondering gevaarlijk is. Je zult altijd mensen krijgen die dat niet eerlijk vinden en het ook willen. (in dit geval ben ik de gene die het zegt, had net zo goed een ander kunnen zijn.) En daar door krijg je dan weer het onvermijdelijke gediscussieer. En ik spreek uit jaren ervaring.

Zoals ik al zei, ik begrijp waarom en dat de maten zijn vast gelegd. En ook waarom er in dit geval een uitzondering gemaakt wordt. Laten we hier iig niet te lang over door gaan, is niet nodig en niet gesellig! Wie weet schrijf ik mijn bakkie ook wel gewoon in, al is het alleen maar om andere mensen te inspireren (oke, misschien ook omdat het leuk is het dio op eurospoor te hebben staan. ;D)

Gr Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #171 Gepost op: 05 November 2011, 08:58:23 »
Ik heb mijn inschrijving voor volgendjaar doorgemaild, let the games begin...... ;D

Jeffrey

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
« Reactie #172 Gepost op: 05 November 2011, 09:39:14 »
Zoals ik al zei, ik begrijp waarom en dat de maten zijn vast gelegd. En ook waarom er in dit geval een uitzondering gemaakt wordt. Laten we hier iig niet te lang over door gaan, is niet nodig en niet gesellig! Gr Ivo

Wat mij betreft en volgens mij al geen issue meer. Voor mij (vanwege grote schaal) liever geen uitzondering, of iedereen 40 of iedereen 30cm. Het is al bepaald dat het 30 blijft dus dat is de uitspraak en daar zal ik het mee moeten doen....  (y)

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #173 Gepost op: 05 November 2011, 11:46:26 »
Het kan, echt waar! Ik heb destijds een spoor G diorama in de 40x60 tijd gemaakt, mét pendelende loc...
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,27347.msg342544.html#msg342544

Succes met uitwerken..

Groet, Bessel
RETROBAHN A.G.

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
« Reactie #174 Gepost op: 05 November 2011, 12:00:24 »
Ja mooi Bessel! Het kan ook wel...maar "mijn" schaal is bijna 3 keer zo groot en het dio 10cm smaller... maar inderdaad het kan, het kan... tis mijn eigen schuld, niemand verplicht me om met "Ken" poppen te spelen..  ;D

Luit

• Offline Offline
« Reactie #175 Gepost op: 05 November 2011, 12:09:03 »
Ik begrijp dat je maten opgeeft maar of je nu in schaal Z bouwt of in de opgegeven 1:8 maakt dan wel heel veel uit.
In Z zou de bouw breedte 0,30*220=66 meter zijn.Als je dat afzet tegen de 1:8 bouwer komt die maar op 0,30*8=2,40meter uit.
Als je tot h0 die 30 cm(0,3*87=26m) aanhoudt en alle schalen daarboven naar ratio vergroot moet dat toch geen probleem opleveren.Hoeft natuurlijk niet helemaal rechtlijnig want dan woordt die30 centimeter wel 3 meter breed.

Luit

stig

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 05 November 2011, 12:17:40 »
Nee niet doen, anders is het geen minidiorama wedstrijd meer.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

decauville_nl

• Offline Offline
  • Atelier Bongaards
« Reactie #177 Gepost op: 05 November 2011, 12:25:06 »
Nee precies Stig... prima zou zijn als iedereen 40cm mag/moet (ook nog wel minidio) maar anders of groter niet want dan is het niet mini meer... het is natuurlijk ook leuk om te kijken wat kan en tot hoe groot. Ik heb niet voor niks een mijngang thema in deze schaal gekozen, dat is een compact gebeuren en je hebt natuurlijke afsluiting aan de achterkant van je dio. Veel diepte met een eventueel vergezicht in deze schaal is gewoon niet haalbaar. Maar dat is ook weer leuk, dat beperkt je mogelijkheden maar stimuleert de fantasie... ooohw mooi!

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #178 Gepost op: 05 November 2011, 12:25:16 »
Het is juist de charme van de wedstrijd om op de gegeven oppervlakte je kunsten te vertonen....... en hoe je dat doet en in welke schaal is aan de keuze van de bouwer en dat maakt het juist zo leuk.

Jeffrey

Luit

• Offline Offline
« Reactie #179 Gepost op: 05 November 2011, 13:30:06 »
Het is juist de charme van de wedstrijd om op de gegeven oppervlakte je kunsten te vertonen....... en hoe je dat doet en in welke schaal is aan de keuze van de bouwer en dat maakt het juist zo leuk.

Jeffrey

Dat is natuurlijk betrekkelijk(Ik bouw zelf niet mee ,dus geen belang) maar ook al zou iemand een Sik in schaal 1:8 willen bouwen dan past dit niet.
Deze zal denk ik bijna een meter halen dus.
Wil je grote schalen ook een minidiorama laten tonen dan zal de maximale maat ook aangepast moeten worden.
Behalve als je vindt dat je in dit soort schalen geen minidiorama kunt bouwen.
Maar als N verzamelaar kan met genoegen naar spoor 0 en groter kijken terwijl ik zeker net zoveel bewondering heb voor de kleintjes in de modelbouw.

Luit