Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:26:52
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door bellejt
Vandaag om 15:02:11
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 14:43:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 14:33:07
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
Vandaag om 14:31:18
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:23:10
Micromotot analoog 12v dc gebruiken door Pollux
Vandaag om 14:12:55
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 12:46:36
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:34:22
wat is het merk van deze bochtwissel door henk
Vandaag om 12:27:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:25:51
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Peter Kleton
Vandaag om 12:05:33
Houten 23 Augustus 2025 door maartenvdb
Vandaag om 12:01:15
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:58:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:52:42
Spoorhumor door Biessendorf
Vandaag om 11:49:19
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door grossraumwagen
Vandaag om 11:40:41
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 11:39:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:37:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 10:52:52
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 10:40:45
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Huup
Vandaag om 10:04:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 09:15:46
mitropa rijtuig door Tomasso
Vandaag om 08:06:17
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 06:58:31
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58

Auteur Topic: direct beginnen met grote baan of eerst beginnen met kleinere baan?  (gelezen 4893 keer)

dancer

• Offline Offline
een vraagje:
Ik ben van plan om een grote zwitserse baan te bouwen..
maar aangezien ik heel weinig ervaring heb (nog maar 6 maanden bezig) vroeg ik me af: is het beter om eerst mijn skills te testen door een kleinere baan te bouwen..alvorens de grote baan te bouwen?
Het is ook zo..als ik mijn grote baan wil bouwen dan moet eerst de zolder hiervoor bewerkt worden (isolatie, electriciteit enz..)hetgeen wel nog een tijdje kan duren..en ik sta echt te popelen om mijn treinen te zien rijden in een landschap..
Enerzijds kost het iteindelijk meer geld als ik een kleiner baan maak. alvorens met de grote baan te beginnen..anderzijds is het wel goed omdat ik mijn "skills" dan kan uittesten en het dan ook echt een voorbereiding is voor mijn definitieve grote baan....

Ik rij met m en c rails, hag en marklin in 3 rail... SBB en BLS...  en heb digitale en analoge locs...  Ik zou indien ik een eerste baan maak dan op verschillende niveaus werken ..waarvan het ene niveau voor de analoge locs is en het andere voor de digitale locs..... (dan kan ik echt leren van digitaal en analoog)

Wat denken jullie ervan?

Het kost al veel geld voor een baan te maken..is het dan waard om een eerste "try out "baan te maken, alvorens de definitieve baan te maken?

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
Re: direct beginnen met grote baan of eerst beginnen met kleinere baan?
« Reactie #1 Gepost op: 21 March 2007, 06:59:24 »
Jazeker, Ik ben nu ook bezig met een kleine baan, Ten eerste omdst ik nog niet zoveel ervaring heb met programma's zoals koploper, Daarom eerst een testbaantje (in modules, Dat is makkelijk om er later wat aan toe te voegen, Ten tweede voor het budget, Daarom wil ik eerst drie modules af maken, Daarna denk ik verder.

En kom geregeld op beurzen neuzen, En vraag al je vragen maar hier ;)

Succes! :D

dancer

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 21 March 2007, 07:20:12 »
dank voor de snelle respons Stijn (zo vroeg  wakker en ook al op het forum: yeah!!!!)
Ik heb er nog over zitten nadenken..en als ik de eerste "test-oefen baan zou maken in modules dan kan ik die modules wie weet later gebruiken of verlengen of zelfs verkopen of zo...en als ik ooit kinderen ehb dan kan dat ook voor hen van nut zijn..

nederbelg

• Offline Offline
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
« Reactie #3 Gepost op: 21 March 2007, 08:29:50 »
Beste,

Als je een grote baan in gedachte hebt, zal je wel beginnen met je schaduwstation of de benedenverdieoing van je baan.
Maak die dan eerst en verbindt de uiteinde aan elkaar en je hebt je testbaan en gelijk de onderzijde van je baan. Geen werk te veel al gelijk zoals het moet. Werkt alles? haal de verbinding weg en bouw verder. Veel succes.

MvG dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

dancer

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 21 March 2007, 08:57:53 »
ah hier se onze Nederbelg is ook online..cool, das lang geleden lol! ;) nog lang gebleven in de club gisteren ?
Yea het probleem is : ik kan echt niet wachten om de treinen te zien rondrijden in een Zwitsers landschap... en mijn zolder moet nog helemaal verbouwd worden... (en er zijn nog vele andere werken in mijn huis die gedaan moeten worden)  Daarom wil ik weten wat andere mensen in mijn plaats zouden doen...

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #5 Gepost op: 21 March 2007, 09:07:23 »
Ik zou zeker ook beginnen met een kleine baan. Je hoeft dan niet te wachten op het opknappen van de zolder maar je kunt direct aan de slag.
Tijdens de bouw leer je handigheidjes die later zeker van pas komen.
Inmiddels ben ik bezig met mijn 7e baan maar leer nog steeds nieuwe dingen bij. Dat is juist zo leuk van deze hobby!
Door o.a. mee te lezen op dit forum kom ik tot de ontdekking dat er nog veel meer uit de hobby te halen is. Bijvoorbeeld, zelfbouw van rijdend materiaal, automatisering enz.
Leermoment: direct beginnen   :)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Richard van Dijk

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 21 March 2007, 09:22:06 »
Ik sluit me volledig bij Jaap aan! Ook ik ben nu bezig met een kleine baan. Dit is voor mij wel een beetje verplicht. Ik heb de ruimte niet in mijn huis voor een grote baan. Ik hoop dan ook over niet te lange tijd lekker samen te gaan wonen met mijn vriendin en dan de zolder te kunnen claimen. Ik bouw nu in modulles die ik late wil gaan uitbreiden.

Richard

dancer

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 21 March 2007, 09:45:08 »
ik had gedacht als ik een "1ste baan zou maken "om van de hobby te leren alvorens met de grote baan te beginnen : rond de 3.5m lang en 2 m breed in L-vorm..of zo...
Ook goed om te leren een ringleiding enzovoorts te zetten...en ook goed om de basis te leren..

modelspotter

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2007, 10:00:16 »
Goed idee, uitproberen.

En wat dan: bogen en steigingen.

Waarom:
- te zien of de wagens en rijtuigen mooi meegaan in de boog en niet ineens rechts of links 'afslaan', beetje verkanting en clotoïde (=overgangsboog) gebruiken, maar als je niet met flexrail werkt dan na de rechte rail een boog beginnen met de grootste straal. Het volgende railsegment is de 'naastliggende' kleinere straal enz. enz. tot de kleinste straal en daarna weer vergroten.

- wat een loc kan trekken aan je eigen gewenste hoeveelheid rijtuigen (met bi. verl. zijn zwaarder wegens weerstand door sleepcontacten) en wagens op een helling. Proefondervindelijk vaststellen is beter dan theoretisch geneuzel want vaak liggen hellingen ook nog in bogen die juist dan een enorme wrijving veroorzaken (zal bij Matrix wel loslopen gezien de toegepaste slipbandjes).

Modelspotter

dancer

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2007, 11:02:48 »
thanks voor info

amber

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2007, 21:00:14 »
Ik denk dat het niet uitmaakt of de baan groot of klein is (qua formaat), maar of de opzet eenvoudig of moeilijk is. Als je een simpel ovaaltje maakt met 1 baan digitaal en 1 baan analoog kan je iets leuks maken en tegelijkertijd veel leren.
Ik heb een eenvoudig ovaaltje met aan beide zijden een inhaalspoor/station. Lekker simpel van opzet maar wel ideaal om goed te leren solderen, de elektra te leren kennen, landschapsbouw experimenteren, etc etc. Pas als je dat onder de knie hebt, kan je beginnen aan een "complexere" baan.
Bedenk wel dat je thuis de showbanen die je op beurzen ziet staan nooit kan nabouwen. Je kan simpelweg in je eentje nooit zoveel treinen op zo´n grote baan in de gaten houden :) (tenzij je alles via de computer gaat aansturen natuurlijk)
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

Catweazle

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 21 March 2007, 21:19:27 »
Hallo Dancer

Ik ben vorig jaar november begonnen met een kleine  N-Baan. Reden: ik wilde redelijk snel alles onder de knie krijgen zonder maanden lang rails en bedrading te moeten trekken en vergis je daar niet in dat vergt heeeeel veel tijd.
Mijn baan is nu 230*90 en kent 27 bezetmeldpunten ( veel draad dus), daarbij leuk ge-experimenteerd met mrdirect en koploper. Inmiddels rijden er twee treinen hun digitale rondjes.
Al met al heb ik dus alles, behalve de scenery, in beeld gehad en dat maakt de hobby des te leuker.

gr. Edwin
Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zügeheim
| schaal N | periode III/IV |

dancer

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 March 2007, 06:11:33 »
yeah...
Het tofste is om de treintjes te zien in de gepaste scenery...
Dat komt op de 1ste plaats denk ik..
Wat elektronica betreft wil ik best wel proberen experimenteren..maar ik ben bang dat als ik direct met een grote baan ga beginnen (met als doel mijn uiteindelijke droombaan te hebben) dat er dan veel fouten in komen en dat ik veel frustratie/teleurstellingen zou hebben..
Het is daarom... een veel kleinere baan zou misschien wel handig zijn:
experimenteren met analoog en digitaal, scenery en houtbewerking...
Voor een eerste baan zou ik het dan ook low budget kunnen doen (zonder bovenleiding) en misschien wie weet zonder seinen...plus ik he bthuis nog afvalhout dat ik ervoor zou kunnen gebruiken enzovoorts..

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #13 Gepost op: 22 March 2007, 10:07:47 »
Dancer,

Ik zou in jouw geval een module bouwen.
Dus je maakt een baanplan (als je die nog niet hebt) op je gemak, en daaruit pak je dan een situatie die een redelijk groot aantal leuke leermomenten bevat. Zoals een klein stukje helling, een sein, een bezetmelder, een paar huisjes, een staat en wat groen.
Dan kan je die module inpassen in je grote baan en gaat er eerst voorlopig niets verloren.
Wanneer je dan na een ruime tijd bouwen het niveau op je module ver voorbij bent kan je de module alsnog afbreken maar heb je wel een behoorlijke tijd gebruik kunnen maken van het stukje baan op die module om te rijden e.d.
Ook merk je dan wat slijtage doet, dat bijoorbeeld een vlaggenmast of lantaarn helemaal voor aan je baan niet handig is omdat je er met je trui in blijft hangen. Of dat bovelleiding echt slijt als je panto's niet inbind en dergelijke. Dat merk je pas na verloop van tijd. Dus vandaar dat ik advieseer eerst een module te maken die je nog geruime tijd in je grote baan kan laten dienstdoen tot je 'm echt beu bent en het ding helemaal versleten is. Of zo lelijk is tenopzichte van de rest dat het een "Pain in the ... " begind te worden.  ;)

Veel succes any way!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

dancer

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 March 2007, 10:23:07 »
ook wel een goed idee..bedankt...
ik kan echt niet meer w8en om mijn treintjes te zien rijdne op mijn eigen baan...