Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door N-Sven
Vandaag om 20:27:54
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Sven
Vandaag om 19:47:19
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ruben90
Vandaag om 18:57:32
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
  

Auteur Topic: "Low Budget" modeltrambaan.  (gelezen 16530 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #30 Gepost op: 18 February 2012, 09:45:04 »
Ophouden met ouwehoeren over pensioen en zo en genieten van de wel heel fraaie trambaan. Zeker de laatste foto's geven een mooi sfeertje weer.

Richard

Kijk dat maken we nu zelf wel uit en daar hebben we jou niet voor nodig.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #31 Gepost op: 18 February 2012, 10:24:43 »
Met verkeerde been uit bed gestapt Hans?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #32 Gepost op: 18 February 2012, 10:31:33 »
Nee hoor, de zon schijnt en het is 19 graden. Ik heb het best naar de zin. Krijg er alleen de pest over in als een anoniem persoon zo tegen mij aan praat. Dat is alles, meer niet.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Modelspoor is emotie...
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #33 Gepost op: 18 February 2012, 10:54:05 »
Volgens mij is ie niet anoniem. Hij heet gewoon Richard... ;D
Tbinnebarretije…

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10744
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #34 Gepost op: 18 February 2012, 11:00:30 »
Ik hoop dat je de baan een beetje redelijk kunt 'slopen' en kunt overbrengen naar de nieuwe kamer. Ben benieuwd naar je nieuwe baanplan. Plaats je een schets als die er is?

Marc



En verder...
We gaan toch geen 2 maanden oude discussie afstoffen...?   :'(
No dress rehearsel, this is our life.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #35 Gepost op: 22 February 2012, 07:42:32 »
Het nieuwe baanplan is getekend in koploper en uitgetest.

(met de rechtermuisknop aanklikken en "openen in nieuw tabblad" kiezen geeft een groter beeld)
De nieuwe modeltrambaan krijgt een afmeting van 278 x 190 in een L vorm, het lange deel van de L is 100 cm breed en het korte deel 90 cm.
Het bovenste spoor met lus is een spoor verdeeld in ca. 12 opstelblokken en verdwijnt onder de tafel.
EH4 is het vertrekblok uit de opstelrij.
Op de trambaan zelf zijn weer 3 lijnmogelijkheden met ieder hun eindhalte EH1, EH2 en EH3.
Rechts onderin nog een kleine remise met 2 sporen waar werkzaamheden aan materieel kunnen gebeuren.
Maar er is nog wat werk te doen voor de eerste tram weer door Kinderdam rijdt.
« Laatst bewerkt op: 22 February 2012, 08:44:02 door Henk Boshuyzen »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #36 Gepost op: 03 March 2012, 16:58:52 »
Even een update:
Na het begin van het opnieuw opbouwen van de modelbaan bleek dat er teveel kritieke punten in het baanplan zaten.
Er wordt nu bij de bouw afgeweken van het eerder gepubliceerde baanplan. Dit baanplan wordt als leidraad gebruikt en op de tafel wordt bekeken of alles mogelijk is.
Inmiddels is de onderplaat klaar en voorzien van"tunnelbovenleiding", reedcontacten en wisselaandrijving.
De lus op de onderplaat is nu voorzien van twee sporen waar elk 3 trams kunnen staan.
De diagonale sporen op de bovenplaat zijn vervallen, Er is een eindpunt voor de museumtram naast de remise voor in de plaats gekomen.

Hier is de remise te zien met daarnaast het eindpunt van de museumtram.


Nogmaals het eindpunt van de museumtram, de sporen op de achtergrond voor de huizen moeten nog gelegd worden.


Een aanzicht van boven. De sporen in de hoek die achter de huizenrij verdwijnen zijn die van de "interlokale" lijn naar de halte benedenplaat, ;-)
Zo, dat waren weer even wat vorderingen.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #37 Gepost op: 03 March 2012, 17:20:57 »
Hallo Henk!

Jammer maar noodzakelijk dat je weer opnieuw moet beginnen. Je was al een behoorlijk eind op weg met de trambaan. Maar het zal goed komen! ;)

Niek

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #38 Gepost op: 03 March 2012, 17:26:38 »
Gaat vast en zeker weer goed komen Henri. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Slipband

  • Offline Offline
  • Berichten: 426
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #39 Gepost op: 03 March 2012, 17:36:39 »
De baan was inderdaad low budget (mijn baan trouwens ook) maar toch super mooi. Wel is het erg jammer dat hij weer gesloopt moest worden. Toch denk ik dat de nieuwe er nog beter uit gaat zien.

Groetjes.
Duits epoche IV 1980-1990.
Mijn photobucket: http://s1289.photobucket.com/albums/b519/ferdifer/

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #40 Gepost op: 01 April 2012, 06:03:36 »
Het nieuwe baanplan is klaar en uitgeprobeerd.
Dit is het geworden:

Een mogelijkheid om met 5 lijnen te rijden
Lijn 1 en lijn 2 (Interlocale lijnen) verdwijnen in de lus onder de tafel en hebben een wachttijd voor ze weer de lus uitkunnen. In elke lus kunnen 3 trams opgesteld worden.
Lijn 3 is bestemd voor materieel wat de lichte helling zelfs niet aankan en rijdt een enkele cirkel.
Lijn 4 berijdt bijna alle "bovengrondse" sporen.
De zwart gestippelde verbinding moet er nog ingelegd worden maar die is dan bestemd voor de Museumtram.

Op dit moment zijn de beschikbare trams als volgt over de lijnen verdeeld:
Voor lijn 1 is beschikbaar een tweetal dubbelgelede Roco trams en een enkelgelede Roco tram
Voor lijn 2 is beschikbaar een Weens K3-k3-k3 tramstel, een Weens C1-c1 tramstel en een Tatra T4D/B4D tramstel.
Voor lijn 3 is beschikbaar een Weens E1 tramstel eventueel met c1 bijwagen.
Voor lijn 4 is beschikbaar een KSW tram uit Munchen
Voor lijn M is beschikbaar een Weense H motorwagen.

Zodra een beschikbaar M-m3-m3 tramstel van een nieuwe motor is voorzien komt het in dienst op lijn 2 en zal de tatra combinatie verhuizen naar lijn 4.

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 455
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #41 Gepost op: 01 April 2012, 12:40:23 »
Hallo Henk,

Je hebt de eerste schreden weer gezet! Prachtig railplan.
Hoe groot is de oppervlakte van de tafel?

Hartelijke groet,
Niek

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #42 Gepost op: 01 April 2012, 15:23:51 »
De L vorm beslaat 2,78 x 1,90 meter.
De lange poot van de L is 100 cm breed en de korte poot 90 cm.
Nog even de laatste punten in het automatisch bedrijf aanpakken en dan verder met aankleden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #43 Gepost op: 29 May 2012, 09:29:23 »
Inmiddels is er rustig doorgegaan aan de nieuwe opzet.
Nadat de sporen gelegd waren en analoog uitgeprobeerd waren is verder gegaan met digitaliseren.
Met name de dubbelsporige kruising gaf wat problemen in de zelfbouw omdat ik toch met tweerail voeding wilde rijden.
Er is nog een Egger stoomtramstel aanwezig wat ik wil ombouwen naar 12 mm en inzetten als museumtram.
Daarnaast, een "dieseltinus" (HTM H41) lijkt me tzt ook wel leuk.
Maar goed, in de baan reedcontacten geplaatst, koploper aangepast en proefgereden.
Eén reedcontact bleek onbetrouwbaar, dus vervangen en een aantal moest iets worden verplaatst vanwege een iets te lange uitloop bij stoppen.
Inmiddels begonnen met het "aankleden" van de baan, dus hierbij maar even wat foto's:

Hier de rechterhoek van de baan met remise. Eén van de remise sporen is tevens het "programmeerspoor".
Links naast de remise komt het eindpunt van lijn M en achter de remise het eindpunt van lijn 4. Een aankomende tram van lijn M laat lijn 4 vertrekken en andersom. Tegen de muur de sporen van de "buitenlijnen" 1 en 2 die naar de ondergrondse lus gaan.

Het rechterdeel met de dubbelsporige kruising en de boog voor lijn 3.

De hoek bij de kamerdeur, al iets verder. De monitor voor koploper hangt ook aal aan de muur, de PC staat onder de tafel met het toetsenbord en de muis op een uitschuifbaar tableau.

Tot slot nog even een plaatje op "straatniveau" tijdens een dagelijkse proefrit. Goed te zien is ook één van de weinige isolatielassen, hier van het programmeerspoor in de remise.
Dagelijks wordt met een aantal trams proefgereden met name over de stukken waar de vorige dag aan gewerkt is.
Tot zover weer even, nu even van de zon genieten.

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re:"Low Budget" modeltrambaan.
« Reactie #44 Gepost op: 29 May 2012, 10:03:34 »
Hallo Henk,

Leuk dat je zelf de rails legt, want dat geeft je flink wat vrijheid qua wissels en kruispunten. Is het niet een idee om nog een L profiel tussen te zetten zodat het op groefrails lijkt?

Ik rij zelf ook met koploper via reedcontacten en ik heb alle contacten dubbel uitgevoerd. De betrouwbaarheid is daardoor 99% geworden, want met een enkele reedcontact wordt nog wel eens wat gemist. Met name in bochten, want daar zwenkt de magneet vaak uit als hij voor het draaistel is gemonteerd.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e