Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Duikeend
Vandaag om 18:21:17
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Fleischmania Nostalgia door grossraumwagen
Vandaag om 17:36:36
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:30:03
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:21:53
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
  

Auteur Topic: Rail buigen  (gelezen 2947 keer)

D_Dragon

  • Offline Offline
  • Berichten: 73
  • Het gaat beginnen
    • Milburn - Tinworth Railway
Rail buigen
« Gepost op: 18 October 2011, 23:11:02 »
Voor mijn Gn15 layout moet ik niet alleen de rails zelf maken, maar ook de wissels. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en deze willen delen? De radius van het afbuigende spoor zal ongeveer 15 cm zijn. Om een mooi egaal gebogen spoor te krijgen denk ik dat je het beste een rail buig apparaat kan gaan gebruiken. Ik heb er een gevonden, maar die kost ruim $75,00.

Zijn er goedkopere goed werkende apparaten? Is er ervaring met zelfbouw van zo'n apparaat en zo ja hoe en met welke materialen is deze gemaakt?

Bij voorbaat dank voor de info.

Theo
De kogel is door de kerk, ik ga voor Gn15 in APA boxen (en daarna zien we wel weer verder...)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9401
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Rail buigen
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2011, 01:29:08 »
Gn15 da's toch gewoon op h0 spoor ?? Zie de meesten Peco On30 flextrack gebruiken..

Tom Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re:Rail buigen
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2011, 08:21:17 »
In praktijkboek modelspoorwegen van Gerard Tombroek staat een hoofdstuk over het zelf bouwen van wissels waar geen buigapparaat aan te pas komt.....

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:Rail buigen
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2011, 08:28:13 »
Ik heb zelf wissels gebouwd:

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,14927.0.html

Ik heb geen buigijzer gebruikt, omdat code 75 goed te buigen is. Mijn  radius is wel iets groter dan 15cm, nl. 70cm
Leen.

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re:Rail buigen
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2011, 09:32:28 »
Ik heb voor mijn 0e veldspoor (700mm) zelf een wissel gebouwd, daar heb ik geen buigmal voor gebruikt.
15 cm is wel heel krap, die van mij was al krap met een radius van 23 cm.  (y)

Gaat om het bovenste, nog zonder tongen.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2011, 09:35:46 door Marijn­ »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Rail buigen
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2011, 10:35:17 »
Ik heb zelf een simpel buigapparaat gebouwd en gebruikt, tot volle tevredenheid over het apparaat, maar iets minder tevredenheid over mijn kennis over het gedrag van materialen bij blijvende vervorming.

In de handel zijn een soort stoel- of tafelpootdoppen verkrijgbaar, met een stuk schroefdraad eraan.
Wanneer je nu op een plank 2 van deze doppen vastzet op een (zelf te bepalen) afstand en in het midden tussen deze twee een sleuf maakt waar een derde in op en neer kan schuiven (en goed vastgezet kan worden door de moer aan te draaien), dan kun je losse rail tussen deze 3 punten doorvoeren. Als je de verschuifbare dichter naar de andere 2 zet, dan wordt de rail gedwongen in een bocht te gaan lopen en wordt daardoor (na de vloeigrens) dus gebogen.
De rest is experimenteren met de afstelling.
De vloeigrens van met name nikkel-zilver rail kan wel voor problemen zorgen, soms moet je een al gebogen rail juist weer de andere kant opbuigen.  Maar dat is proefondervindelijk vast te stellen.  Ook de afstanden van de 2 (3) doppen kan niet op voorhand vastliggen, zeker niet omdat het hier om grotere rail gaat dan de H0 die ik zo gebogen heb. Maar het principe is gelijk.

Maarten

Aernoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 113
Re:Rail buigen
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2011, 11:28:32 »
Ook ik heb een buigapparaat zelf gebouwd:


Aangezien ik over een draaibankje met freessupport beschik leek het me wel een goede oefening.
Wat Maarten beschrijft klinkt in ieder geval eenvoudiger.

Die van mij is dubbel uitgevoerd omdat ik hoopte er complete Tillig Elite H0 (flex)rails mee te kunnen buigen.
De praktijk wijst uit dat dit niet werkt, omdat je bij het doorvoeren iedere keer vastloopt op de railbevestigingen.
Dit is vast op te lossen, maar ging mij te ver.

Nu gebruik ik maar de helft voor het buigen van de losse railstaven voor de wissels en de flexrails

Gebruikte materialen:
Messing staf 10x10
Chroomstaal rond 2 mm en 3 mm
Lagertjes 6 mm uitwendig 3 mm inwendig
M3-schroefjes en een veertje

Het materiaalgedrag wat Maarten beschrijft kan ik alleen maar bevestigen, het is in de praktijk vaak niet mogelijk met één instelling verschillende staven te buigen. Het blijkt dat elke staaf al een bepaalde inwendige spanning bezit waardoor je een compleet andere radius kan krijgen dan verwacht. Enige oplossing, altijd beginnen met een te ruime radius en voorzichtig naar de juiste radius toewerken.

Groeten,
Aernoud

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Rail buigen
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2011, 12:08:48 »
Met kogellagers is natuurlijk prachtig. Het voordeel van de door mij gebruikte geleiders is, dat die een rand hebben die precies in de ruimte tussen de railkop en de railvoet past. Daardoor wat makkelijker in de behandeling.
Een combinatie met kogellagers zou ideaal zijn.