Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor  (gelezen 4748 keer)

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Gepost op: 16 oktober 2011, 12:45:06 »
Hallo Allen, Ik ben na vele jaren weer begonnen met het maken van een modelbaan. Nu heb ik echter wat digitale banen gezien en wil ik ook gaan digitaliseren.
Nu heb ik 3 locomotiefen omgebouwd waarvan 1 vrij nieuwe Roco met een 5 polige motor en cardan aandrijving op alle wielen en 2 vrij oude Fleischmann locomotiefen. Alle treinen doen het uitstekend maar nu wil ik werken met het Asymmetrical DCC signal ook bekend als Lenz ABC
De CV's die ik veranderd heb zal ik zo hieronder ook zetten maar wat is nu het geval de roco locomotief werkt hierop en reageert dus goed. Maar als ik alles ook zo bij de fleischmann locomotiefen instel rijden ze gewoon door.
Ik weet het ff niet meer misschien zie ik iets over het hoofd of doe ik wat verkeerd maar ik hoop dat er iemand is die hier enige ervaring mee heeft? De decoders zijn de ZIMO MX630.
De instellingen die ik veranderd heb zijn:
CV27 naar 1 (heb 2 en 3 ook geprobeerd maar dat werkt ook niet)
CV49 naar 30
CV140 naar 1
CV141 naar 15
CV134 naar 102 (was een heel gezoek met de roco maar pas dan reageert de loc op het signaal)
Zoals ik al zei ik weet niet echt meer waar ik iets fout heb gezet misschien kan iemand me helpen?
Groeten,
Jacco.


marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2011, 22:14:21 »
Hoi jacco,

Ik heb ook met het Asymmetrical DCC  gewerkt weliswaar niet via het dure lenz systeem maar met zelfgemaakte diodeschakelingen.

Ik ben er vanaf gestapt omdat ik het niet stabiel vond niet alle treinen stopten terwijl dat wel zou moeten.Plus dat je beperkt bent in je decoder gebruik.
Ik zou hier niet mee doorgaan als ik jouw was.

Succes
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #2 Gepost op: 18 oktober 2011, 20:50:27 »
Hallo Marco,
Dank je voor je reactie, weliswaar niet een antwoord waar ik op gehoopt heb maar toch.
Gelukkig heb ik de diode schakelingen ook zelf gemaakt dus dat zijn de kosten niet geweest.
Het nadeel om helemaal over te stappen op systeem met bezetmelders is het feit dat deze baan al staat en ik niet overal even makkelijk meer bij kan. Dus wil ik nog even proberen (misschien tegen beter weten in) om dit op deze manier voort te zetten. Als ik het goed begrijp heb jij nu een baan met bezetmelders enzo is dat erg moeilijk in te bouwen?

Groeten,
Jacco.

RE465

  • Offline Offline
  • Berichten: 221
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #3 Gepost op: 19 oktober 2011, 00:31:33 »
Hallo Jacco

Ik en de Club waar ik lid van ben werken met ATL+ van Umelec (http://www.umelec.ch/)  waar Lenz het van afgekeken heeft.

Van Zimo weet ik dat er CV zijn voor rijrichting afhankelijke stopen en CV voor differents van de  Asymmetrie instelling zijn.

Bij de Fleischmann loks moeten de motor (motorschild) en de lampjes potenschaal vrij zijn ten opzichte van het lok freem.

Misschien ook met CV142 experimenteren.

RE465
RE 465

Eisenbahn-Amateuren Weinfelden-Berg
Beurse Berg (Thurgau) 13 november 2021
Dag der open deur 9/10 Oktober 2021

2015: *

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2011, 15:07:29 »
ZIMO MX630.
De instellingen die ik veranderd heb zijn:
CV27 naar 1 (heb 2 en 3 ook geprobeerd maar dat werkt ook niet)
CV49 naar 30
CV140 naar 1
CV141 naar 15
CV134 naar 102 (was een heel gezoek met de roco maar pas dan reageert de loc op het signaal)

CV27: niet in prutsen, gewoon op 1 zetten als je tenminste de reactie wil laten volgen op de Rechter rail
CV49 is voor het optrekken na de stop, is hier dus niet ter zake (eigen keuze instelling)
CV140 is om de automatische "stop met vaste afstand" aan te zetten (zou ik nooit doen, zeker niet in een testfase, later mogelijk alleen bij volledig automatisch rijden)
CV141 betekent een stop na ongeveer 40 cm.,  maar pas NA detectie van ABC
CV134 naar 102 betekent het inkomen van de ABC remming bij een middelsnelle reactie (de 1 van 102) en een minimale asymmetrie van 0,2 Volt. (de 02 van 102)

Zoals je zelf aangeeft heb je zelf diodes aan elkaar gezet.  Eerste vraag is dus hoeveel verschil in Volt deze veroorzaken.  Blijkbaar maar net boven de 0,2 Volt.  Jouw opmerking over "heel gezoek" heb je denk ik aan jezelf te danken en heeft niets met de Roco lok te maken:  je hebt te weinig diodes gebruikt om een hoger Voltageverschil te veroorzaken.  Dus reageerde de decoder niet, omdat deze standaard op 0,6 Volt staat.

De gevoeligheidsinstelling betekent (de 1 van 102), dat pas na een x-tijd (dus herhaald binnenkomen van het stop-signaal) de remming ingezet wordt. Zet je deze gevoeliger, reageert de decoder sneller, maar loop je het risico, dat het signaal geheel gemist wordt. Dus zo maar laten staan.
Maar......
Die oude Fleischmanns hebben geen overdadig goed elektrisch contact, zodat er mogelijk pas laat op het stopsignaal gereageerd wordt.  Combineer je dat met een vaste remafstand van 40 cm. en heb je bijvoorbeeld een stopstuk van 50 cm, dan.......  rijdt de lok gewoon door.
Bovendien, en dat is eigen ervaring, heeft het aanliggen van de verlichting aan een kant van de railspanning (bij Fleischmann gebruikelijk) op de een of andere manier een storende invloed op de detectie. Niet altijd en ook niet in beide richtingen, dus lastig te analyseren. Ik zou in ieder geval de verlichting losgooien en de blauwe draad gaan gebruiken (Let op: niet goed geísoleerd = decoder defect). En:  condensatoren / spoelen / diodes eruit.
En als laatste nog een effect. Probeer met CV 9 het rijgedrag te beïnvloeden (frequentie voor oude motoren, met name Fleischmann). En laat in de proeffase de loks niet te hard rijden, en neem een proef met een lang stopstuk.  Stoppen ze dan (uiteindelijk) wel, dan kun je verder in de instellingen gaan rommelen (combinatie remvertraging / vaste afstand). Maar probeer eerst eens met een heel snelle rem (of een heel korte stopafstand)

En als laatste een effect waarvan ik alleen een vermoeden heb.  Daar mogen andere geleerden zich over buigen. De Fleischmann motor genereert een retourstroom die mogelijk het spanningsverschil beïnvloed, dus het signaal is wel goed, maar de motor verstoort dat.

Kortom:  de oude Fleischmann motoren zijn niet altijd opgewassen tegen de digitale fijnzinnigheid , of andersom. Ze stammen uit het pre-digitale tijdperk.

Maarten
« Laatst bewerkt op: 20 oktober 2011, 15:13:39 door maarten van der burgt. Reden: toevoeging »

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #5 Gepost op: 20 oktober 2011, 20:16:09 »
Hallo allen,
Bedankt voor de reacties ik ben alweer een stuk opgeschoten. Ik heb er een extra diode bijgeplaatst en de treinen reageren nu wel allemaal. Ik moet nog wel een beetje uitzoeken welke waardes ik moet invullen om op de juiste positie tot stilstand te komen maar het begint er op te lijken. Het is wel vreemd dat ik dus een diode extra moet gebruiken want in de handleiding van Zimo staat een tekening met in totaal 4 diodes. Zo heb ik het dan ook gemaakt.
Gelukkig is het niet al te veel werk om te veranderen dus het begint er nu op te lijken.
Maarten die andere Cv9 ga ik ook wel mee experimenteren wie weet wordt het nog beter.
Zodra ik weer verder ben zet ik het hieronder weer bij.

Groeten van Jacco (Die nu alweer een stuk lekkerder gaat slapen... :-)    )

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #6 Gepost op: 20 oktober 2011, 21:44:55 »
Het is wel vreemd dat ik dus een diode extra moet gebruiken want in de handleiding van Zimo staat een tekening met in totaal 4 diodes. Zo heb ik het dan ook gemaakt.

Klopt, maar zo vreemd nou ook weer niet, want welke diodes heb je gebruikt? En, gezien alle bovenstaande, reageren daar alle decoders in de specifieke loks daar dan hetzelfde op?
Het antwoord was dus inmiddels al duidelijk :  nee dus.
Blij voor je dat er weer schot in zit en dat je wat verder kunt uitproberen.
Maarten (al jarenlang ABC en RailCom adept)

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #7 Gepost op: 08 november 2011, 12:57:39 »
Ik ben nu enige weken verder en heb ondertussen 5 locs voorzien van een zimo decoder.
Maar als ik denk dat ik alles onder controle heb en de treinen komen tot stilstand op de juiste plaats hoeft er maar iets te gebeuren of een loc loopt door of stopt te vroeg.
Zelfs als ik een loc erbij zet of een wagon zijn alle instellingen weer weg want de loc stopt niet meer op het afgesproken punt.
Ik denk dat ik hier mee ga stoppen want ik vind het op deze manier niet leuk en wat nog belangrijker is niet te vertrouwen.
Nu ben ik aan het orienteren wat ik ga doen en ik denk dat ik bezetmelders moet monteren en een pc met koploper zodat ik alles kan programeren.
Maar ik zit met nogal wat vraagjes hierover. En alles zal misschien al een gevraagd zijn maar om alle topics terug te lezen vind ik nogal wat.

In het kort heb ik een een baan gemaakt wat eigenlijk 1 rondje is. (Gaat wel over 3 lagen maar dat maakt verder niks uit natuurlijk) Zoals ik het nu heb zitten er 6 blokken in en in 3 van de stopsecties zit een station met een inhaalspoor.
Nu heb ik de beginner handleiding van koploper zitten lezen en vraag me het volgende af:
1: Ik ga een richting op zijn dan 2 bezetmelders per blok of stopsectie voldoende?
2: Tussen de blokken zit iedere keer een aantal meters rails kan of moet ik daar ook bezetmelders in plaatsen? en zo ja hoeveel per stuk rails
3: Wat heb ik allemaal extra nodig ik heb al de intellibox basic?
4: Is er iemand die ik rechtstreeks kan benaderen  als ik nog meer vragen heb?
Nu wordt het slecht leesbaar dus stop ik maar even,
Alvast bedankt voor het lezen.
Jacco de Waard

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #8 Gepost op: 08 november 2011, 13:07:28 »
1: 2 bezetmelders per blok zijn in principe altijd voldoende
2: een blok bestaat normaal uit een inrijd-sectie, een ongedetecteerde sectie en een uitrijd-sectie
3: naast de Intellibox basic heb je alleen een terugmeldmodule nodig. Dat kan een loconet of S88 module zijn. Een hele mooie goedkope manier zijn zelfbouw S88 modules samen met een S88-loconet adapter. Zie volgende punt...
4: kijk eens goed in de wiki (pardon... encyclopedie), daar zullen de meeste vragen wel beantwoord worden
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

marctrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 177
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #9 Gepost op: 08 november 2011, 14:39:41 »
Jacco, je zou ook kunnen overwegen om een remgenerator te gebruiken ipv Lenz ABC; daar heb je er maar 1 van nodig voor je hele baan en die zijn zon 70 euro nieuw. En ze werken in principe op ieder type  DCC decoder. En dan hoef je ook niet aan de PC. Ik zit met dezelfde overweging als jou; wil ook gaan inzetten op Lenz ABC zogauw al mn rails ligt, maar als ik die verhalen van Lenz ABC zo lees...

Groet, Marc

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #10 Gepost op: 08 november 2011, 15:26:42 »
maar als ik die verhalen van Lenz ABC zo lees...

Nogal ongefundeerd insinuerende opmerking, aangezien je heel weinig weet van het gebruik door Jacco
(ouwe meuk, slecht contact, verkeerde instellingen, te korte stopstukken, overbrugging van de stopstukken, omhoog en omlaag dezelfde instellingen, en toch wonderen verwachten)

PS tussen haakjes is ook een insinuatie

Maarten

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #11 Gepost op: 08 november 2011, 20:14:59 »
Allemaal bedankt voor de reacties zover.

Of ik ouwe meuk heb weet ik niet wat ik wel weet dat ik vrij oude fleischmann locomotiefen heb maar dat ik de stroomafnemers vernieuwd heb. Net als het schildje van de motor, het anker en de borsteltjes dus daar kan het niet aan liggen.
De stopsessies zijn allemaal precies dezelfde lengte en wel 140 cm. Deze bevinden zich allemaal op het vlakke gedeelte.
Alle locs kruipen over de baan dus dat ziet er erg goed uit.
Verkeerde instellingen zouden het kunnen zijn maar ik zou niet weten welke ik nog meer kan instellen aangezien ik die eerder besproken heb al diverse keren heb gewijzigd.

Ik wil inderdaad een zelfbouw terugmelder gaan kopen, als ik besluit om het te gaan doen, en in elkaar solderen. Op internet heb ik de BMD16N-SD gevonden daar zit ik over te denken.

De wissels (6 in totaal) die ik nu gebruik worden door middel van een reed contact en een relais automatisch geschakeld kan ik dat (voorlopig) laten zitten of kan koploper daar niet mee overweg?

Groeten Jacco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #12 Gepost op: 08 november 2011, 21:34:57 »
Ik wil inderdaad een zelfbouw terugmelder gaan kopen, als ik besluit om het te gaan doen, en in elkaar solderen. Op internet heb ik de BMD16N-SD gevonden daar zit ik over te denken.

Lijkt mij een prima keus; een a twee van die modules zijn voor een kleine baan al voldoende.

De wissels (6 in totaal) die ik nu gebruik worden door middel van een reed contact en een relais automatisch geschakeld kan ik dat (voorlopig) laten zitten of kan koploper daar niet mee overweg?

Dat gaat koploper niet snappen; het weet niet (want er is geen terugmelding en geen stuursignaal) wat de actuele stand is. Een simpele wisseldecoder kost je circa 25-35 euro, stuur je 4-8 wissels mee aan. Dan ben je meteen helemaal klaar voor digitaal rijden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2011, 09:43:50 »
Hoi allemaal,

Ik heb de definitieve keuze gemaakt en ga over naar volledig digitaal. Ik heb meteen al 2 printplaten besteld dus de komende weken ben ik wel zoet met alles ombouwen en uitvinden hoe koploper precies werkt.

Jacco.

Jackiedw

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re:Zimo MX630 en Lenz ABC in Fleischmann met een round motor
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2011, 12:07:22 »
Heb ik eigenlijk meteen een vraagje die ik eigenlijk op het forum van koploper zou moeten zetten maar mijn account is daar nog niet geactiveerd.
Mijn baan bestaat in principe uit een cirkel waarin 1 richting wordt gereden. Dit gaat over 3 lagen. Hierdoor heb ik op een beprekte ruimte toch een vrij lange baan gemaakt. In het rondje heb ik op 3 punten een inhaalspoor gemaakt die toevallig allemaal bij een station zitten.
Bij deze stations maak ik al een indeling van een blok.
Het volgende blok na een station ligt een behoorlijk eindje verder. (Zoals het nu is)
Maar moeten de blokken aan elkaar zitten of kan ik er een stuk ongedecteerd rails tussen laten?
Is het verstandig om het stukje met de wissel ook te detecteren of heeft dit niet veel nut?

'Misschien zijn het simpele vragen die al eerder zijn beantwoord maar ik heb nu al een paar ochtenden zitten lezen en ik ben er nog niet helemaal uit.


Groeten Jacco.