Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door zofman
Vandaag om 20:33:38
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:31:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:31:16
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 20:24:31
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
Vandaag om 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
Vandaag om 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 19:26:58
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 18:58:01
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 18:28:25
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 18:25:52
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
Vandaag om 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:57:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 16:19:33
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
Vandaag om 14:41:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 14:18:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 10:43:42
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 10:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
Vandaag om 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
Vandaag om 03:26:20
Een nieuw begin door bask185
04 July 2025, 23:51:59
  

Auteur Topic: Treinbotsing te Maastricht  (gelezen 7114 keer)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #15 Gepost op: 25 June 2006, 10:28:23 »
dit was natuurlijk wel een keer te verwachten, sinds de binnenkomende trein gaat conbineren en niet andersom zoals eerst, let maar op binnenkort word dat weer terug gedraait.

Officieel moet nog steeds de binnenkomende trein stoppen en de gereedstaande trein rustig tegen de net binnengekomen trein rijden om te koppelen. Dat dat niet altijd gebeurd, heeft meestal te maken dat de mcn van de binnenkomende trein zoiets heeft van: 'ik rij 'm d'r wel effe tegen aan'.

Trouwens, de mcn van de binnenkomende trein moet geel-knipper hebben gekregen voordat die langs het perron reed. Dit seinbeeld betekend rijden op zicht en wordt onder andere gebruikt als de rijweg naar een doodlopend spoor leidt of als het spoor bezet wordt door een andere trein, maar de trein toch mag doorrijden om te koppelen. Maar goed, het blijft voorlopig allemaal speculaas. Het kan goed zijn dat de mcn onwel is geworden of dat de remmen van de trein niet meer fatsoenlijk functioneerden...
« Laatst bewerkt op: 25 June 2006, 10:32:43 door NS 1100 »

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #16 Gepost op: 25 June 2006, 10:34:11 »
Officieel zet de mcn van de binnekomende trein een meter voor het andere deel zijn trein stil,Doet de verbruikers uit en gaat,op teken van een RET mcn,PLP of Hc dan combineren.
En een geel knipper krijg je niet altijd als je op een doodlopend spoor binnen komt.Zo kom je op Leiden binnen op Geel zowel op spoor 1 als 2.
In Utrecht kom je ook op geel binnen op de sporen 1,2,3 en 18 en 19.
Als er bezet spoor is kom je wel binnen op een geel knipper.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2006, 10:37:40 door Keistad »
Gr Joop Mcn LLso ;)

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #17 Gepost op: 25 June 2006, 10:39:59 »
ahum, sinds een jaar koppelt de binnenkomende trein, dit gebeurt zeker in alkmaar en amersfoort, en ik kan je zeggen dat je soms stevig in je schoenen moet staan op het balkon.

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #18 Gepost op: 25 June 2006, 10:49:18 »
@Johnny,

Ik zit nu al iets meer als 4 jaar bij het spoor en ik weet niet beter,dan dat het binnenkomende deel combineerd op het gereedstaande deel.
Kijk maar eens een dagje op een station,B.V. Utrecht.Nagenoeg alle delen die binnen komen combineren.

Dat het er soms niet erg zachtjes aan toe gaat ben ik met je eens.
Zelfs op Gouda waar er met een IRM wordt gecombineerd,wat heel zachtjes kan,krijg je soms een klap waar je nekklachten van over kan houden.Maar dat ligt aan de Mcn die moet combineren.
Gr Joop Mcn LLso ;)

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #19 Gepost op: 25 June 2006, 10:51:09 »
http://www.brandweer-maastricht.com/

Op deze site staan wat foto's.Het is niet echt zachtjes gegaan.
Gr Joop Mcn LLso ;)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #20 Gepost op: 25 June 2006, 11:02:19 »
Ik heb jaren lang het koppelen in Gouda meegemaakt waar het Rotterdamse deel aan het gereedstaande Haagse deel werd gekoppeld. Het kwam sporadisch voor dat dat met een enorme klap gebeurde ... maar soms ...

Bestaat er eigenlijk zoiets als een signaal geven (waarschuwing) waarbij men aangeeft dat er gekoppeld gaat worden ?

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #21 Gepost op: 25 June 2006, 11:09:34 »
@Marco


http://www.ivw.nl/seinenboeksite/index1.htm

Hoofdstuk 13 Bij het onderste plaatje .
Gr Joop Mcn LLso ;)

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 700
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #22 Gepost op: 25 June 2006, 11:15:44 »
@Keistad

ik dacht eigenlijk meer aan een typhoon.
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #23 Gepost op: 25 June 2006, 11:32:26 »
keistad, ik zit nog maar 26 jaar bij het spoor, in haarlem combineren we vaak zelfs verschillende mat soorten, als je dit vaak doet gaat dat heel soepel en heeeel zachtjes, vroeguuh toen de rangeerders het nog deden deden die niets anders de hele dag, dus meer gevoel, en een machinist, niet dat ze onbekwaam zijn hoor, doen dit veel minder, daardoor minder gevoel. Dat is ook het geval bij de stammetjes met BDs ontkoppel verhaal, tegenwoordig moet alles sneller en dan schieten de fouten erin en de slordig heden.
« Laatst bewerkt op: 25 June 2006, 11:34:24 door johnny »

Keistad

  • Offline Offline
  • Berichten: 53
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #24 Gepost op: 25 June 2006, 11:43:41 »
@Keistad

ik dacht eigenlijk meer aan een typhoon.

@Marco
Nee geen geluidssignaal.Wel zal de Hc,als het goed is,van te voren even omroepen dat er gecombineerd gaat worden en dat de deuren even wat langer dicht blijven.

@johnny
Als je alles veelvuldig doet gaat het vanzelf steeds beter.
Vroeguuh bestaat niet meer,voor sommigen helaas voor andere gelukkig.

Maar we dwalen een beetje af.Het is in Mt gebeurd en ik vind het zeeeeeer vervelend voor de Mcn dat hem dit is overkomen.Wat er prcs gebeurd is zullen we tzt wel horen van Pieter en zijn knechten.

Tot die tijd,Sterkte voor het rijdendpersoneel en natuurlijk voor de gewonde reizigers.
Gr Joop Mcn LLso ;)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #25 Gepost op: 25 June 2006, 12:41:24 »
Het lijkt op de foto's wel zo dat het treinstel geknikt is.
Dan is het inderdaad niet zachtzinnig gegaan. Over het hoe en waarom ga ik niet speculeren omdat ik er verder geen kennis in heb. Ik ben maar een simpele tekenaar en heb geen verstand van hoe te koppelen. Gelukkig hebben sommige van jullie het wel en kan ik het hier lezen.
We zullen inderdaad het onderzoek van Pieter en zn knechten moeten afwachten.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #26 Gepost op: 25 June 2006, 13:01:37 »
Een van de bakken van het stel dat stil stond, is inderdaad geknikt. Was goed te zien vanaf de Meerssenerweg, ongetwijfeld circuleren er foto's op internet die van die kant genomen zijn. Zelf geen camera bij me, kan dus niets laten zien.

Huub

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #27 Gepost op: 26 June 2006, 13:53:13 »
Is dat treinstel al weggesleept?
En zo ja waar naar toe?

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

OskarKCS

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • Car System Baantje
Re: Treinbotsing te Maastricht
« Reactie #28 Gepost op: 26 July 2006, 20:16:51 »
Is dat treinstel al weggesleept?
En zo ja waar naar toe?

Marcel.


Staat momenteel bj de Nedtrain werkplaats met een oranje zeil over de beschadigde neus.

gr. Oskar.
Een foutloos verleden is géén garantie voor een foutloze toekomst!