Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix BR94 ontspoort door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 12:41:52
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 12:41:36
booster vraag door Martin Domburg
Vandaag om 12:39:35
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 12:25:59
Raadplaatje door RikM
Vandaag om 12:15:20
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:01:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:51:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 11:46:25
Edelweisz in model door sncf231e
Vandaag om 11:45:55
Interieur ideeën voor gebouwen door Martin Domburg
Vandaag om 11:39:52
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 11:38:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
Vandaag om 11:19:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 10:58:53
Hochdraußen van Mischa door MischaCT
Vandaag om 10:44:11
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:32:20
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 10:27:33
Mobadaten.info uit de lucht door Hasenwald
Vandaag om 10:17:40
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door MOVisser
Vandaag om 09:40:57
Piko 1136 van AC naar DC door Automatic-rock
Vandaag om 09:40:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 09:33:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
Vandaag om 09:23:13
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door NTeering
Vandaag om 09:21:42
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 09:18:49
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 09:15:30
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:14:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:58:56
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 08:15:45
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
09 August 2025, 23:30:56
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door 1200blauw
09 August 2025, 22:47:17

Auteur Topic: treinbaan en een opgroeiende peuter ?  (gelezen 5057 keer)

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:treinbaan en een opgroeiende peuter ?
« Reactie #15 Gepost op: 10 October 2011, 09:54:31 »
Mijn zoon Lars(nu 4 jaar) is ook verzot op treinen en inderdaad het liefst die van mij. Nu mag hij af en toe meedoen en dat vind hij geweldig.

Voor zijn eigen hebben we eerst de plastic uitvoering van Thomas de trein gekocht en daar speelt hij erg veel mee.
De volgende stap die wij denken te doen is de trein van Playmobiel of Lego. Daarna kijken wij aan of hij de stap kan en wil maken naar een startset in H0.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2011, 13:31:15 door Dion »
groetjes Dion

etienne

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 10 October 2011, 10:02:26 »
Mijn zoontje van bijna 4 leeft zich nog heerlijk uit met zijn houten treintje. Kan je ook prima een vader <-> zoon hobby van maken qua houtbewerking of knutselen met karton papier. Treintjes schilderen behoort dan ook tot de mogelijkheden (zie foto). De grote vlakken doet mijn zoontje. De afwerking doe ik. En even voor de goede orde; onderstaande treintjes zijn niet digitaal voorbereid. Voor de loksound zorgt mijn zoontje zelf.

Etienne

p.s. Over de kleur turkoois wordt niet  gediscussieerd ;-)

j.f.otten

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 10 October 2011, 11:45:30 »
Etienne,

geweldig die Thalys en ICE, die zou mijn zoon ook geweldig vinden, ondanks dat hij al 6 is vind hij het spelen met de lego, houten of Thomas de trein geweldig. Mijn treinen vind hij ook mooi (heb nog geen vastebaan) maar hij weet dat die alleen om te kijken zijn. Hij kijkt bijvoorbeeld ook al uit naar Eurospoor, waar we eind deze maand voor de derde keer heen gaan.

etienne

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 10 October 2011, 11:51:26 »
Hoi,

Zijn absolute favoriet qua treinen is de 1122 uit het spoorwegmuseum. Die moest dus in ook in  "model".

Etienne

p.s. Wel een beetje jammer dat de NS vishaken bij de ICE precies wegvallen achter de wielen....Had me de moeite kunnen besparen achteraf bekeken.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2011, 13:11:53 door etienne »

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 10 October 2011, 12:00:48 »
Hahaha, echt heel mooi gedaan Etienne! (y)
Spoor 0 adept

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #20 Gepost op: 10 October 2011, 12:06:47 »
dr moet soms wat aan geknutseld worden,
Wat klinkt dat naturel uit jouw mond  ;D

On topic, mijn ervaringen met m'n zoontje: hij kreeg vanaf z'n 3e een thomas baan (plastic railstukken met zo'n puzzelstuk verbinding en metalen treintjes met magneetkoppeling) waar hij altijd zelf mee kon spelen als hij wilde.
Vanaf z'n 4e werd onder begeleiding samen een electrische trein opgebouwd: (tegen m'n geloof in) een Marklin set op M rails, direct vastgeschroefd op een met grasmat bedekte plaat. Onverwoestbaar dus. Dan een 3029 in thomas-kleuren geschilderd en karren maar. Weggetjes van karton erop gelijmd: er gaan gewoon metalen auto's overheen van om het even welke schaal.. Dus de allergaarste Faller restanten er bij gezet, levensduur n.v.t ;)
Later echte Hornby-Thomas voor weinig op Ebay opgescharreld en omgebouwd naar 3-rail gelijkstroom: nooit doen, zeker niet op M rails.
Nu rijdt hij dus al weer 2 jaar op Fl* rails en dat gaat goed.  Hij is inmiddels 7 en door z'n vroege leerschool al heel vaardig met het spul.
Vergis je overigens niet in de meiden: vanaf dat de jongste treintjes kreeg, bleek z'n 3 jaar oudere zusje ook dol op treinen en baantjes maken. Die schopt het zelfs tot dioramabouwster 1e klasse..
RETROBAHN A.G.

Boerpost

• Offline Offline
  • ons geluk: Jente 08-09-09
« Reactie #21 Gepost op: 10 October 2011, 12:48:46 »
Onze zoon Jente, nu 2 jaar, is ook gek op treinen en zo af en toe mag hij met papa mee naar zolder, even kijken. De eerste jaren blijft het wat mij betreft dan ook alleen bij kijken. Zelf heeft hij een Duplo trein, waarmee hij zich prima vermaakt. ( En papa en mama doen dan met hem mee.) Wanneer hij zelf er aan toe is een eigen baan te hebben zal papa hem ongetwijfeld helpen, heb wat dat betreft al wat degelijk materiaal. (Sluit me aan bij Floris zijn ervaring (y))

Groetjes, Gert

smit

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 10 October 2011, 13:13:12 »
Mijn zoon is nu 4,5jaar
Speeld nu 1,5jaar met met 2 tweedehands diesels (digitaal)en dat zijn ook mijn test locs
Een aantal goederen en een drietal personen wagons.
De baan waar hij op rijdt is gewoon 1 van mijn banen zonder ander treinen (toekomstige goederen lijn)
Daar zit een zij spoor op met drie wissels en een ontkoppel rail (nu nog hand matig)
Hij heeft de tijd van zijn leven en ik kan gewoon rijden en doen wat ik wil

En bij een kind van drie is het moeilijk on hem teleren dat het een kostbare hobby is maar gewoon blijven zeggen en helpen dan komt het goed.

gr roel & zoon(tje)
H0 nederlands rocoline rails intellibox 2 +multimuis en muis

Tim v

• Offline Offline
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
« Reactie #23 Gepost op: 10 October 2011, 13:27:08 »
Ik heb zelf op mijn 7e mijn eerste Fleischmann setje gekregen. de rongenwagen was binnen 1 week tot platte wagen verbouwd ;D, en mijn broertje ging op het ketelwagentje staan >:(;. aldus werd wel jarenlang vrolijk "tapijtgereden" (3x woordwaarde.)
mijn moeder was het echter al snel zat, zo'n baan door de huiskamer, dus de set mog op een gegeven moment alleen nog maar op zondagen en tijdens schoolvakanties worden gebruikt. bruggen bouwde je met je Lego, daar moet ik nog wel ergens foto's van hebben.

nu heb ik het virus weer doorgegeven aan mijn eigen zoontje. nog voor hij 2 jaar was zat hij al uren met open mond naar de langsrijdende treintje te kijken, zonder er ook maar aan te denken om zijn vingertjes te gebruiken (y). nu hij 3 is mag hij af en toe onder begeleiding (d.w.z. mijn hand op de noodstopknop) een "stoomnometief" het station uit rijden.
zelf rijd hij uren met zijn duplo trein. al moet papa wel steeds "de rails maken." heeft ook wel wat.

moet dus prima lukken, al zit er wel een simpel grendeltje op de zolderdeur. ;)

Groeten, Tim

Re 6/6

• Offline Offline
  • Het heden is het verleden van de toekomst
« Reactie #24 Gepost op: 10 October 2011, 17:39:34 »
Zelf kreeg ik op mijn 4e mijn eerste trein van de Hema, op mijn 6e een start met Marklin. Nu tegenwoordig 2-rail gelijkstroom, voor mijn kleinzoon van 2 heb ik al een Thomas setje klaarliggen, maar eerst mag hij nog een paar jaar spelen met de Lego trein en de houten trein dat is volgens mij prima voor de creativiteit. En dan vanaf zijn 4e mag hij gewoon beginnen met een zeer eenvoudig baantje om te leren omgaan met electrische treinen. Dit is althans mijn idee hoe ik het zal gaan aanpakken, in overleg met zijn pap en mama uiteraard ;D

Groet,

Ron
Bouwen en rijden met wat je leuk vind

Mark been

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 10 October 2011, 18:22:42 »
Ik heb een stiefzoon die helemaal gek is van treinen. Hij is begonnen met een duplo trein en later heb ik hem rails wat ik overhad een baan voor hem gebouwd. Hij is daar helemaal gek van en het gaat ook redelijk goed. Hij is nu 6 jaar oud en dat gaat prima.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

q-m@rklin

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • m,n brug
« Reactie #26 Gepost op: 27 February 2012, 20:41:13 »
een optie is om een marklin 29200 world ice op barerijen te nemen in het startersset zitten marklin c rail 12=24130 2=24188 2=24172 het gaat via een afstandbediening
en op de doos staat vanaf 3 jaar wand er zitten geen klijen frutsels op
 heb hem zelf ook als 15 jarige ;D ;D

groet quinten

frederik19630

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 27 February 2012, 21:14:13 »
Precies. Ik ben ook begonnen met de houten trein: maar toen ik en m'n broer erachter kwamen waarom we niet alleen naar zolder mochten bij de ouders van m'n pa, wilden we natuurlijk ook een echte trein...

Waarschijnlijk omdat we met het materieel van m'n grootvader reden toen we een jaar of 3-4 waren, hebben we aardig geleerd zuinig om te springen met ons eigen materieel: het materieel heeft het meeste te verduren gehad van ontsporingen en de daarop volgende vallen in het enorme ravijn dat toen kinderkamer heette.

Kindertreinfeestje: Wat moet ik me daar precies bij voorstellen?

beetje laat, maar toch een antwoord:

- allemaal een spiegelei geknutseld
- in 2 groepjes een tunnel en brug getimmerd voor de LGB
- de LGB in de tuin aangelegd

rijden maar....

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

pjotrtje

• Offline Offline
  • up up and awaaaay!
« Reactie #28 Gepost op: 27 February 2012, 21:19:17 »
Mijn zoontje speelde op z'n 3de zelf met houten Brio/Thomas treinen, vond hij helemaal geweldig. Totdat ik in de 10-jarig-bestaan aanbieding bij Harlaar een 3 delige Trix ICE 1:160 voor hem kocht en wat rails... Pap bouwde een ovaaltje, inhaalspoor, stroom d'r op: Max zo blij als een kind. (Nogal wiedes.) Hij wist zelf hoe de wissels om moesten, hoe het ding harder en zachter moest, en dat hij er vooral niet te ruw mee mocht spelen.
Nog steeds (hij is nu 5) rijdt de ICE zijn rondjes (wel wat meer gecontroleerd: er is nu een 'station' en een 'overweg' waar de trein, seinstoringen indachtig, soms langzaam voor moet rijden), maar ook mijn treintjes mogen op zijn baantje rondjes maken, alleen is de boel dan 'effekes' gedigitaliseerd. Een win-win situatie voor iedereen.
M.a.w., het ligt vooral aan het kind of hij met modelspoor om kan gaan. Die van ons kon het, maar een paar vriendjes van hem nog niet. En die inschatting kan alleen papa of mama maken, denk ik.
--------------------------------------
Pieter

Jopie

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 28 February 2012, 21:46:40 »
Wat denk je hiervan.

Moet ook kunnen rijden op 2rail code 100 rails.

http://youtu.be/hFwY7q5gBCQ
http://youtu.be/eOfdFyIKBGs

Kosten 50 euro en alles zit er bij inclusief batterijen.